Axa Timisoara - Bucuresti [1]
MalinBotBianca TomaMarti, 06 Decembrie 2005
Astazi, despre cum s-a impartit bugetul de
stat
Platim mult, primim putin
Desi sunt printre cei mai buni platnici, contribuabilii timisoreni
nu se bucura decat de 15 la suta din banii dati pe mana guvernului
Inchipuiti-va ca, imediat ce firma la care lucrati v-a virat
salariul pe card, cineva ar lua toti banii si v-ar da inapoi mai
putin de un sfert
. Cam asa s-ar putea rezuma ce se intampla Timisului de
aproape 16 ani incoace. Banii adunati de stat din acest judet s-au intors
inapoi la cei care i-au platit, prin taxe si impozite, in proportie
de nici 15%.
Timisoara a fost cea mai afectata de politica bugetara a guvernantilor.
Politicienii timisoreni, ca si reprezentantii municipalitatii au criticat
in repetate randuri modul de repartizare a resurselor de la bugetul de
stat. S-a format astfel convingerea ca orasul contribuie cu foarte multi
bani si primeste in schimb mult prea putin.
Sefii de la fisc spun insa ca acest mod de colectare si impartire a
fondurilor tine de un principiu pe baza caruia se fundamenteaza bugetul:
principiul solidaritatii sociale. In traducere, aceasta regula inseamna
ca judetul care produce mai mult poate primi mai putin, pentru ca restul
de bani se redistribuie celor care au avut venituri mici. „Imaginati-va
ce ar fi daca Bucurestiul, care colecteaza ca venituri 4 a din PIB, adica
de patru ori mai mult decat Timisul, ar pretinde ca toti banii sa se intoarca
numai la bucuresteni”, declara acum doi ani fostul director al Directiei
Generale a Finantelor Publice Timis.
Banii, directionati spre Moldova
Cel mai semnificativ exemplu de bani colectati de la contribuabilii
din Timis, dar care nu s-au reintors in investitiile din judet, sunt sumele
provenite din asa-numita "taxa Basescu”. Adica taxa de drum, ascunsa ulterior
in preturile carburantilor. Timisoara este orasul cu cel mai mare grad
de motorizare dupa Bucuresti. In consecinta, de aici s-au extras
sume uriase la bugetul de stat.
Pana in 2004, conform reprezentantilor municipalitatii
timisorene, niciun leu nu s-a intors insa la drumurile din oras.
Toate investitiile in infrastructura s-au facut fie din bugetul propriu
al Primariei, la care au contribuit aceiasi timisoreni care au platit si
"taxa Basescu”, fie din credite contractate de administratie si care se
vor fi achita in cele din urma tot de contribuabili.
In perioada 2000 – 2004, mai multi reprezentanti ai opozitiei
de atunci au atras atentia cu privire la aceasta politica bugetara. Fostul
deputat PNL de Timis, Viorel Coifan, a prezentat chiar o situatie din care
reiesea ca Guvernul PSD repartiza mai multi bani pentru drumuri in orasele
din Moldova, de unde se colecta mai putin. Coifan i-a acuzat pe fostii
guvernanti ca fac investitii din banii timisorenilor in fiefurile lor electorale.
Bugetul de stat, tinut la secret
Timp de 15 ani, toate rapoartele legate de alocarea banilor colectati
prin taxe si impozite au fost tinute la secret. Ministerul Finantelor a
refuzat sa arate cat se strange din Timis si Timisoara si cat
vine inapoi. “In perioada 1990 – 2004, prezentarea corecta
si detaliata a contributiei judetelor la buget si a cotei de intoarcere
a fost tinuta intr-un regim cvasisecret. Abia dupa aparitia Legii
544 privind liberul acces la informatii de interes public s-au mai putut
afla unele date. Intre 1993 – 2004, Timisul a fost pe un palier definit
de locurile 23 – 26 din cele 43 de judete. Exceptia a fost anul 1992, cand
a fost pe locul 2. Uzual, in Timis se intorceau 16 – 18 procente
din contributii”, isi aminteste fostul parlamentar liberal Viorel
Coifan, acum consilier al premierului Calin Popescu Tariceanu. El mai spune
ca 2005 este primul an in care in Timis s-au intors mai multi
bani decat pana acum.
