Nicolae Vãcãroiu sustine cã institutia pe care o conduce se aflã într-o situatie fãrã precedent: Guvernul nu a trimis Senatului pânã acum nici o lege [1]

Presedintele Senatului, Nicolae Vãcãroiu, a acordat Agentiei AMOS News un interviu în care abordeazã câteva chestiuni de actualitate: agenda sesiunii parlamentare, comisiile de anchetã Radio si TV, presiunile pentru schimbarea regulamentului de alegere a presedintilor Camerelor, alegerile anticipate si mutarea Senatului în noul sediu de la Palatul Parlamentului.

Senatorii s-au plâns cã nu au de lucru. Ce se întâmplã, nu vine nimic de la Guvern?
Este un pic de adevãr aici prin faptul, cã dupã trei luni, din pãcate, Executivul nu a intrat în atributiile sale normale. Este tot atât de adevãrat cã, în urmã cu circa o sãptãmânã, ne-a trimis un program legislativ pe care-l are în vedere pentru actuala sesiune. Sunt vreo 80 de proiecte de legi care ar urma sã fie elaborate de Executiv si trimise cãtre cele douã Camere ale Parlamentului. Pânã atunci, însã, suntem într-o situatie cu care nu ne-am confruntat pânã acum, în sensul cã nu avem nici o lege primitã, a fost doar un set de ordonante de urgentã care au trecut prin cel putin una din cele douã camere ale Parlamentului. Au apãrut si o serie de proiecte legislative, circa 30, care sunt în plin proces, avizul Consiliului Legislativ, avizul Guvernului, dupã care sã intre în vizorul discutiilor în plen.
Este important, însã, ca Guvernul sã se tinã de cuvânt în acest program legislativ pe care si l-a propus pentru actualul semestru, întrucât sunt o serie de proiecte de legi necesare pentru a ne îndeplini obligatiile legate de intrarea în Uniunea Europeanã. Am discutat acest lucru la Senat, am stabilit sã le dãm prioritate, astfel încât sã reusim parcurgerea într-un timp relativ scurt a întregii proceduri – dezbateri în comisii si apoi în plenul Senatului.
Care ar fi celelalte prioritãti ale actualei sesiuni parlamentare?
Sigur cã accentul îl punem pe programul legislativ, dar nu scãpãm din vedere faptul cã, la ora actualã, ne preocupã foarte mult monitorizarea atentã a tot ce înseamnã angajamente asumate prin diferitele capitole care au fost negociate cu UE, pentru a depãsi, în primul rând, momentul sfârsitului de aprilie, când sperãm sã semnãm Tratatul de aderare. Dar urmeazã dupã aceea un program destul de dens, de un an si jumãtate, cu obligatii severe, astfel încât România sã nu fie pusã în situatia de a i se amâna cu un an aderarea prin clauza de salvgardare, evocatã tot mai frecvent de cãtre UE. Aceasta ar fi o notã proastã pentru toatã lumea si cred eu cã toate grupurile politice din Senat si Camera Deputatilor au obligatia de a pune umãrul sã parcurgã aceste legi si, în acelasi timp, sã punã umãrul pentru a rezolva cele 3-4 probleme sensibile – începând cu lupta împotriva coruptiei. Sigur cã UE asteaptã si rezultate. În afarã de asta, Legislativul are si atributii esentiale de control, si nu numai asupra Executivului, ci si asupra diferitelor institutii subordonate. S-au constituit o serie de comisii de anchetã în ceea ce priveste activitatea Radioului si Televiziunii publice.
În acelasi timp, ne preocupã urmãrirea atentã a modului în care sunt puse în aplicare legile în vigoare. Sunt încã multe lucruri de fãcut în ceea ce priveste descentralizarea, în ceea ce priveste respectarea de cãtre fiecare institutie a cerintelor în domeniul justitiei, respectarea prin Constitutie si prin legile specifice, Consiliul Superior al Magistraturii trebuie sã intre în plinã activitate, sã sperãm cã vor termina odatã cu aceste disensiuni între ministrul Justitiei si Consiliu – care trebuie sã devinã o institutie autonomã, independentã si care trebuie sã fie lãsatã sã-si facã treaba. Sunt unele probleme pe care le cunoasteti, mai ales dupã aparitia Raportului Freedom House, legate de Parchetul National Anticoruptie.
