Bucurestenii, privilegiati la transportul in comun [1]

Pretul unui abonament ajunge in Capitala la 40 de lei, in timp ce la Constanta costa 96 de lei

.

Tramvaie care hurducaie, autobuze prin care sufla vantul, maxi-taxiuri in care abia poti respira sau troleibuze care scartaie din toate incheieturile. Cam asa arata prin toata tara parcul auto al regiilor locale de transport in comun. Cu mici exceptii. Singurul lucru care face diferenta este pretul abonamentelor. In urma unui sondaj rapid, a reiesit ca cel mai mult platesc constantenii pentru calatoriile cu mijloacele de transport in comun. Astfel, un abonament lunar pe toate liniile in orasul primarului Mazare costa nu mai putin de 96 de lei. La polul opus se afla Piatra-Neamt si Drobeta-Turnu-Severin, unde, pentru aceeasi legitimatie de calatorie, se platesc 30 de lei. In schimb, bucurestenii care calatoresc cu mijloacele „de suprafata” scot lunar din buzunar cate 40 de lei. Daca se aboneaza si la reteaua de Metrou, platesc inca 22 de lei.Bucurestiul are aceleasi tarife din 2005Regia Autonoma de Transport din Bucuresti (RATB) se pare ca are printre cele mai mici tarife la calatorie: abonamentul general pentru 30 de zile costa 40 de lei, cel de o linie - 25 de lei, doua linii - 30 de lei si un bilet cu o calatorie ajunge la 1,1 lei.Pretul scazut este pus de conducerea RATB pe seama modernizarii parcului auto, care nu mai necesita reparatii, si pe noile tehnologii de motorizare care au redus din consumul motorinei si al energiei electrice.Ultima majorare a tarifelor a fost facuta in noiembrie 2005. La doi ani de la modificarea preturilor, saptamana trecuta, conducerea RATB a inaintat Consiliului General al Capitalei o solicitare privind majorarea preturilor. Hotararea nu a fost votata insa in sedinta. „Nu era vorba de o majorare radicala. Abonamentul de 40 de lei ajungea la 50 de lei, iar un bilet - de la 1,1 la 1,3 lei”, a explicat purtatorul de cuvant al regiei, Mihai Vladarau. „Propunerea de modificare a tarifelor a fost pusa pe seama cresterii preturilor la piesele de schimb si la materiile prime de baza: energia electrica, motorina si gazul”, a adaugat acesta. Iasiul, cel mai scump din MoldovaIesenii platesc pentru un abonament lunar pe o linie 31 de lei, pentru unul pe doua linii - 62 de lei, iar cei care vor sa circule pe toate traseele achita lunar nu mai putin de 93 de lei. Mai mult, de la 1 ianuarie, Regia Autonoma de Transport in Comun (RATP) Iasi va majora cu 25% pretul biletelor. Astfel, pretul unei singure calatorii va creste de la 1,2 la 1,5 lei. Tarifele la abonamente raman insa aceleasi.La polul opus se afla orasul Piatra-Neamt, unde legitimatia de calatorie pentru toate liniile costa doar 30 de lei.140 de lei, abonamentul nenominal in BrasovDe departe, cel mai scump abonament din marile orase ale Ardealului il platesc clujenii. Aici, pretul legitimatiilor lunare variaza intre 40 de lei pentru o linie si 86 de lei pentru toate liniile. Un bilet cu doua calatorii costa, la Cluj, 2,6 lei, in timp ce un abonament pentru o zi este 7 lei. Pensionarii cu indemnizatii lunare de pana la 1.000 de lei beneficiaza de gratuitate pe transportul in comun, ca si angajatii primariei si alte categorii de persoane, potrivit legii. Studentii posesori ai Studcard beneficiaza de abonament lunar pentru doua linii gratuit (daca sunt la buget), respectiv la pretul de 18 lei (cei de la taxa).In Oradea, un abonament lunar pentru o linie costa 36 de lei, unul pentru doua linii, 67 lei si unul pentru toate liniile, 90 de lei. Brasovenii care calatoresc frecvent cu mijloacele de transport in comun si nu vor sa aiba de-a face cu controlorii scot din buzunar cate 80 de lei in fiecare luna. In plus, un abonament lunar pe toate liniile nenominalizat (transmisibil) costa 140 de lei.Un abonament lunar de transport in comun pe toate cele patru linii de autobuz din Sfantu Gheorghe costa 56 de lei.Subventii in masaSaptezeci la suta dintre calatorii care circula cu mijloacele de transport in comun ale Regiei Autonome de Transport Timisoara beneficiaza de subventii totale sau partiale de la Primaria Timisoara. Pretul unui abonament general pe 30 de zile costa 76 de lei. Cu un leu mai putin platesc legitimatia lunara de calatorie aradenii. Mult mai ieftin insa este abonamentul pe care il platesc slatinenii - 31 de lei.Cei care locuiesc la malul marii, in Constanta, platesc scump transportul in comun. Nu mai putin de 96 de lei este costul unui abonament lunar pe toate liniile, si asta inca de anul trecut. Si in Pitesti, calatoriile cu autobuzul sunt piperate - 89 de lei pe luna pentru toate liniile regiei locale.INVESTITII

