Opozitia a confundat "legea calului" cu "legea bugetului" [1]


  Elaborarea Bugetului de Stat pe anul 2006 s-a facut în corelare cu executia bugetara pe primele 10 luni ale anului 2005 si în functie de noile prioritati sectoriale stabilite pentru viitorul an

.
Trebuie sa realizam faptul ca anul 2006 este hotarâtor pentru aderarea României la Uniunea Europeana la 01.01.2007; un "raport de tara" favorabil în luna aprilie 2006 va determina anularea "clauzei de salvgardare" instituita în 2004, nemaiexistând, practic, nici un obstacol major pentru aderare.
In aceasta situatie, responsabilitatea asumata de Guvernul Tariceanu pe indicatorii macroeconomici ai bugetului pe 2006 este imensa, "raportul de tara" dinaintea aderarii fiind elaborat în baza acestor indicatori.
Constructia bugetara a anului 2006 este în strânsa relatie cu pachetul politicilor macroeconomice prognozate pentru acest an, având urmatoarele tinte:

1. cresterea cu 6% a PIB (care va avea la baza marirea volumului de activitate îndeosebi în constructii si servicii), comparativ cu 5,7% cât se estimeaza ca se va realiza în anul 2005;

2. consolidarea procesului de dezinflatie, preconizându-se o reducere a inflatiei la 5,5% (decembrie la decembrie);
3. reducerea deficitului de cont curent al balantei de plati externe la 6,9% din PIB fata de 8,1% estimat pentru 2005, având în vedere o crestere a exporturilor cu 14,6% si a importurilor cu 15,8%;

4. scaderea cotelor de contributii la asigurarile sociale cu 2 puncte procentuale;

5. mentinerea în anul 2006 a unui deficit bugetar redus de 0,5% din PIB comparativ cu 1% în 2005 si 1,5% în 2004;

Politica fiscala se bazeaza si în 2006 pe o cota unica de impozitare de 16% si un TVA maxim de 19%.
Fata de toata aceasta filozofie bugetara prezentata grupurilor politice din Parlament de catre ministrul finantelor, opozitia a facut un numar record de amendamente (1.062 comparativ cu 125 în 2004) care nu modificau elementele esentiale ale bugetului, dar obstructionau în mod vadit dezbaterile si adoptarea legii bugetului pe anul 2006.
Subliniez faptul ca majoritatea amendamentelor facute nu se refereau la legea bugetului de stat sau nu aveau prevazute sursa de finantare.

Exemplific doar câteva din aceste amendamente:

* "alocarea sumei de 1.000.000 lei RON pentru organizarea unor excursii gratuite de 1-2 zile în judetele Covasna si Harghita";
* "începerea constructiei a câte doua parking-uri supraterane în toate municipiile resedinta de judet";
* "modificarea bugetului CNSAS la capitolul "materiale pentru curatenie" de la 100.000 lei RON la 35.000 lei RON";
*"diminuarea sumelor alocate din bugetul de stat la capitolul "spor de vechime" de la 4.103.000 lei RON la 3.103.000 lei RON".

Nu doresc sa ma refer la profesionalismul si seriozitatea acestor amendamente, dar unii politicieni din opozitie fac confuzie între "legea calului" si "legea bugetului de stat", tratându-le cu aceeasi unitate de masura.
Acest mod de abordare s-a vazut si în timpul celor doua saptamâni de dezbateri ale amendamentelor facute la legea bugetului, seriozitatea acestor dezbateri repercutându-se asupra credibilitatii Parlamentului.
Opozitia distructiva facuta în tot acest timp s-a concretizat foarte bine în declaratia unui important lider PSD: "Daca doriti sa va treaca bugetul, veniti sa negociem conditiile, în caz contrar, daca puteti, votati-vi-l singuri!"... Lucru pe care l-am si facut.

* Dan Radu Rusanu (PNL) este vicepresedinte al Camerei Deputatilor si a condus sedinta în care s-a adoptat legea bugetului


Publicat de : Dan Radu Rusanu
Data publicării: 05 Dec 2005 - 08:54
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=11665&titlu=Opozitia_a_confundat___legea_calului___cu___legea_bugetului__