2 în 1: Adrian și Năstase [1]

Ce greu trebuie să-i fie lui Adrian Năstase să i se ia microfonul! Să vină unul ca Geoană, căruia el, Năstase, i-a dat glas politic și să-i spună să tacă! Concluzia specialiștilor în comunicare din PSD, scrisă negru pe alb de Vasile Dâncu într-o fișă clinică prezentată luni în Biroul Permanent, este însă necruțătoare: consumul excesiv de imagine dăunează grav sănătății partidului.

Remediul: „austeritate comunicațională”. Ușor de diagnosticat, greu de tratat. Cum să-i iei „legătura“ unuia obișnuit ca patru ani să prezinte știrile pe toate posturile de televiziune?!


Primul pas spre însănătoșire este recunoașterea bolii. Din păcate, Adrian Năstase nu face progrese. E loc în televiziuni pentru toată lumea, pare a spune el, de ce să apară pe sticlă numai Geoană?! „Și Bush și Blair apar în același timp la televizor...”, se confesa Năstase ziariștilor. Unul mai îndrăzneț a vrut să știe care e Bush și care a Blair. Zgândărit, orgoliul năstasian s-a produs instant: „Eu sunt Adrian Năstase. Uneori sunt Adrian, alteori sunt Năstase”. Iată ce repede se schimbă diagnosticele...

La partid, este Adrian, cel din „Adrian, ocupă-te tu de asta”. Și Adrian se ocupă, deși nu-i face nici o plăcere să asculte ordinele lui Mircea. Ca șef al guvernului din umbră dă mai mult la perete. Miniștrii săi au înțeles că nu este o mare scofală să facă parte dintr-un cabinet fără girofar, așa că au început s-o rărească de la ședințe. Guvernul a plecat în exil, la Băneasa, lăsându-i la „centrul” de comandă din Kiseleff doar pe Miron Mitrea și Mircea Geoană.

La Parlament, este domnul Năstase. Girofar, secretare, badigard. Un domn, dar domnia aceasta poate să se ducă rapid pe apa sâmbetei. Umaniștii și udemeriștii au dat deja semnale că vor vota cu Alianța pentru schimbarea șefilor celor două camere.

La televizor, este Adrian Năstase. Pe sticlă s-a simțit întotdeauna bine. Aceasta este ultima redută unde are senzația că este puternic. Încă de la începuturile prim-ministeriatului său și-a dat seama ce armă eficientă este televiziunea. Grație unor consiliere zeloase, a reușit să creeze populației senzația de ubicuitate. Năstase era peste tot, chiar și la rubrica sport. Iar acum Geoană vrea să-l scoată pe tușă, cel puțin pentru o repriză, răpindu-i și această ultimă iluzie de om puternic.

Strategia de autopromovare excesivă se dovedește că a fost păguboasă. Studiul de brand comandat de PSD arată că primul lucru care-ți vine în minte când spui de Năstase este „arogant”. Un element de imagine personală, transferat rapid asupra întregului partid. În mod firesc, alegătorii au sancționat lipsa de decență a omului care nu-și fixează niște borne, iar PSD a fost respins la scrutinul din toamnă și pentru că este socotit un partid arogant.

Raportul care l-a făcut pe Geoană să-i recomande subțire lui Năstase să tacă este, totuși, o lucrare seacă și rece. Interpretat însă „cum trebuie”, el poate servi drept muniție în lupta pentru supremația din vârful PSD. Diagnosticul îi convine de minune lui Mircea Geoană: un Năstase trimis cu argumente științifice la sanatoriu îi poate face președintelui PSD viața mult mai ușoară. Deși n-are curajul s-o spună pe șleau, Geoană crede că este pentru binele partidului ca Adrian să fie decuplat de la aparate. Ar fi un semn că PSD se desparte de aroganță. Adevăr sau realitate? Sau poate înlocuirea aroganților între ei? Ca fapt divers, pe baza percepțiilor publicului, studiul lui Dâncu îi face următorul portret lui Mircea Geoană: deștept, bun, bine pregătit, cinstit, serios, dar și arogant, distant, șmecher, prefăcut, vulpe. Care-i Mircea și care-i Geoană?
Publicat de : Florin Negruțiu
Data publicării: 27 Iul 2005 - 08:55
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=6193&titlu=2_in_1__Adrian_si_Nastase