Puterea bugetară

(315 cuvinte în acest text)
(1108 afișări)  Tipărire

         Puterea bugetara

        Parlamentul si Consiliul decid cum se cheltuiesc banii Uniunii. Procedura de examinare si, ulterior, de adoptare a bugetului incepe in iunie si se incheie in decembrie, cand este adoptat bugetul pentru anul urmator. Cheltuielile anuale se inscriu in cadrul financiar multianual stabilit de comun acord de Parlament si Consiliu.

        Cele doua institutii au dreptul la doua lecturi in care sa analizeze propunerile bugetare ale Comisiei Europene, pentru a se pune de acord in ce priveste sumele finale si alocarea acestora. Consiliul are ultimul cuvant in privinta cheltuielilor obligatorii (sumele alocate Politicii Agricole Comune - 46% din bugetul Uniunii Europene, din care 11% sunt alocati dezvoltarii rurale si protectiei mediului iar restul de 35% reprezinta plati directe catre fermieri,  si cele care decurg din angajamentele internationale ale Uniunii in ce priveste sprijinul pentru dezvoltare), in timp ce  Parlamentul poate amenda cheltuielile neobligatorii (fondurile structurale, energie, cercetare, transporturi, mediu, educatie si cultura).

        Parlamentul European poate respinge bugetul daca i se pare neconform cu nevoile reale ale Uniunii Europene. In acest caz, procedura bugetara este reluata.

        Odata incheiat anul financiar precedent, Parlamentul se bazeaza pe raportul prezentat de Curtea de Conturi pentru a evalua, prin comisia de control bugetar, utilizarea fondurilor bugetare. In fiecare an acorda descarcarea de gestiune asupra executiei bugetului de catre Comisia Europeana. In 1998, comisia pentru control bugetar a constatat iregularitati in acodarea de contracte societatilor comerciale si a refuzat acordarea descarcarii bugetare, ceea ce a determinat demisia in bloc a Comisiei prezidate de Jacques Santer in 1999. In acelasi an este infiintat Oficiul de lupta impotriva fraudei (OLAF) ca organ independent.

        De cativa ani Parlamentul se pronunta in mod constant in favoarea reformei procedurii bugetare care ar trebui sa fie decisa prin codecizie si sa renunte la distinctia intre cheltuielile obligatorii si cele neobligatorii.

  
[ Înapoi la Parlamentul European | Index secțiuni ]
Page created in 0.48703408241272 seconds.