Consiliul Judetean vrea actiuni la aeroport [1]

Demersul autoritatilor judetului Timis de a prelua Aeroportul International din Timisoara nu se va mai concretiza

.

Presedintele Consiliului Judetean, Constantin Ostaficiuc, s-a intalnit joi cu ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, cu care a discutat pe marginea acestui subiect. In urma discutiei, proiectul transferului obiectivului sub autoritatea administratiei judetene a cazut.

Potrivit propunerii facute de Ostaficiuc, aeroportul urma sa devina unul regional, urmand sa acceseze fonduri europene structurale. Presedintele Consiliului Judetean a avut un partener surprinzator in acest demers, in persoana prefectului Ovidiu Draganescu. In ciuda relatiilor destul de reci dintre ei, cei doi au reusit sa-l convinga de oportunitatea proiectului si pe premierul Calin Popescu Tariceanu. In timpul ultimelor doua vizite facute la Timisoara, acesta s-a declarat de acord cu transferul aeroportului, precizand ca va incerca sa-l convinga si pe ministrul Transporturilor. Adversar al demersului inca de la inceput, Dobre nu s-a lasat insa convins.

In urma intalnirii cu ministrul Transporturilor, Ostaficiuc a ramas cu concluzia ca nu va putea obtine decat un pachet de actiuni la aeroport. "Mi-a explicat ca obiectivul are o importanta strategica nationala si vor fi aduse aici programe noi foarte puternice. Va intra intr-un proiect logistic din care face parte si Culoarul IV European", ne-a declarat Ostaficiuc despre discutia cu Dobre.   Teama de "tunuri" imobiliare   Seful administratiei judetene a solicitat ca macar o parte dintre actiuni sa fie preluate de institutia pe care o conduce. In prezent, Ministerul Transporturilor detine 80 la suta din actiunile aeroportului, restul fiind transferate la Fondul Proprietatea. "Domnul Dobre mi-a promis ca se va face un studiu, o analiza in acest sens. In doua saptamani vom avea un raspuns vizavi de solicitarea noastra privind transferul unui pachet de actiuni", ne-a declarat Ostaficiuc.

Unul dintre motivele pentru care Dobre nu a fost de acord cu transferul aeroportului catre autoritatile judetene este o informatie primita de ministru, potrivit careia in zona se pregateau unele lovituri imobiliare. Lucru care a fost mentionat si de premier cu ocazia ultimei sale vizite in Timisoara.

"S-a facut aceasta afirmatie, dar nu stiu la ce s-a referit", a confirmat Ostaficiuc, referindu-se la zvonurile care au alimentat reticenta lui Dobre. De altfel, Ministerul Transporturilor are un precedent in acest sens, cu "tunul" imobiliar dat la Aeroportul Baneasa din Capitala in perioada guvernarii PSD.   Comandantul tine cu Ministerul   Un adversar al proiectului autoritatilor judetene este si comandantul aeroportului, Dan Idolu. Acesta a avut miercuri o intalnire cu ministrul Dobre, cu o zi inainte de discutia cu Ostaficiuc. "Eu sunt angajatul ministerului si ii apar interesele. Doar asa pot sa ma comport. Miercuri am discutat cu domnul Dobre strategia de dezvoltare a aeroportului, care se va transforma intr-o Hotarare de Guvern. Este o strategie bine pusa la punct, cu surse de finantare. Este bazata pe fapte, nu pe vorbe", ne-a declarat Idolu.

El spune ca programul va fi prezentat oficial peste doua saptamani. Acesta prevede o investitie de 300 de milioane de euro pana in anul 2015. In zona aeroportului urmeaza sa fie construit un imens Parc de Afaceri, legat logistic la Culoarul IV European care, prin portul Constanta, va face legatura intre Europa si Asia.   Este nevoie de bani mai multi   Idolu mai spune ca aeroportul nu putea intra pe tipul de proiecte cu finantare structurala, asa cum intentiona Consiliul Judetean. "Chiar daca se obtinea finantare, ganditi-va ca totalul fondurilor pe regiunea de vest este de 60 de milioane de euro. Or programul nostru este cu mult mai mare. Iar daca se doreste vanzarea aeroportului, acest lucru poate sa-l faca si ministerul, nu doar Consiliul Judetean", a afirmat Idolu.

El este sceptic si in privinta transferului unui pachet de actiuni catre administratia judeteana. "Este o societate pe actiuni, iar, potrivit Legii 137/2002, actiunile se cumpara, nu se dau cu titlu gratuit. Transferul gratuit se poate face doar in scopuri sociale", a mai spus Idolu.   Cum este in Europa

In statele europene, proprietatea asupra aeroporturilor este impartita. In tarile scandinave, Spania si Portugalia, acestea sunt monopol de stat, existand regii nationale care le administreaza. In Grecia apartin statului, dar activitatea lor este concesionata firmelor private. In Germania, majoritatea aeroporturilor sunt detinute de statul federal sau de landuri, dar exista si unele particulare. In Italia, apartin unor asocieri intre Guvern si Camerele de Comert.


Publicat de : ---
Data publicării: 13 Mai 2006 - 06:18
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=17739&titlu=Consiliul_Judetean_vrea_actiuni_la_aeroport