Basescu va avea propriul Air Force One [1]

Aparut in editia din 20 Iulie 2007

Romania va avea un Air Force One al ei

. De fapt doua, pentru ca unul va fi de rezerva. Viitoarele aeronave prezidentiale vor fi dotate cu sistem antiracheta si vor putea sta 24 de ore in aer, in caz de razboi.

Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) a decis in sedinta din 28 iunie ca ROMAVIA va trebui sa se doteze cu o noua aeronava speciala pentru seful statului, indiferent care va fi acesta. Noua aeronava speciala din clasa lung-curierelor va fi, cu alte cuvinte, un Air Force One romanesc, sau pe americaneste spus, Romanian Air Force One.

Dotarile speciale ale viitorului Romanian Air Force One vor face din acesta o fortareata zburatoare. Amintitele dotari, desi speciale si costisitoare, sint firesti pentru un avion la dispozitia unui sef de stat. Air Force One al Romaniei va avea in primul rind sistem antiracheta, capabil nu doar sa respinga atacurile, dar mai ales sa-i indice pilotului traiectoria optima si rapida pentru degajarea zonei periculoase. Exista sisteme programate astfel incit daca pilotul nu urmeaza traiectoria indicata de programe, sistemul preia comanda aeronavei pina la degajarea zonei periculoase. O asemenea dotare le este specifica aeronavelor militare, insa se regaseste si la cele civile, cum sint avioanele EL AL.

Alte dotari importante ale noii aeronave speciale puse la dispozitia sefului statului vor fi sistemul de realimentare in zbor si cel de rezervoare suplimentare de combustibil. Ambele sint necesare pentru a asigura o autonomie sporita pentru avion, care ar putea fi capabil sa stea in aer chiar si o zi, daca este nevoie. Masurile antiteroriste din Statele Unite ale Americii prevad ca seful statului, in caz de atac armat, atac terorist, cum au fost cele de la 11 septembrie 2001, sau de catastrofe, sa fie ridicat de la sol si nu doar sa stea in aer pina la remedierea situatiei, dar mai ales sa aiba posibilitatea sa coordoneze de acolo masurile ce se impun. Pentru asemenea situatii, seful statului roman va avea la dispozitie, pe Air Force One al Romaniei, un sistem special si securizat de comunicatii prin satelit: telefon, fax, Internet, televiziune in timp real. Tot pentru situatii speciale, Romanian Air Force One va mai fi dotat cu o magazie de alimente si cu o bucatarie. Nu in ultimul rind, avionul special va fi inzestrat cu un cabinet medical (unde vor fi un defibrilator, un aparat pentru electrocardiograme etc.) si, eventual, avind posibilitatea de a transforma, la nevoie, una dintre celelalte incaperi in sala de operatie. Pe linga dormitor, birou de lucru si camera de zi, presedintele tarii va avea si o mica sala de baie prevazuta cu dus.

Pentru siguranta zborului, avionul de stat numarul unu al Romaniei va mai fi dotat si cu un radar meteorologic performant, care poate oferi cu exactitate date despre zona ce urmeaza a fi survolata, evitindu-se pe cit posibil acele portiuni cu „goluri de aer“. Nu doar confortul pasagerilor va fi imbunatatit prin crearea unor posturi de lucru pe computer, aer conditionat umidificat, sistem de telefonie celulara prin satelit sau fotolii mai spatioase, ci si activitatea trupelor de paza ale sefului statului. Acestea vor avea un compartiment special prevazut cu rastel securizat pentru armament si munitie. Rastelul, pe avionul prezidential, este necesar pentru ca, in cele mai multe state, garzile de corp ale unui demnitar strain nu sint acceptate cu armament. In fine, Romanian Air Force One va avea si o scara proprie care sa se poata cobori automat pentru a nu le mai astepta pe cele de la sol care se pozitioneaza greu si pot lovi avionul in cursul manevrelor de pozitionare.

In viitor, aeronava prezidentialava juca si rolul de buncar incazul unor amenintari teroriste Noul avion special va fi proprietatea statului roman, dar va fi operat de ROMAVIA, compania aeriana de zboruri civile aflata in coordonarea Ministerului Apararii. ROMAVIA este compania aeriana care executa zboruri, conform prevederilor legale in vigoare, pentru seful statului, pentru primul-ministru si presedintii Parlamentului, dar si pentru o serie de ministri cum sint cei ai Apararii, Afacerilor Externe si Internelor.

