Comisiile de buget: Nu se justifica rectificarile pozitive facute de Guvernul Ciolos in 2016/ Dacian Ciolos respinge concluziile din Raportul final: "Continua sa faca numeroase confuzii" [1]

''1,6 miliarde prognoza nejustificata de crestere a veniturilor, ceea ce impunea, suntem de aceeasi parere si cu cei de la Curtea de Conturi, ca cele doua rectificari in functie de gradul de realizare al indicatorilor respectivi si in iunie si in noiembrie nu justificau o rectificare pozitiva nici in iunie, nici in noiembrie'', a afirmat presedintele Comisiei de buget, senatorul PSD Viorel Arcas

.

Intrebat care sunt consecintele rectificarilor pozitive, Arcas a facut referire la nerealizarea veniturilor - cele 11,6 miliarde, nerealizarea cheltuielilor bugetare in totalitate si a programul de investitii.

Senatorul PSD a precizat ca cele doua Comisii de buget nu constituie un organ de ancheta si astfel nu le ramane de facut nimic altceva decat sa inainteze Birourilor Permanente reunite raportul intocmit.

Criteo.DisplayAcceptableAdIfAdblocked({ "zoneid": 524002, "containerid": "crt-524002"}); /* (c)AdOcean 2003-2016, thinkdigital_ro.mediafax.ro.mfax_politic.640x160_adtext */ ado.slave('adoceanthinkdigitalrormipfomkid', {myMaster: 'rdSQfzL9Nw72omxcthT1CcrUDlMDKdsjAzX7YKd_VCf.p7' });

''Am avut solicitari de la colegi sa ne declaram noi foarte clar de aspectul legal sau nelegal, nu suntem organ de ancheta. O sa prezentam raportul Birourilor permanente'', a spus Arcas.

La randul sau, presedintele Comisiei de Buget din Camera Deputatilor, Leonardo Badea, a afirmat ca raportul contine recomandari pentru a putea folosi datele rezultate din analiza comisiei ca un instrument de executie bugetara preventiva.

Fostul prim-ministru Dacian Ciolos a aratat intr-o scrisoare adresata recent Parlamentului ca nu se poate vorbi de o ''gaura'' de 10 miliarde de lei in buget, intrucat o analiza trebuie sa tina seama de ambele parti ale bugetului general consolidat, venituri si cheltuieli.

''Politica bugetara prudenta a avut ca rezultat un deficit al bugetului general consolidat (BGC) pentru anul 2016 de 2,41% din PIB, sub tinta de 2,8% din PIB estimata la inceputul anului bugetar. Aceasta inseamna ca atat veniturile bugetului general consolidat cat si cheltuielile s-au realizat conform prognozei si au fost corelate in executie bugetara. O asa-zisa „gaura” de 10 miliarde de lei ar fi trebuit sa se reflecte intr-un deficit mai mare cu suma respectiva, adica 1,3% din PIB. Mai exact, daca ar fi existat o „gaura” de 10 miliarde de lei, deficitul bugetar in 2016 ar fi ajuns la 4,1% din PIB. Veniturile bugetului general consolidat au fost in suma de 223,7 miliarde de lei, reprezentand 29,5% din PIB, reflectand pe de o parte reducerile de taxe si impozite, iar pe de alta parte dificultatile intampinate in absorbtia de fonduri externe nerambursabile, urmare a deficientelor in pregatirea acestui proces din perioada 2014-2015. Veniturile totale insa nu includ si subventiile de la Uniunea Europeana pentru agricultura, in suma de 12,3 miliarde lei (in proiectul de buget pe 2017 aceste sume au fost incluse in veniturile totale). Veniturile incasate din economia interna (fara fonduri de la Uniunea Europeana pre si post-aderare) au fost in suma de 216,9 miliarde lei (28,6% din PIB), cu 0,2% mai mari fata de anul precedent, reprezentand un grad de realizare a prevederilor anuale de 97,8%. Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 242 miliarde de lei, s-au redus in termeni nominali cu 0,6% fata de anul precedent si cu 2,3 puncte procentuale ca pondere in PIB, reprezentand 94,5% din prevederile bugetare anuale'', se arata in raspunsul transmis in scris de fostul premier.

In document se precizeaza ca prima rectificare bugetara a avut loc pe baza cadrului macroeconomic actualizat si in concordanta cu evolutia veniturilor publice fiscale si nefiscale si a cheltuielilor publice la sase luni, raportat la program. S-a tinut cont de depasirea programului de incasari in primele sase luni cu 1,8 miliarde de lei si revizuirea pozitiva a indicatorilor macroeconomici de catre Comisia Nationala de Prognoza, bazata pe cresterea PIB-lui nominal estimat de la 746,6 miliarde de lei (indicatori utilizati la estimarea initiala a veniturilor) la 757 miliarde de lei.

