Asfaltari in Capitala: Primaria isi bate joc de banii si nervii nostri [1]

În ciuda dezastrului provocat de lucrarile de proasta calitate, municipalitatea a iertat firmele de asfaltare care nu si-au respectat obligatiile contractuale

. Desi majoritatea firmelor a întârziat, în repetate rânduri, predarea lucrarilor, niciuna nu a fost sanctionata în ultimii 4-5 ani.

Firmele care lucreaza cu Primaria tintesc cât mai multe contracte de asfaltare din bani publici. De aceea, majoritatea constructorilor se înscriu atât la licitatiile pentru lucrari de reparatii, cât si la cele pentru lucrari de reabilitare. Problema intervine atunci când firmele nu reusesc sa-si onoreze obligatiile contractuale din cauza numarului redus de angajati pe care îi trimit pe mai multe santiere simultan. „Nu este normala aceasta mutare decât daca exista o întrerupere a lucrarilor din motive foarte serioase, cum ar fi necesitatea interventiilor la retelele de utilitati. Noi nu urmarim muncitorul în sine, unde merge si ce lucreaza, dar avem contracte cu o firma de consultanta ai carei ingineri de santier trebuie sa fie permanent acolo când este program de lucru. Toate firmele care au contracte de întretinere lucreaza si la reabilitarea arterelor din Bucuresti. Însa, aceste contracte de întretinere nu acopera întru totul posibilitatile lor de lucru, si atunci ei se prezinta si la licitatiile de reabilitare a strazilor“, a declarat pentru „Gardianul“ Elena Ghineraru, director executiv Administratia Strazilor, care ne-a asigurat ca este exclus ca o firma sa stopeze o lucrare din lipsa de finantare pentru ca apoi sa o continue cu bani obtinuti din alte contracte. Dintre societatile de asfaltare care executa lucrari în Bucuresti, cele sase care au contracte de întretinere multianuala a celor 100 de bulevarde au câstigat licitatiile si pentru lucrari de reabilitare a strazilor mai mici. Euroconstruct Trading SRL, firma apropiata grupului de la Golden Blitz, are si lucrari de montare a bordurilor si a pavelelor în refugiile de tramvai de pe strada Camil Ressu, dar si Soseaua Giurgiului, Bd. Uverturii sau Drumul Gazarului. Alta firma este Eurovia International, a senatoarei PD Cornelia Cazacu, care are sub contract strazi precum Tufanelor, Soseaua Margeanului si Soseaua Bucuresti-Magurele. Cu toate acestea, toate firmele care nu si-au respectat obligatiile contractuale au scapat nepedepsite, desi contractul de lucrari prevede o sanctiune de 0,15% pe zi din valoarea prestatiei neexecutate.

La noi, mai bine ca la «ei»

Cu toate ca realitatea este cu totul alta, specialistii municipalitatii sunt de parere ca nu exista diferente între modul în care se asfalteaza în Bucuresti si modul în care se executa lucrari în alte capitale europene. „Problema noastra este cu asfaltul si perioada de viata a acestuia. Acum noi putem desface contractul de lucrari unilateral, însa penalizarile prevazute în contractele de la noi sunt mai mari decât cele care se pun în strainatate. N-am auzit la ei, pentru ca am vazut si contracte din exterior, sa fie penalizari mai mari ca aici. Dar poate ca mentalitatea si maniera de lucru sunt diferite acolo“, a continuat Ghineraru. Cu mentalitate balcanica sau nu, municipalitatea bucuresteana nu a sanctionat si nu a reziliat niciun contract al firmelor de asfaltare care au executat lucrari în bataie de joc. „Nu, niciuna din aceste firme nu a fost amendata. A existat un caz pe Ion Mihalache unde constructorului de acolo i s-a retinut garantii de buna lucrare“, ne-a spus Gheorghe Udriste, director Directia de Transporturi si Sistematizarea Circulatiei din Primarie. Aceasta garantie, de 10%, este retinuta de municipalitate din banii platiti firmelor care au contracte de asfaltare. Banii sunt depusi într-un cont de garantii care este blocat pe toata durata executiei lucrarilor. Firmele îsi primesc 70% din suma retinuta la receptia lucrarilor si restul de 30% dupa expirarea perioadei de garantie a lucrarii, adica dupa patru ani. Dintre firmele care au contracte cu municipalitatea, doar Tehnologica Radion a fost penalizata în 2004 din cauza ca nu si-a terminat la timp lucrarile de reparatii la un pachet de strazi. Drept urmare, a fost sanctionata cu 30 milioane lei vechi, însa contractul nu a fost reziliat. „Asta se întâmpla în septembrie 2004 si nu am mai avut timp sa organizam alta licitatie din cauza ca se apropia iarna. În paralel, Tehnolofica Radion avea si lucrari de reabilitare si si-a terminat treaba la pachetul de strazi cu ceva întârzieri“, a conchis Elena Ghineraru.

Publicat de : Dan L. Brumar
Data publicării: 14 Iun 2006 - 05:32
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=18637&titlu=Asfaltari_in_Capitala__Primaria_isi_bate_joc_de_banii_si_nervii_nostri