Transport suta la suta privatConcesionarii traseelor de transport in comun din Deva au renuntat, inca din 2005, la sistemul de abonamente. Cele 7 trasee sunt deservite de trei firme diferite, asa ca varianta emiterii unui abonament pentru toate liniile ar fi fost deosebit de complicata. S-a decis ca Primaria Deva sa emita cate 30 de tichete de transport in comun pentru fiecare familie cu venituri mici. O situatie aparte este la Drobeta-Turnu-Severin, unde primaria a concesionat serviciul de transport in comun inca din anul 2000. Acum, doua firme isi impart liniile locale. Abonamentul pe toate liniile costa 30 de lei, iar elevii au 50% reducere din pret.

RABLELE DE PE SOSELEAutobuze mostenite din Epoca de AurNu intotdeauna conditiile de transport in comun sunt pe masura tarifelor. Autoritatile promit de ani de zile inlocuirea parcului auto. In unele orase, minunea s-a si produs, nu insa fara scandal, asa cum este cazul Iasiului. Aici, in urma cu doi ani au fost achizitionate, in urma unei licitatii controversate, 50 de autobuze MAZ. Restul parcului auto al RATP este plin de autobuze second-hand cumparate sau primite cadou de la orase straine infratite cu Iasiul.In capitala, insa, din cele 1.000 de autobuze care circula zilnic pe arterele orasului, 500 sunt moderne, iar din cele 230 de troleibuze aflate pe traseu, 85 sunt noi, alte 15 urmand sa fie livrate anul viitor.Parcul auto al RAT Timisoara a fost reinnoit, in luna aprilie, cu 50 de troleibuze noi, cu ajutorul unui credit de finantare obtinut in 2006. Si in anul 2005, parcul de autobuze a fost imbogatit prin achizitionarea a 50 de autobuze Mercedes. In prezent, municipalitatea timisoreana intentioneaza sa cumpere inca 30 de autobuze noi, pentru a le putea inlocui integral pe cele vechi.Autobuze cu propulsie hibrida, la DevaSi craiovenii sunt nemultumiti de parcul auto al Regiei Autonome de Transport. Jumatate dintre tramvaie sunt mostenire a erei comuniste, iar autobuze decente au fost introduse doar pe doua linii - 6 si 9. In rest, craiovenii fie circula cu prafuitele „rate”, fie cu microbuze cu o singura usa.Parcul auto al Regiei Autonome de Transport in Comun Constanta include 130 de autobuze achizitionate in urma cu cinci ani. Primaria anunta ca, pana in vara lui 2008, primaria va inlocui si restul de 70 de autobuze vechi.Parcul auto Deva care este folosit pentru liniile de transport in comun este compus din aproximativ 30 de microbuze, dar una dintre firmele de transport anunta ca la finele lunii va introduce in uz patru autobuze cu propulsie hibrida (pe baza de motorina si electricitate).Cel mai bine se pare ca stau slatinenii, unde regia locala de transport in comun si-a schimbat integral parcul auto din luna aprilie a acestui an.

Majoritatea autobuzelor din Sfantu Gheorghe au peste 15 ani vechime


Publicat de : ---
Data publicării: 18 Dec 2007 - 05:55
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=27721&titlu=Bucurestenii__privilegiati_la_transportul_in_comun