Bogdan Olteanu: "Ministrii care se certau in 1997-2000 se cearta si acum!"



În timp ce presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, îsi facea de lucru în biroul sau, holurile somptuoase ale Casei Poporului gemeau de lume

. Ne aflam în plina actiune a usilor deschise catre public. Potrivit estimarilor conducerii Camerei Deputatilor, peste 50.000 de oameni au profitat de permisiunea de a vizita salile de sedinte si birourile în care lucreaza parlamentarii. Un numar neasteptat de mare de vizitatori, mai ales daca avem în vedere imaginea proasta a institutiei Legislativului în ochii cetatenilor. Normal, preambulul interviului nu avea cum sa evite aceasta tema.
- Credeti ca succesul actiunii de deschidere a portilor parlamentului va mai îmbunatati imaginea acestei institutii?
- Imaginea parlamentului nu se poate schimba decât daca se schimba fondul. Pentru ca ea se bazeaza pe un fond real, de incapacitate a parlamentului de a comunica, de incapacitate a parlamentului de a convinge ca-si poate îndeplini functiile.
- Are dreptate presedintele Basescu atunci când sustine ca intram în Uniunea Europeana cu un parlament nereformat?
- Aici nu este vorba de reformarea parlamentului. Legislatia e foarte buna. Sistemul electoral este nereformat. Dar aici nici Basescu nu este, din câte-l cunosc, printre sustinatorii votului uninominal.

Ovidiu Nahoi: Ce-ar fi ca, în plina efervescenta a declaratiilor de avere, sa vorbim despre banii presedintelui Camerei Deputatilor?
Bogdan Olteanu: Nu e un salariu extraordinar, dar stiam asta dinainte. Salariul meu net este 47 milioane de lei vechi, 4.700 lei noi pe luna.
Laurentiu Ciocazanu: Nu e tocmai mare, daca ar fi sa-l comparam cu al cuiva care face cariera în sectorul privat. Dar iata ca mai exista variante de suplimentare, de exemplu comisiile de privatizare... Iar privatizarea CEC nu s-a facut si PSD va cere sa dati banii înapoi.
- Astept cu interes sa-i vad pe cei care au fost patru ani în Comisia de privatizare a CEC, pe vremea PSD-ului, daca vor da banii înapoi. Eu nu mai eram membru în comisie în momentul la care s-a luat decizia de a nu se face privatizarea CEC, ma retrasesem de câteva luni. Dar cred ca aceia care au luat decizia si-au asumat o raspundere. Sa stiti ca era mai usor pentru ei sa spuna: "Pentru asta am fost numiti, atât s-a oferit, pentru atât se vinde". E mai greu sa iei decizia ca mai bine nu vinzi daca pretul nu e suficient de bun. Eu salut curajul lor, cu atât mai mult cu cât, stiti bine, în ultima vreme cei care fac privatizari nu sunt foarte felicitati, sunt mai curând cercetati de procurori.
O.N.: Aici e si o problema de principiu. Sunt convins ca toate procedurile s-au respectat, ca totul a fost corect. Doar ca partidul aflat la guvernare are posibilitatea de a oferi membrilor sai de vârf anumite avantaje, cum ar fi aceste comisii de privatizare. Nu duc acestea la formarea unor grupuri de interese? Presa vorbeste despre oamenii din jurul lui Tariceanu care îsi împart comisiile de privatizare.
- În ce ma priveste, nu vreau în niciun fel sa leg prezenta mea în politica de beneficiul material. Pe de alta parte, raspunderea e mare când vinzi de patru miliarde de euro, cum a fost la BCR, sau când vinzi de un miliard de euro, cum ar fi putut sa fie CEC-ul. În sfârsit, pe de alta parte, sa stiti ca si riscurile sunt destul de mari. Privatizarea BCR în momentul acesta se afla la Parchet, sigur ca urmare a unei plângeri penale facute de dl. Funar, care e un specialist în domeniul acesta. Eu cred ca e un sistem normal si, daca functioneaza si în tarile occidentale, functioneaza si la noi. Peste tot, membrii comisiilor de privatizare primesc indemnizatii. Peste tot în tarile europene din comisiile de privatizare fac parte si demnitari ai statului, tocmai pentru ca cineva trebuie sa-si asume o raspundere.
L.C.: În România, clasa politica nu si-a stabilit în mod clar, transparent, acest principiu. Şi asta deschide calea la acuzatii, vi se cer banii înapoi...
- As spune ca pentru Partidul Social Democrat, care e un partid de stânga si care se adreseaza mai mult saracilor, acest mesaj ar fi legitim. Cu conditia sa nu fi facut la fel când era la putere. Eu nu-i acuz, asa functioneaza sistemul, pentru o munca trebuie sa fii remunerat. Pe de alta parte, daca tot ai facut-o când erai la putere, e destul de greu s-o critici când esti în opozitie. L.C.: Ei spun ca sunt alt partid acum!
- Sunt alt partid? Dar ministrul de finante din acea vreme, ministrul de externe, ministrul controlului, ministrul agriculturii, ministrul de interne din acea vreme sunt în conducerea partidului, deci sunt acelasi partid.