Incasarile au crescut cu 10 la suta
Si pentru 2006 asteptarile sunt destul de optimiste, dupa cum sustin
liderii administratiei Timisului, care sunt acum colegi de alianta cu guvernantii
de la Bucuresti. Potrivit presedintelui Consiliului Judetean, Constantin
Ostaficiuc, in proiectul de buget pentru anul viitor, pentru drumurile
din Timis au fost alocati cu 50% mai multi bani decat in oricare din anii
precedenti.
Anul acesta a fost destul de bun din punct de vedere bugetar. Conform
datelor de la finante, incasarile au crescut cu 10% fata de anul precedent.
Pana in 30 noiembrie au fost colectate din judet peste 11.000 miliarde
de lei vechi, din care mai bine de o treime, adica 3700 miliarde ROL, au
ramas la bugetul de stat.
Inceputul anului a adus o stare de ingrijorare in randul analistilor
care se asteptau la scaderea drastica a veniturilor bugetare, datorita
aplicarii cotei unice de impozitare. In Timis, noua formula nu s-a dovedit
insa deloc paguboasa. Directorul adjunct al DGFP Timis, Doru Dudas, spune
ca pana in noiembrie 2005 s-a inregistrat o scadere cu 9% a sumelor colectate
prin impozitul pe venit din cauza impunerii cotei unice de 16%. La toate
celelalte capitole, s-au inregistrat totusi cresteri semnificative.
6.000.000 euro din taxa de drum
Viceprimarul Adrian Orza, care coordoneaza Directia Economica in cadrul
Primariei, spune ca Timisoara primeste mult prea putini bani din bugetul
de stat. El considera ca ar trebui sa ramana pentru oras si o parte din
impozitul pe profit si TVA recoltat de la timisoreni. „Administratia locala
face eforturi pentru a atrage investitorii. In momentul de fata, noi facem
un efort de pe urma caruia orasul nu profita decat din prisma faptului
ca sunt oferite locuri de munca in plus”, a declarat Orza.
Viceprimarul mai spune ca din impozitul pe profit ar trebui sa ramana
la Timisoara minimum cinci procente. Din taxa pe valoarea adaugata, in
opinia lui Orza, ar trebui sa ramana chiar zece procente. In privinta restului
impozitelor colectate de stat de la contribuabilii timisoreni, proportia
care s-ar cuveni orasului ar fi de 66 la suta.
„Problema Timisoarei este ca sumele care se intorc nu sunt corecte
fata de oras. Cel mai bun exemplu este in privinta taxelor colectate prin
carburanti, celebra taxa de drum. Din 2000, constant, Timisoarei i s-au
dat zero lei din aceasta taxa, desi am calculat la un moment dat ca se
colecteaza anual peste sase milioane de euro de la timisoreni. Am putea
avea inca un buget”, explica Orza.
Strategia regionala, solutie pe hartie
Cum reteta bugetelor centrale si locale nu se va schimba prea curand,
Uniunea Europeana a incurajat administratiile judetene sa apeleze la alte
surse. Una dintre acestea o constituie programele PHARE de coeziune economica
si sociala, care au ca scop finantarea unor afaceri in regiunile de dezvoltare
regionala, astfel incat judetele cu dezvoltare mai slaba sa le ajunga din
urma pe cele mai evoluate.
Dupa mai bine de cinci ani de cooperare regionala, in cadrul Regiunii
5 Vest, liderii administratiilor judetene nu se pot lauda insa cu rezultate
notabile. „Asa este. Toti presedintii de Consilii Judetene au fost preocupati
de propria parohie si nicidecum de proiecte regionale”, a recunoscut Constantin
Ostaficiuc, seful administratiei Timisului.
Veniturile bugetelor locale
* Cote din impozitul pe salarii din 1999, iar incepand cu
2000, cote din impozitul pe venit;
* Sume din impozitul pe salarii in 1999 si din 2000 sume defalcate
din impozitul pe venit;
* Sume din unele venituri ale bugetului de stat destinate subventionarii
energiei termice livrate populatiei in sistem centralizat;
* Sume din TVA;
* Sume din cota de 15-17% din impozitul pe venit pentru echilibrare;
* Subventii;
* Alte venituri.
(Retetele bugetare, structura lor, se pot modifica de la an la an).
Publicat de
:
---
Data publicrii: 06 Dec 2005 - 11:00
| |
|