Este pentru prima oara dupa mai bine de 20 de ani cind s-a pornit procedura pentru ca flota de aeronave speciale pentru demnitarii statului roman sa se reinnoiasca, precedenta etapa derulindu-se cu semnatura lui Nicolae Ceausescu. In 1985, Ceausescu facuse toate formele pentru a cumpara un Boeing 747- Jumbo Jet cu dotari speciale pentru flota prezidentiala. Cum Ceausescu si-a facut ultimul zbor in 1989 cu elicopterul, pe ruta sediul CC al PCR - Tirgoviste, Jumbo Jetul visat de „tovarasul“ a ramas doar o hirtie in documentele Consiliului de Ministri al Republicii Socialiste Romania.

Adrian-Iuliu Goleanu, general de flotila aeriana si doctor in inginerie aerospatiala, director general al ROMAVIA, ne-a explicat motivele pentru care compania pe care o conduce a propus noua achizitie. In primul rind, spune generalul Goleanu, „dotarea cu o aeronava speciala din noua generatie de avioane se impunea pentru ca cele din generatia veche aflate la ROMAVIA, un Boeing 707 si un BAC 1-11, nu mai sint primite, in mod curent, pe cele mai multe dintre marile aeroporturi ale lumii din cauza poluarii fonice pe care acestea o produc“. Cele doua aeronave au fost construite in urma cu mai bine de 20 de ani, dar, desi batrine, ele nu au un numar mare de ore de zbor, avind in vedere ca au fost folosite pentru zboruri speciale, ne-a explicat directorul ROMAVIA. Doar cind la bordul uneia dintre cele doua batrine aeronave se afla seful statului autoritatile aeronautice acorda exceptari pentru ca acestea sa aterizeze.

In al doilea rind, dotarea cu o noua aeronava pentru seful statului era necesara datorita noului statut al Romaniei de membra a Uniunii Europene si a Aliantei Nord-Atlantice si avind in vedere noile amenintari teroriste. Oficialii de la Bucuresti erau jenati de faptul ca trebuiau sa solicite de fiecare data o aprobare speciala pentru ca avionul presedintelui Romaniei sa poata ateriza pe aeroporturile din lumea civilizata. Prin Hotarirea cu numarul 100 din 28 iunie 2007, CSAT a aprobat, conform precizarilor generalului Goleanu, planul in trei etape propus de ROMAVIA pentru asigurarea continuitatii zborurilor pentru primii oameni in stat: pe termen scurt, mediu si lung.

Pe termen scurt, pina la sfirsitul anului si inceputul lui 2008, Romanian Air Force One va fi tot batrinul Boeing 707 Carpati, caruia i se vor aplica insa o serie de imbunatatiri. Cele mai importante sint aplicarea unui sistem de atenuare a zgomotului pe motoare si innoirea sistemelor de navigatie aflate la bord, dar si a dotarilor din cabina pasagerilor. Deja pentru mediu-curierul BAC 1-11 aceste operatiuni sint aproape de finalizare, aeronava inmatriculata YR-BRE Dunarea urmind sa reintre in serviciu in septembrie.

Pe termen mediu (2009) se are in vedere inchirierea unui avion lung-curier si a unui bussines-jet cu destinatie speciala si pastrarea acestora pina la achizitia unuia nou. In prezent, pentru clasa mediu-curier exista inchiriate doua aeronave de tip BAe 146: unul pentru zborurile speciale YR-BEA Dobrogea si un altul, YR-BEB Muntele Mare, pentru cursele regulate ale ROMAVIA.

Pe termen lung - 2011 in cel mai bun caz, 2015 in cel mai rau caz -, se vor cumpara minimum doua avioane de genul celui descris mai sus. Sint necesare doua pentru ca unul sa fie in permanenta de rezerva. ROMAVIA a mai propus si achizitionarea a doua aeronave mediu-curier si a altora doua din clasa bussines-jet. Achizitia unui avion nou dureaza foarte mult din cauza listei lungi de asteptare pe care sint inscrise deja marile companii aeriene ale lumii si, desigur, din cauza procesului de productie specific unui asemenea produs. La finalul programului, ROMAVIA ar trebui sa detina: doua aeronave lung-curier, doua mediu-curier si doua bussines-jet cu 10-12 locuri.

