Puterea legislativa

(928 cuvinte în acest text)
(9099 afișări)  Tipărire

         Puterea legislativa

        Orice parlament este investit cu putere legislativa. Deciziile Parlamentului European afecteaza viata celor 457 milioane de cetateni ai Uniunii, mediul in care traiesc, educatia pe care o primesc, sanatatea, protejarea lor in calitate de consumatori, de lucratori sau de cetateni pur si simplu. Daca prin tratatele fondatoare Parlamentul era doar consultat de Consiliu, astazi poate modifica propuneri legislative in favoarea cetatenilor pe care ii reprezinta. Prin procedura de codecizie, introdusa in Tratatul de la Maastricht, Parlamentul voteaza legislatia comunitara impreuna cu Consiliul.

        O propunere legislativa este adoptata dupa maximum trei lecturi, timp in care proiectul este analizat atat de Parlament, cat si de Consiliul Uniunii Europene. Fiecare din cele doua institutii are dreptul de a aduce modificari. Daca nu ajung la un acord, dupa a doua lectura se creeaza un Comitet de Conciliere, format din membri ai Consiliului si ai Parlamentului, care incearca sa conceapa o forma comuna a textului. In cazul in care Comitetul de Conciliere nu ajunge la un text comun, sau daca Parlamentul sau Consiliul nu il aproba, actul legislativ nu este adoptat.

        Mai mult, desi Comisia Europeana are monopolul initiativei legislative, conform Tratatului de la Maastricht (intrat in vigoare la 1 noiembrie 1993), Parlamentul European poate invita Comisia Europeana sa inainteze o propunere pe care o considera prioritara Consiliului, facandu-i recomandari de continut.

        Parlamentul are in continuare un rol consultativ cand este vorba de domenii “sensibile” cum ar fi politica fiscala, politica in domeniul concurentei, politica industriala, Politica Agricola Comuna, anumite aspecte referitoare la politica sociala si la protectia mediului, majoritatea problemelor legate de crearea unui spatiu de libertate, securitate si justitie (regimul vizelor, politici in domeniul imigrarii).

        Printre domeniile in care Parlamentul este colegislator se numara: interzicerea discriminarii pe motive de nationalitate, protectia consumatorului, masuri de protectie a mediului in ce priveste adoptarea si implementarea programelor de mediu, protectia sanatatii prin garantarea de standarde minime de siguranta pentru organele umane folosite in transplanturi, a sangelui si produselor derivate, masuri in domeniul fitosanitar si veterinar, adoptarea programelor de cercetare, implementarea si finantarea retelelor transeuropene.

        Ca rezultate tangibile obtinute de Parlamentul European in beneficiul cetatenilor pe care ii reprezinta merita mentionate:

- inasprirea normelor de protectie a mediului impotriva poluarii provocate de carburanti si uleiuri auto prin eliminarea sulfului din formula carburantilor incepand cu 2009

- avertismente grafice pe pachetele de tigari, privind nocivitatea fumatului

- facilitarea reciclarii ecologice a caroseriilor de autovehicule prin eliminarea metalelor grele (plumb, mercur, cadmiu) din componenta acestora incepand cu 2003

- cresterea bugetului programului Socrates de la 1400 la 1850 milioane euro pentru perioada 2000 – 2006. Pentru intervalul 2007 -2013 este prevazuta crearea unui program integrat (instrument comunitar unic) de spijinire a educatiei si a formarii, care inlocuieste programele Socrates, Leonardo da Vinci, Tempus, Youth, Culture 2000 si Media Plus incepand cu 2007, program unic divizat in subprograme sectoriale cu un buget total estimat la 13 620 de milioane euro

- eliminarea derogarilor referitoare la limitarea poluarii atmosferice de catre operatorii industriali si reducerea cu 50% a emisiilor de oxid de azot ale centralelor termice incepand cu 2016

- pentru a stopa poluarea cu obiecte electrocasnice, electrice scoase din uz, Parlamentul a contribuit la trecerea costurilor de recuperare si reciclare a acestei categorii de deseuri in sarcina producatorului

- securizarea traficului rutier si protejarea vietii pietonilor si a soferilor angajati in trafic prin limitarea orelor la volan pentru soferii independenti si prin inasprirea testelor facute pe prototipuri auto. Obiectivul declarat este injumatatirea numarului de accidente rutiere pana in 2010

- referitor la directiva Comisiei referitoare la securitatea la locul de munca, Parlamentul a solicitat in mod expres ca aquis-ul comunitar in domeniu sa fie implementat riguros in tarile candidate si a propus masuri suplimentare referitoare la ergonomie, riscuri chimice, biologice, fonice la locul de munca.

- intr-o Europa care se confrunta cu tot mai multe boli provocate de utilizare neadecvata a produselor chimice (alergii, astm, cancer, disfunctii reproductive), Parlamentul a amendat directiva REACH in sensul informarii complete asupra substantelor cu risc ridicat mentinand in acelasi timp costuri reduse pentru IMM-urile implicate

- despagubirea pasagerilor victime ale politicii de suprarezervare a companiilor aeriene. Din februarie 2005 pasagerii sunt despagubiti cu sume de bani si li se ofera asistenta in caz de refuz al imbarcarii imputabil companiilor care practica suprarezervarea, in caz de anulare a zborului sau de intarzieri foarte mari fata de ora decolarii inscrisa pe bilet. Noul regulament se refera atat la zborurile de linie cat si la zborurile charter, inclusiv cele vandute in pachete turistice. Tot in domeniul sigurantei traficului aerian, in decembrie 2005 a fost adoptat regulamentul 2111 referitor la realizarea unei liste negre a companiilor aeriene care nu respecta normele de siguranta a zborului

- in ce priveste directiva serviciilor, denumita de presa directiva Bolkestein, Parlamentul a obtinut eliminarea prevederilor care ar fi adus atingere dreptului muncii in general si in special clauzelor contractuale convenite intre angajat si angajator prin acceptarea unei directive cadru in locul mai multor directive sectoriale propuse initial de Comisie. Prin renuntarea la principiul tarii de origine, Parlamentul a asigurat cetatenilor europeni mentinerea celor mai bune standarde in furnizarea serviciilor pe teritoriul oricarui Stat Membru. Asftel, se va aplica legislatia din tara consumatorului, care este beneficiarul serviciului furnizat, un argument fiind si faptul ca autoritatile din statul in care este prestat seviciul in cauza sunt mai bine plasate in a verifica legalitatea si conformitatea cu standardele garantate consumatorului national decat autoritatile competente din tara de origine.

  
[ Înapoi la Parlamentul European | Index secțiuni ]
Page created in 0.70571208000183 seconds.