As adãuga – în plan parlamentar – cele trei actiuni pe care le avem la ora actualã. În primul rând, elaborarea proiectului privind statutul parlamentarului. Am constituit un colectiv de senatori si deputati care au pornit deja la lucru; de asemenea, se impune adaptarea Regulamentului comun de functionare a Senatului si Camerei Deputatilor, dar si a celor specifice fiecãrei Camere, pentru a le aduce la zi, a le pune de acord cu noile prevederi constitutionale si cu o serie de decizii pe care le-a dat Curtea Constitutionalã. S-au constituit comisiile speciale în aceste directii, ne asteptãm ca, în douã-trei luni de zile, sã putem vedea si sã punem în dezbatere aceste proiecte de regulamente. Cam asta ar fi, în mare.
Separat, în plan extern, suntem în faza definitivãrii unui plan de lobby în relatia directã cu Parlamentul European si cu parlamentele nationale ale tãrilor membre ale UE întrucât, într-un interval de timp de circa un an si jumãtate trebuie sã se deruleze, dupã semnarea Tratatului de aderare a României si Bulgariei la UE, ratificarea de cãtre fiecare Parlament din cele 25 de tãri membre a acestui Tratat; vor fi vizite si discutii în tãrile respective pentru ca acest proces sã se încheie în toamna anului 2006.
Domnule presedinte, ati amintit printre prioritãtile acestei primãveri si cele douã rapoarte, ale Radioului si TVR. Ridicã ele probleme deosebite, mai ales prin prisma ultimelor dispute care au avut loc pe aceste teme?
Ridicã o serie de probleme, nu numai prin prisma disputelor din ultimul timp, dar si ca urmare a unor discutii ce au avut loc în legislatura trecutã. Cunoasteti cã existã un raport al Comisiilor de culturã – raport negativ la adresa Televiziunii publice; de asemenea, este o solicitare din partea presedintelui TVR pentru exercitarea unui control riguros. S-a constituit aceastã Comisie de anchetã, s-a aprobat de cãtre Camerele reunite componenta comisiilor, cu atributii în acest domeniu. Este o echipã complexã, formatã din 15 senatori si deputati, iar acest control se va derula pe o perioadã de 60 de zile.
Ce sanse sunt ca aceastã analizã sã iasã de sub influenta diferendelor si presiunilor politice?
Asta dorim si, tocmai din acest motiv, am fãcut o echipã ceva mai mare, astfel încât toate grupãrile politice din Parlament sã se regãseascã cu câte 1-2 reprezentanti. Sperãm sã nu cãdem în capcanã, sã nu fie un joc politic, ci o analizã obiectivã, astfel încât rezultatul, raportul care se va întocmi, sã fie un raport obiectiv, care sã poatã fi supus aprobãrii plenului celor douã Camere.
O întrebare legatã de acelasi calendar: cum priviti, din punct de vedere personal, demersurile repetate ale formatiunilor aflate la putere de a pune în discutie regulamentul Senatului referitor la alegerea presedintelui?
Este de neînteles pentru mine. Pentru cã formula în care suntem astãzi – în sensul cã, pentru prima oarã în 15 ani, avem un Parlament în care presedintii celor douã Camere sunt din partea Opozitiei, în timp ce majoritatea formeazã actuala coalitie aflatã la guvernare – este o practicã democraticã, pe care o regãsim în toate tãrile UE, chiar si în tãri candidate. Iatã cã, la noi, acest lucru pare mai greu. Coalitia aflatã la putere încearcã acum sã ocupe toate posturile, vizând mai ales cele douã functii de presedinte al Senatului si presedinte al Camerei Deputatilor. Cu toate cã existã, în acest sens, decizia Curtii Constitutionale, care face operatiunea aproape imposibilã. De ce? Pentru cã votul a fost legitim, a fost liber exprimat, au fost alegeri corecte, nu au fost contestate.
Însusi presedintele României, Traian Bãsescu, a depus jurãmântul în fata presedintilor celor douã Camere, care au si semnat respectivul decret, care – în conditiile unei schimbãri – ar fi lovit de nulitate. Deci, încercarea repetatã de a gãsi formule de schimbare este o preocupare pe care eu, personal, nu o înteleg, mai ales cã presedintele Parlamentului este, prin atributiile pe care le are, un om care detine un singur vot, care nu poate influenta rezultatul deciziilor din Parlament. Mai mult de atât, cu o experientã ca a mea si a domnului Nãstase – pentru cã amândoi am mai ocupat o astfel de functie – acumulând o experientã bogatã, care nu a creat probleme în ceea ce priveste functionarea Parlamentului, ci constituie un avantaj evident pentru Legislativ. Personal, consider cã este o luptã politicã dusã dincolo de normalitate, dar nu mã afecteazã, nu am tinut în viata mea de un fotoliu. Deranjeazã opinia publicã, în general. Pot sã vã spun, cã de trei luni, Senatul functioneazã la parametri normali, lucrurile merg bine, nu au fost blocaje, au cãzut chiar vreo douã Ordonante de urgentã ale guvernului Nãstase.
