Miercuri, 05 Aprilie 2017 - 05:34 AM Aleg.RO: CCR amana a treia oara decizia in cazul Legii care ii interzice lui Liviu Dragnea sa faca parte din Guvern

Publicat de: ---

jurnalulnational

Astfel, exceptia de neconstitutionalitate ridicata in luna ianuarie de Avocatul Poporului la Legea 90/2001 a fost amanata, marti, a treia oara, in conditiile in care presedintele CCR, Valer Dorneanu, declara dupa a doua amanare ca aceasta este cea mai grea speta pe care au avut-o de rezolvat judecatorii CCR .

Dragnea a declarat, in repetate randuri, ca aceasta lege este una „profund neconstitutionala”. De asemenea, liderul PSD a subliniat ca nu a solicitat functia de premier pentru sine, desi i s-ar fi cuvenit, din cauza acestei legi, el folosind un termen destul de controversat la acel moment, respectiv „deocamdata”.

Recent, Dragnea a declarat ca nu isi mai doreste sa fie premier, indiferent ce va decide CCR in speta Legii 90/2001.

Criteo.DisplayAcceptableAdIfAdblocked({ "zoneid": 524002, "containerid": "crt-524002"}); /* (c)AdOcean 2003-2016, thinkdigital_ro.mediafax.ro.mfax_politic.640x160_adtext */ ado.slave('adoceanthinkdigitalrormipfomkid', {myMaster: 'rdSQfzL9Nw72omxcthT1CcrUDlMDKdsjAzX7YKd_VCf.p7' });

„Ceea ce s-a intamplat este istorie. Obiectivul meu nu mai este sa fiu prim-ministru. Obiectivul meu este sa gestionez, atat cat pot, conducerea Camerei si conducerea Parlamentului impreuna cu Calin Popescu-Tariceanu si sa sprijin cu toata puterea mea actiunea guvernamentala indiferent ce va spune CCR saptamana viitoare”, a spus Dragnea, duminica seara, la o emisiune televizata.

Avocatul Poporului sustine ca in efectuarea analizei de neconstitutionalitate s-a constatat "lipsa de coerenta legislativa in stabilirea unor criterii de integritate clare, obiective si general valabile pentru ocuparea functiilor apartinand celor trei puteri organizate in cadrul democratiei constitutionale, aspect de natura sa aduca atingere principiului echilibrului puterilor in stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constitutie, precum si prevederilor art. 16 alin. (3) din Constitutie referitoare la ocuparea functiilor si demnitatilor publice ”in conditiile legii”.

Astfel, institutia sustine ca in legislatia interna exista diferente de tratament juridic in ceea ce priveste conditiile de ocupare a demnitatilor din cadrul puterii executive.

"Pentru indepartarea viciului de neconstitutionalitate si pentru a da expresie principiului separatiei si echilibrului puterilor in stat, asigurand deplina efectivitate a textului constitutional, legiuitorul, in cadrul marjei sale de apreciere, va trebui sa reexamineze dispozitiile art. 2 din Legea nr. 90/2001 in sensul identificarii unui raport de proportionalitate intre conditiile ocuparii unei functii publice si scopul urmarit prin solutia legislativa si anume exercitarea functiei de membru al Guvernului de catre o persoana desemnata sa puna in aplicare Programul de guvernare acceptat de Parlament", a explicat Avocatul Poporului.

Institutia a avut in vedere si lipsa de previzibilitate a sintagmei ”nu au suferit condamnari penale” din cuprinsul legii.