În multe parlamente se înjura, se scuipa, se agita steaguri ... dar nu de catre spectatori!
L.C.: Vorbim de imaginea parlamentului, dar ceea ce s-a întâmplat la sedinta comuna în care a fost prezentat Raportul Tismaneanu a întrecut orice limita...
- Sa stiti ca în cele mai multe parlamente asa functioneaza lucrurile, se înjura, se scuipa, se atârna steaguri de catre parlamentari... Nu de catre spectatori, spectatorii aceia nu aveau dreptul sa scoata niciun sunet, spectatorii pot asista, dar nu pot sa se manifeste. Dar parlamentarii da, pot... Însa sedinta a avut un rol foarte important: a permis celor care au urmarit-o sa-i vada pe cei care au aplaudat, pe cei care au pus capul între umeri si-au tacut, pe cei care au huiduit. Şi acum stim foarte bine atitudinea fiecarui grup politic fata de comunism. O.N.: Dar a existat o nemultumire a presedintelui, ca PNL l-ar fi lasat singur fata cu contestatarii de la PRM, si ca s-ar fi asteptat la o reactie mai ferma din partea liberalilor.
- Daca presedintele ar avea macar un ochi pentru PNL, i-ar fi vazut pe toti parlamentarii liberali prezenti aplaudân-du-l în picioare. Nu spun neaparat ca personal le-a facut placere multora dintre ei, dar gestul presedintelui a fost institutional unul corect si a fost salutat ca atare. L.C.: Se spune ca votul uninominal ar mai îmbunatati imaginea parlamentului. Credeti în aceasta idee?
- Eu cred ca, daca ar fi votul uninominal, încrederea în clasa politica ar creste. Dincolo de asta este si o evolutie generala. Încrederea în sistemul politic democratic nu este la cote exceptionale nicaieri în Uniunea Europeana. Nu intram într-o Uniune fara probleme, intram într-o Uniune care se întreaba încotro o ia. Cresterea individualismului, a posibilitatilor fiecarui om de a-si gasi solutii personale în plan social, economic reduce interesul fata de politica. Oamenii sunt mult mai putin preocupati de ce fac politicienii pentru ca nu mai au nevoie de ei.

Despre o posibila colaborare cu PSD
"PSD-ul poate deveni un partener sau un principal actor al unei guvernari în masura în care va primi voturile necesare. Şi eu nu cred ca cineva are chemarea morala sa spuna ca un partid nu e bun de guvernare. Pot fi oameni care nu sunt eligibili pentru un parteneriat si putem sa avem incompatibilitati personale. Eu sunt convins ca România va functiona într-un regim de coalitie foarte multi ani de acum înainte. Nu vor exista partide care sa ia mai mult de 35% din voturi."

Minutul de adevar... Minutul de adevar...
"Tot ce scrie în declaratiile de avere exista"
O.N.: Ce se întâmpla cu parlamentarii care nu si-au depus la timp declaratia de avere sau nu si-o depun deloc?
- Se fac de râs.
L.C.: Atâta tot?
- Mari sanctiuni nu exista la nivelul actualei legislatii. Noi am schimbat în 2005 formatul declaratiilor de avere, si asta a fost un lucru bun. La urma urmelor, marele scandal de coruptie al anului 2006 nu a fost dat de marile merite ale procurorilor si politistilor români, ci de neconcordante sau diferente în declaratiile de avere.
L.C.: Dar putem sa fim noi convinsi ca aceste declaratii sunt si acoperitoare, si reale?
- Aici am vazut o replica foarte buna la o dezbatere televizata: tot ce scrie în acele declaratii exista. În rest, de aia avem Fisc, Politie, Parchet. Pentru asta ne-am dorit Agentia de Integritate.

Cum comenteaza
1) Alegeri anticipate în 2007? "Alegerile anticipate nu se pot organiza decât daca majoritatea parlamentului o doreste. Asta înseamna ca trebuie s-o doreasca PSD-ul. Iar eu nu cred ca PSD-ul doreste alegeri anticipate pe care sa le piarda".

2) Descentralizare Şi regionalizare. "Eu cred ca daca tot ar trebui sa facem regiuni, atunci sa desfiintam judetele. Altfel, mai înfiintam înca o veriga, iar asta o sa creasca birocratia în loc sa o scada. O sa sustin acest lucru, dar deocamdata nu au existat asemenea dezbateri nici macar la nivelul partidelor politice".

3) Dezbinarea PNL-PD. "Eu observ ca aceiasi oameni care se certau în 1997 si 2000 se cearta si acum. Încerc alaturi de câtiva colegi din diverse partide, care suntem ceva mai noi, sa nu facem acest lucru. Oamenii noi din Partidul Democrat nu sunt nici ei staruri ale scandalurilor publice. Cam tot cei vechi sunt, cei care au fost ministri între 1997 si 2000. Pentru unul ca mine, experienta nefericita 1997-2000, la care am fost un mic martor, a fost foarte importanta. Nu-mi doresc sa mai ajungem acolo".

4) Plecarea grupului Stolojan. "Eu sunt foarte linistit de când ei au anuntat ca vor sa devina un partid popular. Costul nostru electoral cred ca va fi în jurul a doua-trei procente. Cele mai mari pierderi le vor avea PD si PSD. Se pare ca acolo este cea mai mare parte a electoratului PLD".

Ce îl framânta
- L.C.: Ce va framânta cel mai mult la ora actuala?
- Cum o sa finalizez mandatul în 2008. Este un accident, o întâmplare ca am ajuns aici.
- O.N.: Dar v-ati luptat un an de zile sa luati presedintia Camerei!
- Ne-am luptat cu totii. În plan personal este o întâmplare si vreau sa sper ca va avea niste consecinte bune. Sper ca o sa pot sa ies cu capul sus de aici în 2008.  
Publicat de : ---
Data publicării: 08 Ian 2007 - 06:27
 

Link știre