Apropo si de chestiunea anticipatelor: anticipatele se fac atunci când Parlamentul nu functioneazã, iar în conditiile în care totul functioneazã, cu normalitate as spune, chiar cu o participare activã a Opozitiei pentru ca legi care privesc reforma si pentru ca integrarea noastrã în UE sã treacã într-un termen chiar mai scurt decât prevede Constitutia, nu le vãd sensul.
Probabil cã acesta este tributul pe care îl plãtim, în continuare, politicianismului si nu politicii.
Cum decurg pregãtirile pentru mutarea Senatului în noul sediu? A fost definitivat calendarul acestui transfer?
E o mare problemã; o serie de spatii sunt deja ocupate, pentru cã, dupã inventarul de zilele trecute, am constatat cã o parte dintre lucrãri nu au fost terminate. Avem spatiu insuficient, sunt vreo 200 de oameni, inclusiv aparatul tehnic, care nu-si gãsesc locul în spatiul pe care îl avem la dispozitie. Chiar mã gândeam sã avem o discutie cu primul-ministru, cu presedintele României, pentru a elibera o serie de spatii de la Camera Deputatilor prin mutarea altor institutii, astfel încât sã reusim, în vacanta din varã, sã ne instalãm. Nu sunt prea optimist, desi în fiecare zi discut cu secretarul general, sã gãsim solutii. Ar însemna o crestere a eficientei muncii noastre, ar însemna o colaborare mai strânsã cu Camera Deputatilor, cu foarte multe ministere care sunt în zonã; deci ne-ar fi de mare ajutor si s-ar produce si o reducere de cheltuieli. Ne creeazã probleme faptul cã, pentru o serie de institutii aflate acolo, nu existã solutii alternative, nu ai unde sã le duci – o agentie de control în domeniul exporturilor strategice, o aripã întreagã este a SPP-ului, Înalta Curte de Casatie si Justitie sunt spatii blocate. Sigur, nu toate, dar mãcar o parte necesitã, în plus, finalizarea unor lucrãri pentru arhivã, ateliere, garaje, utilitãtile necesare. Dar, repet, suntem în analizã, chiar acum ne facem întregul proiect cu spatiile care sunt gata, vom face o discutie si cu presedintele Camerei, Adrian Nãstase, dupã care plãnuim o interventie împreunã pentru o analizã cu presedintele si cu primul-ministru. Treaba nu e simplã, vrem sã vedem, sãptãmâna viitoare, ce formulã vom gãsi, dar as dori sã facem toate eforturile pentru ca la 1 august sã mutãm Senatul.
A stârnit reactii în opinia publicã solicitarea imperativã fãcutã de ministrul Finantelor de a se reduce cheltuielile Senatului.
În primul rând, a fost o actiune nediplomaticã a ministrului de Finante. Era firesc sã nu trimitã adrese Senatului si Camerei Deputatilor, ci sã purtãm o discutie pe aceastã temã. Eu fiind de profesie economist, vã imaginati cã, în toatã aceastã perioadã, de când sunt presedinte, preocuparea mea principalã a fost si cheltuirea banului public; si chiar am strâns cureaua prea mult – si de aici multã supãrare a senatorilor împotriva mea – si, în fiecare an, Senatul a fãcut economii de câteva zeci de miliarde. Acum, este o situatie cu totul iesitã din comun. Avem un buget de cheltuieli si venituri aprobat de Senat, singurul care-l poate modifica si nu cineva din afarã. Asta nu înseamnã cã nu venim în întâmpinare, dar nu acum, la început de an. Este ca si cum as recunoaste cã am fãcut un buget nerealist. În trimestrul patru, vedem ce economii de personal am fãcut, ce investitii, ce cheltuieli de capital. Dar, dacã ne mutãm dincolo, asta înseamnã si cheltuieli mai mari. Cu toatã preocuparea noastrã, nu putem face, în acest moment, o astfel de reducere. (Octavian Andronic)
Publicat de : ---
Data publicării: 26 Mar 2005 - 12:08
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=2642&titlu=Nicolae_V&_atilde_c&_atilde_roiu_sustine_c&_atilde__institutia_pe_care_o_conduce_se_afl&_atilde__intr_o_situatie_f&_atilde_r&_atilde__precedent__Guvernul_nu_a_trimis_Senatului_pan&_atilde__acum_nici_o_lege