Proiectul Legii minorităților bate orice lege europeană [1]

Proiectul Legii minorităților bate orice reglementări naționale și internaționale în privința învățământului.

Se propune, nici mai mult, nici mai puțin, ca pentru păstrarea, exprimarea și dezvoltarea identității naționale orice „persoană fizică, (?) organizațiile și societățile minorităților naționale să aibă dreptul de a înființa, organiza și de a asigura funcționarea unităților și instituțiilor de învățământ particular în limba maternă, care, în condițiile legii, beneficiază de subvenții de la bugetul de stat sau bugetele locale.“
În plus, proiectul propune ca de dreptul de a înființa școli și universități să beneficieze și cultele religioase, nu doar în scopul instruirii personalului de cult, ci chiar școli și universități laice, de asemenea cu subvenționare de la bugetul de stat sau de la cel local.

Cele două propuneri sunt, în acest moment, dincolo de cadrul legal existent în România și, după toate informațiile, adoptarea unor astfel de măsuri ar constitui premieră absolută și pentru învățământul european.

Legile existente precizează că școlile și universitățile de stat se pot înființa doar la inițiativa inspectoratelor școlare, a administrației locale, a guvernului sau parlamentului și ca urmare a deciziei senatelor universitare. În România există prevederea care permite ca, în cadrul învățământului particular, de toate gradele, să existe și să se materializeze orice inițiativă, cu respectarea normelor legale privind autorizarea și acreditarea. Dar, deocamdată, bugetul de stat al României nu-și poate permite să susțină financiar decât școlile și universitățile din sistemul de stat.

Cea mai „interesantă“ propunere apare însă în cazul numirii directorilor de școli, a inspectorilor, a aprobării planului-cadru (disciplinele școlare), al selectării manualelor în limba maternă, unde se cere ca toate aceste acțiuni să se realizeze doar cu avizul conform „al reprezentanților“ legitimi ai minorităților. Altfel spus, nimic nu mișcă în viața școlilor aparținând minorităților dacă nu-și dă acordul organizația. Acesteia i-ar reveni și dreptul să înființeze instituții și subunități ale acestora, să acorde personalitate juridică școlilor ce funcționează sub efectivele normate și chiar să aprobe clase și grupe sub normativ.

În plus, legile existente reglementează învățământul pentru minorități în cel mai democratic și european mod cu putință. În România lui 2005, se poate învăța în limba maternă de la grădiniță până la doctorat și asta, atenție, cu subvenție de la bugetul de stat.

Ministrul Educației nu s-a pronunțat deocamdată public asupra acestor propuneri, dar, din observațiile pe care le-a făcut, a lăsat să se înțeleagă că asemenea prevederi nu vor primi girul ministerului niciodată. Politica educațională într-un stat o face totuși statul, nu orice ONG, fie el și al minorităților.
Publicat de : Melania MANDAS VERGU
Data publicării: 17 Mai 2005 - 08:18
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=4174&titlu=Proiectul_Legii_minoritatilor_bate_orice_lege_europeana