In ceea ce priveste a doua rectificare, fostul premier a explicat faptul ca aceasta s-a fundamentat pe un grad de incasare al veniturilor estimate de 100%, cu mentiunea ca trendul depasirilor de program de la unele impozite s-a considerat ca va fi mentinut si in luna noiembrie si decembrie.

Ciolos respinge concluziile Comisiilor de buget: Raportul final continua sa faca numeroase confuzii

 Raportul final al Comisiilor de specialitate ale Parlamentului pe tema rectificarilor din 2016 continua sa faca numeroase confuzii intre diversele bugete componente ale bugetului general consolidat, ignorandu-se cresterea economica din primul semestru, a transmis marti fostul premier Dacian Ciolos.

''Exprimam inca o data aprecierea noastra pentru activitatea Comisiilor reunite de buget, finante si banci din Parlamentul Romaniei si consideram legitim demersul parlamentar de verificare a activitatii Guvernului Romaniei. Insa, analizand continutul si concluziile cuprinse in Raportul final, consideram ca acesta nu reflecta in totalitate obiectivul declarat initial de clarificare a unor aspecte tehnice legate de executia bugetara. Concluziile Raportului denota mai degraba un demers al carui obiectiv este de a cauta vinovatia guvernului in 2016 acolo unde de fapt avem de-a face cu elemente si proceduri tehnice care nu sunt specifice deciziilor acestui guvern si care se regasesc in practicile guvernelor precedente. Aceste proceduri au fost judecate doar prin prisma deciziilor tehnice din anul 2016 fara sa se evidentieze ca ele nu sunt specifice guvernului din 2016, ci sunt practici consacrate in timp si nu tin de deciziile politice ale activitatii guvernului in 2016'', au aratat Dacian Ciolos si fostul ministru de Finante Anca Dragu intr-un comunicat de presa.

In opinia acestora, raportul final al alesilor ''continua sa faca numeroase confuzii (voite sau nu)'' intre diversele bugete componente ale bugetului general consolidat, intre venituri bugetare, venituri fiscale si nefiscale. Ei au explicat ca la rectificarile bugetare se iau in calcul in principal veniturile fiscale, nu si celelalte venituri asupra carora guvernul are un control mai redus, fiind bazate pe estimarile formulate de diverse categorii de ordonatori de credite, inclusiv institutii auto-finantate.

''In continuare, se ignora cresterea economica realizata in primul semestru al anului 2016 de 5,2%, care s-a situat peste prognoza initiala de 4,1% si s-a reflectat in venituri fiscale superioare estimarii initiale. Prima rectificare a legii bugetului de stat a stabilit o majorare a veniturilor bugetului de stat cu 4,6 mld lei, avand in vedere depasirea programului de incasari pentru primele sase luni ale anului cu 2,9 mld lei concomitent cu evolutia pozitiva a principalilor indicatorilor macroeconomici. Cea de-a doua rectificare bugetara, similar cu practica anilor precedenti, a redistribuit sume ramase neutilizate de catre anumiti ordonatori de credite, suplimentand bugetele altor ordonatori. Ordonanta de urgenta privind a doua rectificare bugetara, OUG 86/2016, a stabilit o majorare a veniturilor bugetului de stat cu 0,29 mld lei si a avut in vedere situatia operativa pozitiva a incasarilor din primele zece luni ale anului care indicau o depasire a incasarilor programate'', au subliniat cei doi.

Ciolosi si Dragu au mai argumentat ca datele publice privind executia bugetara din 2016 arata ca veniturile incasate din economia interna (fara fonduri de la Uniunea Europeana) au fost in suma de 216,9 miliarde lei, cu 0,2% mai mari fata de anul precedent, iar deficitul bugetar la finalul anului a fost de 2,41%, sub tinta anuala stabilita de 2,8% din PIB, ceea ce arata ca si cheltuielile au fost tinute sub control.

''Acest lucru ni se pare semnificativ, intrucat pentru contribuabili cel mai important lucru la sfarsitul executiei bugetare este, dincolo de calitatea executiei bugetare, sa nu se cheltuie mai mult decat a fost prognozat. In concluziile aceluiasi Raport, se insista insa pe nerealizarea veniturilor estimate din fonduri europene, fara a se tine cont de natura nefiscala a acestor venituri care se pot realiza doar in masura in care se fac si cheltuielile care ulterior sunt decontate de Comisia Europeana. Totodata, membrii Comisiilor de specialitate ar fi trebuit sa remarce ca in ultimii ani au fost aproape sistematic diferente intre veniturile estimate si cele realizate din fonduri europene si ca aceasta nu a fost o problema specifica sau generata de Guvernul condus de Dacian Ciolos, ci pare mai degraba o chestiune de procedura bugetara care nu poate fi imputata guvernului in 2016'', au concluzionat fostii guvernanti, adaugand ca cei din Comisiile reunite ar fi trebuit sa remarce situatia de blocaj din anii anteriori in ceea ce priveste pregatirea programelor cu finantare europeana si accelerarea incasarilor de la Comisia Europeana in ultima parte a anului.