Actualul birou al lui Basescudin aeronava prezidentiala Inginer militar cu specializare in elicoptere la origine, generalul Goleanu - care astazi zboara pe postul de comandant de aeronava - isi doreste si achizitionarea unor elicoptere noi pentru ROMAVIA care sa le inlocuiasca pe batrinele MI 8 rusesti. Elicopterele folosite de Ceausescu, tip Dauphine, se afla acum in flotila SRI. Si acestea urmeaza sa fie amenajate corespunzator pentru a-i deservi pe demnitari. „Aceste aeronave nu vor fi achizitionate toate o data, ci in functie de alocatiile din bugetul de stat, maximum cite unul in fiecare an. Oricum, pentru toate achizitiile vom organiza licitatie deschisa, conform legilor in vigoare. Vrem sa avem cel mai bun aparat de zbor la cel mai bun pret, avind in vedere ca vorbim aici de banul public, al cetateanului“, ne-a mai declarat directorul general al ROMAVIA.

ROMAVIA va sarbatori in curind 1.500 de zboruri speciale, fara probleme, avind demnitari la bord, ne-a declarat directorul general al companiei. ROMAVIA a fost infiintata in 1992 prin contopirea Bazei 50 Aviatie - care il deservea, ca sef al statului, doar pe Nicolae Ceausescu - si a Escadrilei Speciale - care era la dispozitia celorlalti demnitari. Compania are un statut special in MAp, avind rangul de regie autonoma. Practic, MAp exercita doar o tutela simbolica asupra ROMAVIA, care functioneaza prin subventii de la stat pentru partea de zboruri cu demnitari si prin autofinantare prin operarea de zboruri charter si regulate cum sint cele spre: Tel Aviv, Strasbourg si Nürnberg.

Aparat de facut popcorn la mare altitudine

Staff-ul lui Ion Iliescu avea poftegreu de satisfacut la peste 10.000 m La bordul unui avion, in special la cel al unuia unde rasfatul poate fi maxim, demnitarii sau consilieri ai acestora redevin, cale de un zbor lung, copii.

Si vor tot felul de nazbitii pentru a indura lunga calatorie de la Bucuresti catre aiurea. De-a lungul timpului, au putut fi auziti astfel de „copii“ cerind ca avionul sa fie dotat, nici mai mult, nici mai putin decit cu un aparat de facut floricele de porumb, cu argumentul ca „asa aluneca berea mai bine“. Un altul a vrut aparat de inghetata, iar unul, mai modest, doar un aparat de cafea espresso. Doar acestuia din urma i-au putut fi satisfacute capriciile.

Avionul prezidential acum

Un avion cu dotari speciale, pentru demnitari sau pentru persoane particulare cu posibilitati financiare, precum este si actualul Boeing 707 al ROMAVIA, este compartimentat pe trei saloane. In total, desi capacitatea lui este de aproximativ 150 de locuri, poate lua la bord cel mult 60 de pasageri. Primul salon, cel al demnitarului, este prevazut cu un mic dormitor, un birou, incapere de zi si o mica baie (chiuveta si WC). Cel de-al doilea este destinat pentru ceilalti demnitari care-l insotesc pe seful statului (dupa caz, pe premier ori pe liderii Senatului si Camerei Deputatilor) si are fotolii spatioase, cite doua pe rind, si un spatiu generos intre rinduri. Ultimul salon este cel cu dotari similare clasei economice de la orice avion: cite trei scaune pe rind, spatiu mai redus intre rinduri si scaune obisnuite, asemanatoare cu cele de pe autocare. Aici, intr-o incredibila convietuire pasnica, respira: garzile de corp, functionarii marunti, echipajul de rezerva sau cel de asistenta tehnica al avionului si… ziaristii.

Ce este Air Force One

Air Force One este numele de cod pentru aeronava oficiala a flotei americane, indiferent de tipul avionului, la bordul careia se afla presedintele Statelor Unite ale Americii. Pentru liderul de la Casa Alba sint pregatite in permanenta trei avioane care pot sa zboare sub indicativul Air Force One. Unul este de rezerva, iar celalalt, pentru situatii de criza. Cind presedintele foloseste elicopterele fortelor navale, indicativul pentru cel in care se afla acesta este Marine Force One.

Totul despre modelele de avioane Boeing, pe www.cotidianul.ro/select O vizita in uriasul Airbus 380, doar pe www.cotidianul.ro/select
Publicat de : ---
Data publicãrii: 20 Iul 2007 - 06:09
 

Link ºtire   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=25846&titlu=Basescu_va_avea_propriul_Air_Force_One