Relansarea [1]

In conditiile angajarii raspunderii guvernamentale, Parlamentul are posibilitatea de a face uz de motiunea de cenzura, retragind, in conditiile adoptarii acesteia, increderea acordata Executivului.

Legile proprietatii ar putea genera o situatie solutionata prin convocarea alegerilor anticipate. Dar recursul la anticipate prezinta serioase inconveniente.

Debutul dezbaterii privind angajarea raspunderii guvernamentale asupra legilor proprietatii relanseaza subiectul alegerilor anticipate. Daca la sfirsitul lunii mai, asa cum s-a sugerat, Guvernul isi va asuma, in fata Camerelor reunite, raspunderea pentru un proiect de lege (iar nu pentru un pachet de legi, deoarece articolul 114 din Constitutie se refera doar la program, declaratie de politica generala sau proiect de lege) vizind retrocedarea proprietatilor imobiliare si concentrarea proprietatilor funciare si forestiere, se creeaza conditiile pentru depunerea unei motiuni de cenzura care ofera posibilitatea verificarii coeziunii majoritatii parlamentare. Procedura prin care majoritatile nedisciplinate sint aduse la ascultare de catre Guvern, asumarea raspunderii este, de obicei, o solutie de criza. Ideea fisurarii coalitiei guvernamentale intr-un domeniu crucial pentru realizarea programului de guvernare al Aliantei readuce in atentia opiniei publice controversele privind reconstruirea majoritatii. Potentialului de santaj al celor doi parteneri mai mici de guvernare (UDMR si PUR) i se contrapune o tema cu mare incarcatura ideologica. Modul in care aceste partide vor rezolva dilema pe chestiunea mereu disputata a proprietatii va marca sfirsitul primei etape de guvernare.

Fara a propune deschis discutia despre o eventuala criza, metoda angajarii raspunderii este un instrument constitutional de testare a soliditatii guvernarii. In timpul crizei Guvernului condus de Victor Ciorbea, in ianuarie-martie 1998, s-a recurs la aceasta varianta. Atunci, convocarea unei sesiuni parlamentare extraordinare si asumarea raspunderii guvernamentale pentru proiecte de lege privind reforma au fost formule menite sa conduca la temperarea crizei, dar efectul a fost mai degraba contrar. Adrian Nastase a utilizat aceasta formula pentru a grabi procesul de legiferare, dar, mai ales, pentru a controla eficace propria majoritate parlamentara cind, in primavara lui 2003, s-a discutat legislatia privind combaterea coruptiei.

In conditiile angajarii raspunderii, Parlamentul are posibilitatea de a face uz de motiunea de cenzura, retragind, in conditiile adoptarii acesteia, increderea acordata Guvernului. S-ar genera, astfel, o situatie care ar putea avea drept solutie convocarea alegerilor anticipate. Astfel, daca cele doua camere nu au acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului, dar “numai dupa respingerea de doua ori” in doua luni a solicitarii de investitura, presedintele (conform articolului 89, alineatul 1 din Constitutie) poate cere natiunii sa arbitreze intre institutiile aflate in conflict (Parlament si Guvern), prin vot. Dar recursul la metoda anticipatelor prezinta serioase inconveniente. Durata intregului proces ar depasi trei luni pretioase in realizarea conditiilor de aderare la 1 ianuarie 2007. Una dintre ipotezele folosite pentru a scurta aceasta perioada nu are o fundamentare constitutionala suficienta. Prevederile articolului 103, alineatul 2 din Constitutie limiteaza la zece zile perioada rezervata primului-ministru desemnat pentru a cere increderea Parlamentului pentru noua echipa. Unii comentatori sustin ca, daca de doua ori primul-ministru desemnat esueaza in incercarea de a forma un nou guvern si a-l aduce in fata Parlamentului, se creeaza conditiile pentru declansarea alegerilor anticipate. Totusi Constitutia cere expres respingerea, de doua ori consecutiv, a investiturii, ceea ce releva al doilea inconvenient, si anume dificila mobilizare a parlamentarilor, oricare ar fi partidul, in favoarea unui vot de neincredere care sa justifice alegerile anticipate.

Angajarea raspunderii guvernamentale devine mai degraba un test al capacitatii prim-ministrului Calin Popescu-Tariceanu de a controla majoritatea. Respingerea motiunii de cenzura, pe care aproape sigur opozitia o va cere, ar putea relansa guvernarea pentru urmatoarele luni, pina la publicarea raportului de monitorizare al Comisiei Europene. In caz de esec insa, solutia electorala devine plauzibila.
Publicat de : Cristian Pirvulescu
Data publicării: 04 Mai 2005 - 11:41
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=3803&titlu=Relansarea