"Cu referire la principiul previzibilitatii, in jurisprudenta sa (Decizia nr. 489/2016), Curtea Constitutionala a retinut ca, ”potrivit Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, in cadrul solutiilor legislative adoptate trebuie sa se realizeze o configurare explicita a conceptelor si notiunilor folosite in noua reglementare, care au un alt inteles decat cel comun, pentru a se asigura astfel intelegerea lor corecta si a se evita interpretarile gresite (art. 25), iar, "daca o notiune sau un termen nu este consacrat" sau poate avea intelesuri diferite, semnificatia acestuia in context se stabileste prin actul normativ ce le instituie, in cadrul dispozitiilor generale sau intr-o anexa destinata lexicului respectiv si devine obligatorie pentru actele normative din aceeasi materie. Chiar prin raportare la prevederile Codului penal referitoare la pedepsele complementare, sintagma ”nu au suferit condamnari penale” poate suporta interpretari diferite (in sensul de a stabili daca prevederea legala criticata se aplica pentru orice condamnare penala sau doar pentru cele in care s-a pronuntat o hotarare judecatoreasca prin care s-a dispus ca pedeapsa complementara interzicerea dreptului de a ocupa o functie care implica exercitiul autoritatii de stat, prevazuta de art. 66 lit. b) din Codul penal", mai explica institutia.

Un alt aspect avut expus de Avocatul Poporului se refera la lipsa unui tratament juridic diferentiat intre "persoanele condamnate pentru infractiuni savarsite cu intentie, pe de o parte, si persoanele condamnate pentru infractiuni savarsite din culpa, pe de alta parte, aspect ce atrage incalcarea art. 16 alin. (1) si art. 53 din Constitutie, precum si a art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor si a libertatilor fundamentale, art. 1 din Protocolul nr. 12 la Conventie, art. 2 pct. 1 si art. 21 pct. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 2 pct. 1, precum si art. 25 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice".

Presedintele CCR Valer Dorneanu a declarat, dupa a doua amanare, ca solutia privind exceptia la Legea 90/2001, care nu ii permite liderului PSD Liviu Dragnea sa fie membru al Guvernului din cauza condamnarii definitive cu suspendare, e cea mai grea solutie pe care au avut-o de dat judecatorii CCR.

„E cea mai grea solutie pe care am avut-o de dat pana acum pentru ca problemele sunt mai ales de apreciere politica”, a spus Dorneanu.

Intrebat de ce spune ca e cea mai grea solutie, presedintele CCR a raspuns: „Asa am simtit-o noi, pentru ca nu am putut ajunge pana acum la o solutie”.

Chestionat daca apreciaza ca e cea mai grea solutie si din cauza presiunii mediatice si politice, Dorneanu a precizat: „Noi nu ne ghidam neaparat dupa presiunea mediatica, nici dupa cea politica, pentru ca aceea exista tot timpul. De fapt ambele exista. Vrem intai sa fim impacati cu constiinta noastra si cu convingerea ca solutia pe care o dam corespunde interpretarii exacte a Constituiei si sensului Legiuitorului, in masura in care el este in concordanta cu principiile constitutionale”.

El a aratat ca CCR a amanat solutia pentru data de 4 aprilie.

„S-a amanat pentru 4 aprilie pentru ca nu am reusit sa ajungem la o solutie. E nevoie de mai mult studiu. S-au avansat pana acum mai multe solutii, dar niciuna dintre ele nu intrunea o majoritate decizionala. Si atunci, acum ne-am cam apropiat de doua variante, va fi posibil de ajuns la o concluzie cu ele”, a spus Dorneanu.

El a spus ca in cadrul dezbaterii au fost ridicate mai multe probleme de drept.

"S-au ridicat si probleme de admisibilitate, s-au ridicat si probleme de oportunitate, de legiferare, daca o anumita lipsa de coerenta in privinta reglementarii unor interdictii pentru functii de acelasi nivel este corect sa existe diferente sau nu, multe alte probleme”, a spus Dorneanu.

Intrebat daca pe 4 aprilie crede ca CCR se va pronunta si va avansa o solutie, Dorneanu a raspuns: „Cred ca da, 90% ne vom pronunta”.

Prima amanare a avut loc in 7 martie.

„Cauza a fost amanata. Am dat termen pe 21 martie. Nu am reusit sa ajungem la o solutie. Am simtit nevoia sa aprofundam mai bine cauza si sa analizam cea mai buna dintre variantele care s-au discutat astazi, care sunt mai multe”, a precizat presedintele CCR, Valer Dorneanu, in data de 7 martie.

