mingea este numai in curtea Parlamentului?Da, in ce priveste legile importante
. Una este Agentia, a doua – intrarea in vigoare a Codului penal, separat de Codul de procedura penala, ceea ce ar putea ridica anumite probleme, pentru ca as prefera o punere in aplicare in paralel a ambelor coduri; al treilea punct este procedura pentru numirea procurorilor generali. Am auzit ca in Parlament exista o propunere sa se schimbe acest lucru, eu cred ca este foarte important sa fie mentinut sistemul actual, » Dar daca Parlamentul va schimba aceste legi, care va fi pozitia dvs.?Voi respecta suveranitatea Parlamentului, nu am parghii sa intervin in activitatea Parlamentului. Am facut public un apel catre Parlament, pentru ca in "benchmark-uri" – masurile pe care avem sa le indeplinim dupa aderare – procedura de numire a procurorilor este un lucru clar convenit de Guvern. Daca Parlamentul va viola "benchmark-ul", el va avea responsabilitatea.» Intotdeauna ati sustinut-o extrem de calduros pe Monica Macovei, dar parte din clasa noastra politica are o cu totul alta opinie. Exista o mare diferenta intre sustinerea de care se bucura ea din partea Bruxelles-ului si cea de acasa. Cum va explicati?Ceea ce ati spus este adevarat. Dar atitudinea opiniei publice despre Monica Macovei este de sprijin total pentru ceea ce a facut. Poate sunt membri ai Parlamentului sau grupuri politice care nu o plac deloc pe Macovei, dar ceea ce ea a facut este in interesul romanilor, nu al Bruxelles-ului. O sprijin pe Macovei pentru ca eu cred ca interesul pentru adoptarea si implementarea reformelor, pentru lupta impotriva coruptiei este in avantajul poporului roman, nu al meu.» Cu toate acestea, aprecierile dvs. au fost prost primite de clasa politica, de o parte a media, ati fost chiar acuzat ca v-ati depasit mandatul, ca Macovei v-a pacalit si pe dvs., si comisia.Am o responsabilitate institutionala, aceea de a ajuta Romania chiar si dupa integrare. Macovei a luptat pentru respectarea "benchmark-urilor", trebuie sa o ajut in acest moment, care este unul dificil, inteleg asta. Am fost unul dintre cei putini care m-am luptat pentru eliminarea unor expresii ca "monitorizarea Romaniei", am preferat sa vorbesc despre ajutor si cooperarea cu Romania si aceasta propunere a fost in final acceptata. » Bun, dar n-a facut Macovei chiar nici o greseala? Este totul atat de perfect?Reformele sunt acceptabile pentru Europa si sunt foarte bune pentru Romania. Eu trebuie sa-mi exprim o opinie nu despre caracterul Monicai, ci despre rezultatele Monicai.» L-ati sprijinit si pe ministrul Blaga, care se afla in mijlocul unui urias scandal de coruptie, chiar la Departamentul Anticoruptie din minister. si aici lucrurile merg bine?Vasile Blaga a fost foarte clar in acceptarea demisiei fostului director si in numirea unui alt director. Nu as vorbi despre o criza sau un scandal.» Totusi, este un scandal de coruptie.Este un caz normal de coruptie la nivel inalt pe care-l vrem adus in fata judecatorului – aceasta este datoria Departamentului Anticoruptie. Dupa demisia fostului director, cred ca cel nou va continua activitatea in lupta impotriva coruptiei. stiu ca sunt cateva cazuri de oameni corupti in interiorul ministerului, si aceasta este exact datoria institutionala a departamentului. L-am apreciat pe Vasile Blaga pentru ferma sa determinare. Cand l-am intalnit pentru prima oara, Romania era intr-o situatie destul de dificila in ce priveste implementarea tuturor cerintelor europene, iar acum Vasile a obtinut importante rezultate la nivel institutional.» Discutam totul la un nivel foarte individual, ca si cum acesti oameni ar fi de neinlocuit. Credeti ca daca ar fi altcineva in locul lor lucrurile n-ar mai merge asa bine, ca reformele s-ar opri?Ceea ce este foarte important este sa ajutam clasa politica romaneasca sa-si schimbe mentalitatea. Aici e cheia. Au fost scandaluri, sunt puneri sub acuzare ale politicienilor pentru coruptie, fosti ministri, fosti prim-ministri, membri ai fostului si actualului Parlament, in statele membre acest lucru e normal. Aici pare o noutate uluitoare. In cativa ani, sunt sigur ca si in Romania acest lucru va fi normalitatea. Daca oamenii sunt corupti, trebuie sa fie adusi in fata tribunalului si condamnati. O alta problema care trebuie rezolvata este lungimea investigatiilor si lungimea proceselor. Deci sunt chestiuni care nu tin neaparat de planul de reforme, ci de