Fumatul in spatiile publice, rediscutat abia peste o luna [1]

Fumatul in spatiile publice, rediscutat abia peste o lunaAfrodita Cicovschi / afrodita

.cicovschi@curierulnational.roCamera Deputatilor asteapta, la 20, respectiv 27 septembrie, avizele de la Comisia pentru drepturile omului, culte si minoritati si de la Comisia pentru Sanatate PublicaSenatul a fost de acord în iunie cu modificarile aduse legii antifumat, care permit, în anumite conditii, fumatul în locurile publice La mai bine de cinci luni de la înregistrarea la Senat a propunerilor de modificare a Legii nr.349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului de tutun, modificata si completata prin Legea nr.15/2016, milioanele de fumatori si operatori economici care activeaza în domenii conexe fumatului asteapta înca un raspuns din partea legiuitorilor, pentru a vedea caror norme vor trebui sa se supuna.Aprobat de Senat la data de 7 iunie, proiectul de modificare a Legii nr.349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului de tutun, modificata si completata prin Legea nr.15/2016, a fost trimis, în aceeasi zi, Comisiilor pentru drepturile omului, culte si minoritati si celei pentru Sanatate Publica, raspunsurile urmând sa fie remise Camerei Deputatilor abia la 20, respectiv 27 septembrie a.c.Propunerea legislativa B125/2016, înregistrata la Senat la data de 16 martie a.c. si devenita L311 dupa avizul favorabil, redefineste notiunea de 'spatiu public închis” drept 'orice spatiu accesibil publicului sau destinat utilizarii colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperis, plafon sau tavan si care este încadrat de pereti de jur împrejur, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, cu exceptia spatiilor cu destinatie locativa”.Pe lânga redefinirea 'spatiului închis de la locul de munca”, care se refera tot la un spatiu încadrat cu pereti si acoperit cu plafon (eliminându-se astfel masinile de serviciu), propunerea legislativa elimina si sintagma 'exclusiv în zona de tranzit a aeroporturilor internationale”.Astfel, art. 3, alin 2 lit. a), care prevede ca fumatul este permis numai în camere special amenajate, exclusiv în zona de tranzit a aeroporturilor internationale, cu respectarea urmatoarelor conditii: 'sa serveasca exclusiv fumatului” ar deveni (în cazul în care este aprobata propunerea) 'Fumatul este permis numai în camere special amenajate, cu respectarea urmatoarelor conditii: a) sa serveasca exclusiv fumatului si activitatilor asociate fumatului, cum ar fi de exemplu consumul de cafea, bauturi calde sau bauturi racoritoare etc”.Cele mai importante argumente în sprijinul modificarilor  În Expunerea de motive a propunerii legislative înregistrata sub nr. B125/2016, initiatorii au invocat faptul ca 'initiatorii amendamentelor care au schimbat forma aprobata în Senat au uitat, se pare, scopul reglementarii (acela de a proteja nefumatorii de efectele nocive ale fumatului - n. red.) si au transformat-o într-o prigoana a fumatorilor”.'A fost inventata o definitie care încalca logica formala - 'spatiul public închis” - si s-a optat pentru o reglementare care, de departe, este cea mai aspra din Europa. (...) Practic, nu doar spatiile închise sunt 'spatii publice închise”, ci si orice terasa acoperita, situata limitrof unei constructii - cum sunt marea majoritate a teraselor, care sunt prevazute - chiar si temporar, pe timp ploios, vânt sau viscol, cu perdele sau laterale de protectie. În acest sens precizez ca în toate tarile Europei fumatul este permis pe terasele care au maximum trei pereti si acoperis, în perioada anotimpului racoros terasele fiind dotate cu încalzitoare în tavan sau laterale. (...) Vorbind de preventie, întreb: este un bun exemplu pentru minori ipoteza (...) în care minorii, în drum spre scoala sau dinspre scoala, sa vada grupuri de fumatori care fumeaza în fata imobilului în care lucreaza? Mai ales iarna, la - 20 grade Celsius... Nu vor putea întelege ca tigara este atât de buna încât merita înfruntarea gerului? Am înteles, de la apologetii excesivei reglementari, ca dreptul la a dispune de propria persoana nu e un drept, motiv pentru care fumatorii nu au niciun drept. Atâta vreme însa cât comercializarea tutunului nu doar ca e permisa, ci este si o importanta sursa a bugetului de stat, nu este o ipocrizie sa interzici fumatul pâna si pe o terasa? (...) Cred ca fumatul trebuie permis acolo unde nu impieteaza asupra drepturilor nefumatorilor. Respectiv pe terase, în propria locuinta si în camere special amenajate care respecta conditiile expres prevazute (...) nu îi poti interzice fumatorului sa asocieze la tigara o cafea, o ciocolata calda sau o racoritoare...”, se arata în Expunerea de motive.Fumatul aduce statului 3 miliarde euro pe an - 12,5% din totalul veniturilor bugetare Industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, dupa sectorul petrolier. În 2015, companiile de tutun au virat la buget circa 3 miliarde de euro, însemnând accize, TVA, taxe si contributii. Suma reprezinta aproape 2% din PIB, sau echivalentul a 12,5% din totalul veniturilor bugetare.
Publicat de : ---
Data publicării: 24 Aug 2016 - 05:22
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=56066&titlu=Fumatul_in_spatiile_publice__rediscutat_abia_peste_o_luna