El a spus ca nu au existat presiuni politice nici in aceasta speta, nici in altele si ca s-au evocat mai multe variante de decizie, „intr-un fel, in altul”.

„Propria practica a CCR se va gasi in solutia finala. Bineinteles ca am pornit si de la practica noastra, si de la CEDO si am avut un material documentar de la foarte multe tari din Europa cu privire la modul cum reglementeaza aceasta problema si am avut si literatura juridica si de toate”, a mai spus Dorneanu.

In schimb, plenul CCR a decis, marti, ca orice decizie va fi transmisa, pe viitor, exclusiv prin comunicat de presa si ca nu se vor mai face declaratii publice la sfarsitul sedintelor, preluand astfel exemplul ceorlalte instante, a declarat presedintele acestui for, Valer Dorneanu.

Dorneanu a iesit, marti, din sala de sedinta a CCR si i-a anuntat pe jurnalistii care asteptau declaratii ca in plenul CCR s-a decis ca orice comunicare sa se faca prin intermediul unui comunicat de presa, remis dupa sedintele CCR.

Dorneanu a spus ca, astfel, se preia exemplul celorlalte instante.

Citeste si: CCR amana a treia oara decizia in cazul Legii care ii interzice lui Liviu Dragnea sa faca parte din Guvern Citeste si: Ministrul de Interne exclude o legatura intre tentativele de sinucidere si jocul "Balena albastra". Ce au constatat politistii dupa ce au verificat aproape 50 de cazuri Citeste si: Fostul ministrul de Justitie, Florin Iordache, a fost ales vicepresedinte al Camerei Deputatilor Citeste si: Grindeanu: Sprijinim proiectele de "pionierat" pentru industria locala de petrol si gaze Citeste si: Daniel Constantin, la predarea mandatului: Administratia Fondului de Mediu NU trebuie sa devina ANAF Citeste si: Parlamentarii, INTERZIS la conducerea de activitati comerciale Citeste si: Parlamentul a decis ca imnul national sa fie intonat la finalul competitiilor sportive nationale Citeste si: Votul deputatilor in cazul Eugen Bejinariu, AMANAT. Solicitarea DNA, retrimisa la Comisia juridica

 

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'sc-mediafax', container: 'taboola-taboola-mediafax_sponsored', placement: 'taboola-Mediafax_sponsored', target_type: 'mix', tracking: 'utm_source=projectagora&utm_medium=contentdiscovery' }); window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'organic-mediafax', container: 'taboola-taboola-mediafax_organic', placement: 'taboola-Mediafax_organic', target_type: 'mix', tracking: 'utm_source=projectagora&utm_medium=contentdiscovery_mediafax' }); /* (c)AdOcean 2003-2015, thinkdigital_ro.mediafax.ro.mfax_politic.624x30_text_final art */ ado.slave('adoceanthinkdigitalrotlppdvnoaf', {myMaster: 'rdSQfzL9Nw72omxcthT1CcrUDlMDKdsjAzX7YKd_VCf.p7' }); /* (c)AdOcean 2003-2015, thinkdigital_ro.mediafax.ro.mfax_politic.600x152_up_300x250_560x152_final art */ ado.slave('adoceanthinkdigitalrowkijqxdkqk', {myMaster: 'rdSQfzL9Nw72omxcthT1CcrUDlMDKdsjAzX7YKd_VCf.p7' });

Share pe Facebook


(489 )

 

Link-uri înrudite

· Alte tiri din sursa
Jurnalul Naional

· Alte tiri de la ---


Azi: Cea mai citit tire din sursa Jurnalul Naional:

CCR amana a treia oara decizia in cazul Legii care ii interzice lui Liviu Dragnea sa faca parte din Guvern | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparin autorilor. Nu suntem responsabili pentru coninutul acestora.