mentalitate. Toata lumea trebuie sa inteleaga ca nimeni nu este deasupra legii.» Bun, daca Macovei sau Blaga vor fi schimbati, ce fel de semnal va fi acesta?Cred ca acesti doi membri ai Guvernului lucreaza foarte bine. Ei au nevoie de un suport politic clar, iar acesta ar trebui sa fie o consecinta a rezultatelor obtinute, in interesul public. Poti schimba un ministru cand nu-si face treaba, dar atunci cand si-o face... dar nu vreau sa ma pronunt in chestiunile interne, asta intr-adevar ar fi o depasire a mandatului.» Este o criza politica in Romania acum? Are ea legatura cu lupta anticoruptie?iEu spun ca nu e criza, ci o oportunitate, pentru ca pentru prima oara discutati transparent despre o situatie importanta si opinia publica stie perfect ce se intampla. Sunt convins ca opinia publica judeca, nu este oarba, ganditi-va la nivelul extrem de ridicat de neincredere in clasa politica. Aceasta este consecinta si nu se intampla doar in Romania.» Credeti ca aceste "grupuri de interese" sunt puternice, pot influenta, opri lupta impotriva coruptiei?Nu stiu ce urmariti vorbind despre grupurile de interese, eu nu cunosc grupurile de interese din Romania, dar e normal, cand faci o schimbare de asemenea proportii, sa existe zone care sa incerce sa reziste. In opinia mea, aceste grupuri de interese, pe care nu le cunosc, nu vor reusi. si asta pentru ca Romania a devenit membru deplin al Uniunii Europene si va fi mereu sub presiune europeana. 60 DE SECUNDERaportul va fi influentat de felul in care va iesi ANI» Ati pledat pentru o cat mai rapida adoptare de catre Parlament a legii Agentiei de Integritate, dar daca ea va iesi lipsita de o reala putere, o forma fara fond, veti accepta acest lucru, va accepta comisia?Franco Frattini: Vor fi cateva consecinte.» Ce fel de consecinte? Franco Frattini: Vrem o Agentie puternica, am spus asta ieri, o spun si acum. Senatul va suporta consecintele daca va slabi Agentia in loc sa o intareasca. Le-am spus presedintelui si primului ministru ca mi-ar placea sa vad o Agentie care sa se ocupe si de conflictele de interese. stiu ca aceasta chestiune nu este inclusa in proiectul facut de Guvern, nu este inclusa in legea care se discuta, stiu ca sunt cateva amendamente care urmaresc sa dilueze ambitiile Agentiei. Sincer vorbind, mi-am exprimat dorinta personala ca Senatul sa aprobe legea fara sa dilueze Agentia. » si daca acest lucru nu se va intampla, va fi influentat negativ raportul din iunie?Franco Frattini: Vom analiza situatia atunci. Daca in iunie vom avea o Agentie fara reala putere, voi spune acest lucru transparent: a fost un "benchmark" in care s-a vorbit despre o Agentie puternica, responsabilitatea nu este a Guvernului, ci a Parlamentului, care a decis s-o dilueze. » si Raportul?Franco Frattini: Raportul va spune asta. Vom scrie asta, dar nu pot sa intervin in activitatea Parlamentului.» Concret, ce ar trebui sa facem pentru a avea un Raport pozitiv in iunie, fara nici o clauza de salvgardare?Franco Frattini: Singurul lucru este ca Guvernul sa continue cu implementarea reformelor si sa continue cu deplina indeplinire a "benchmark"-urilor.» Cum vedeti amanarea alegerilor europarlamentare? E un lucru bun, ce fel de semnal s-a lansat?Franco Frattini: Nu am elemente sa evaluez, doar ca, obiectiv vorbind, euro-observatorii romani vor ramane euro-observatori pentru o perioada mai lunga decat colegii bulgari. Este un rezultat prost, din punct de vedere obiectiv. Euro-observatorii romani nu vor avea puterea sa voteze pentru o foarte lunga perioada de timp.BIOGRAFIENascut pe 14 martie 1957, a fost in tinerete colaborator al cotidianului "Il Manifesto". Isi incepe cariera in administratie in 1986, in calitate de consilier juridic al ministrului de Finante. In 1993 si 1994 este initial vicesecretar general, apoi secretar general al Consiliului de Ministri.In 1995, la doar 38 de ani, este insarcinat cu functia de ministru al Afacerilor Interne. In 1996, este ales deputat in cadrul Parlamentului italian, ramanand in aceasta functie pana in 2004. Intre iunie 2001 si noiembrie 2002, este ministru al Coordonarii serviciilor de securitate si de informatii. In perioada noiembrie 2002-noiembrie 2004, ocupa functia de ministru al Afacerilor Externe. Din 22 noiembrie 2004, este vicepresedinte al Comisiei Europene, responsabil pentru portofoliul Justitiei, Libertatii si Securitatii.
Publicat de
:
---
Data publicării: 19 Mar 2007 - 08:48
| |
|