Decizii ambigue in Comisia pentru legile electorale [1]

Comisia comun? a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, propunerilor legislative privind modificarea Legii partidelor politice si a Legii privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale (lung titlu!) si-a inceput lucr?rile cu trei s?pt?mani in urm?

. Un prim pas salutar a fost f?cut prin extinderea mandatului Comisiei (initial viza doar modificarea legilor electorale) asupra amend?rii Legii partidelor si a finant?rii acestora. Acesta ar fi semnalul c? se doreste o reform? real?, c?ci atunci cand vorbim despre alegeri nu trebuie s? ne intreb?m doar CUM alegem, ci si CE alegem. S-a stabilit apoi ca obiectiv adoptarea modific?rilor la legile alegerilor locale si parlamentare, precum si a legilor partidelor pan? la sfarsitul lui aprilie, astfel incat s? se incadreze in termenul de un an (stabilit printr-o decizie a CCR) care le-ar permite s? produc? efecte la alegerile din 2016.

Mai departe, lucrurile nu au fost la fel de clare. Prin vot (doar reprezentantii PNL au fost impotriv?), s-a stabilit ca primarii s? fie alesi intr-un singur tur. Acesta e, in opinia mea, primul semnal c? se doreste conservarea actualelor structuri de putere.

Spun asta pentru c? acest sistem favorizeaz? primarii in functie. In general, aleg?torii dintr-o comunitate se impart in dou? mari tabere: cei multumiti de prestatia primarului in functie si opozantii acestuia. La randul lor, opozantii isi impart optiunile intre diferiti contracandidati. Asta face ca, de obicei, primarul in functie s? se situeze pe primul loc, chiar dac? num?rul nemultumitilor il intrece pe cel al multumitilor. In dou? tururi, lucrurile se schimb?, c?ci exist? sansa coaliz?rii contestatarilor in jurul celui mai bine plasat contracandidat.

Pentru presedintii consiliilor judetene, intrucat nu se intrunise o majoritate de dou? treimi pentru niciuna dintre variante, s-a adoptat un fel de judecat? solomonic?, revenindu-se la sistemul dinainte de 2004, adic? alegerea indirect?, de c?tre consilieri, a presedintilor. Oarecum neasteptat, 14 din 15 membri ai Comisiei au acceptat f?r? comentarii aceast? decizie.

O alt? decizie important? a fost aceea de a se p?stra actualul prag electoral de 5% pentru partide, atat la alegerile locale cat si la cele parlamentare. Mentinerea acestui prag va actiona, evident, in favoarea partidelor \'mari\' – adic? tocmai cele care fac acum aceast? lege. Dar sensul reformei legilor electorale, cel asteptat de c?tre societate, ar fi tocmai acela de a permite accesul unor noi actori pe scena politic?.

S?pt?mana viitoare, Comisia va adopta deciziile strategice privind legile partidelor. Dup? este cunoscut, majoritatea partidelor au afirmat, in discutiile cu organizatiile membre ale campaniei Politic? f?r? bariere, c? sunt de acord cu relaxarea conditiilor de inregistrare a unui nou partid (acum, cele mai restrictive din Europa) si cu renuntarea la prevederile care interzic partidele regionale sau locale (calificate de Comisia de la Venetia drept o restrangere a dreptului de liber? asociere). Sper?m c? vor vota in concordant? cu promisiunile f?cute.

Problema e c?, si dac? se vor adopta modific?rile solicitate de c?tre organizatiile societ?tii civile, mentionate si in recentul discurs din Parlament al Presedintelui Iohannis, reforma va r?mane schioap?. Chiar dac? vor putea fi inregistrate partide noi, acestea vor r?mane in afara parlamentului si a consiliilor judetene, c?ci este greu de crezut c? ele vor putea obtine, f?r? a beneficia de notorietatea formatiunilor parlamentare, rezultate superioare pragului arbitrar impus.

Cred c? acum este momentul ca partidele parlamentare s? decid? dac? vor o adev?rat? reform? a legilor electorale (si, implicit, a clasei politice) sau, dimpotriv?, doresc perpetuarea sistemului care oblig? cet?tenii, de dou?zeci de ani incoace, s? voteze aceleasi personaje politice, machiate in diferite feluri. Dac? vor o reform? real?, trebuie s? dea reprezentantilor lor in Comisia electoral? mandatul de a vota nu doar pentru aparitia unor figuri noi, ci si pentru ca acestea s? se poat? manifesta efectiv pe scena politic?.

Sistem navigatie portabil redus pana la 369 lei comenteaza sau vezi comentarii /* (c)
Publicat de : ---
Data publicării: 18 Feb 2015 - 05:29
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=44623&titlu=Decizii_ambigue_in_Comisia_pentru_legile_electorale