Ei au avut critici si pentru bugetul din acest an.

''Spre deosebire de exercitiul bugetar prudent si transparent din 2016, in bugetul din 2017 in mod artificial au fost acum incluse venituri din fonduri europene destinate platilor din agricultura, lasandu-se astfel impresia unei cresteri semnificative a bugetului pentru agricultura sau a unor venituri mai mari din fonduri europene. In acelasi timp, tot cu titlul comparativ, in Legea bugetului de stat din 2017 au fost adoptate derogari importante de la Legea finantelor publice si Legea responsabilitatii fiscale care face netransparenta si discretionara cheltuirea fondurilor publice, in special in ceea ce priveste posibilitatea angajarii unor credite de angajament prin exceptarea unor ordonatori de credite de la regulile fiscal-bugetare in vigoare'', au mai atras atentia Ciolos si Dragu.

''In final insa, trebuie remarcat ca Raportul celor doua Comisii de buget, finante si banci nu a identificat nicio 'gaura' in bugetul Romaniei din 2016, asa cum cu surprinzatoare superficialitate s-a afirmat public la inceputul anchetei, si nu a constatat disparitia unor sume de 10-14 miliarde lei din trezoreria statului sau ca s-ar fi facut presiuni asupra functionarilor pentru aprobarea rectificarilor bugetare din 2016, cum in mod fals s-au facut astfel de declaratii atunci cand a fost solicitata aceasta ancheta'', au conchis cei doi.

Comisiile reunite de buget au stabilit ca gradul de realizare al indicatorilor nu justificau o rectificare bugetara pozitiva, nici in iunie, nici in noiembrie 2016, asa cum a decis Guvernul Ciolos, a declarat marti senatorul PSD Viorel Arcas.

 

Citeste si: Basescu: Bugetul arata ca un desen frumos, ca e photoshopat. Nu exista motivatie sa fie trimis inapoi Citeste si: GALERIE FOTO Ziua Indragostitilor, celebrata de Comisiile de buget din Parlament Citeste si: Klaus Iohannis, dupa discutiile cu premierul Grindeanu: Bugetul este unul problematic si riscant. Recunosc ca sunt ingrijorat. Decizia privind promulgarea sau retrimiterea in Parlament, zilele urmatoare Citeste si: GALERIE FOTO Ziua Indragostitilor, celebrata de Comisiile de buget din Parlament Citeste si: Decizie amanata de Comisia de Buget in privinta rectificarilor facute de guvernul Ciolos Citeste si: FOTO Comisia Buget-Finante, in dezbatere pe rectificarile bugetare din 2016 in lipsa fostilor ministri Dacian Ciolos si Anca Dragu. Fostul premier a trimis o scrisoare Parlamentului Citeste si: Sorin Grindeanu: Saptamana viitoare cer demisia lui Iordache. I-am lasat cateva zile pentru buget/ Motiunea de cenzura nu va trece, avem majoritate solida in Parlament Citeste si: FOTO Comisia Buget-Finante, in dezbatere pe rectificarile bugetare din 2016 in lipsa fostilor ministri Dacian Ciolos si Anca Dragu. Fostul premier a trimis o scrisoare Parlamentului Citeste si: Legile bugetului si asigurarilor sociale au fost adoptate de comisiile reunite pentru Buget-Finante/ Ministrul Finantelor: Vom vedea ca estimarile Comisiei de Prognoza au fost moderate, nu optimiste

 

/* (c)AdOcean 2003-2015, thinkdigital_ro.mediafax.ro.mfax_politic.624x30_text_final art */ ado.slave('adoceanthinkdigitalrotlppdvnoaf', {myMaster: 'rdSQfzL9Nw72omxcthT1CcrUDlMDKdsjAzX7YKd_VCf.p7' }); /* (c)AdOcean 2003-2015, thinkdigital_ro.mediafax.ro.mfax_politic.600x152_up_300x250_560x152_final art */ ado.slave('adoceanthinkdigitalrowkijqxdkqk', {myMaster: 'rdSQfzL9Nw72omxcthT1CcrUDlMDKdsjAzX7YKd_VCf.p7' });

Share pe Facebook


Publicat de : ---
Data publicrii: 15 Feb 2017 - 05:45
 

Link tire   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=59350&titlu=Comisiile_de_buget__Nu_se_justifica_rectificarile_pozitive_facute_de_Guvernul_Ciolos_in_2016/_Dacian_Ciolos_respinge_concluziile_din_Raportul_final____Continua_sa_faca_numeroase_confuzii__