Vineri, 26 August 2016 - 05:18 AM ARTE: Lucia Beller ? o expozitie necesara/ de Raluca Baloiu

Publicat de: ---

ziarulfinanciar Autor: Raluca Baloiu 25 .08.2016

Lucia Beller a fost o prezenta discreta in arta plastica romaneasca de la inceputul secolului XX. Ilustratii de carte, proiecte pentru tesaturi si proiecte pentru vitralii au fost scoase la lumina din depozitul Muzeului National Cotroceni de Madalina Nitelea, organizatoarea expozitiei.

Modalitatea de panotare a scos in evidenta etapele stilistice prin care a trecut Lucia Beller: de la ilustratiile de carte in stil Art Nouveau, la proiectele Art Déco pentru tesaturi pana la maniera traditionalista.

Fenomenul Art Nouveau a persistat in Romania la foarte putini artisti, printre care si la artista Lucia Beller, dupa ce ecourile europene ale stilului s-au stins, dupa cum bine observa Marian Constantin in catalogul expozitiei din 1995, Art Nouveau-Art Deco dans des collections de Roumanie (pag 7). Repertoriul formal utilizat de Lucia Beller in lucrarile sale de grafica si pictura este definit prin curbele sinuoase cu aranjamente asimetrice, prin vita de vie, crini sau mimoze ilustrate intr-o curgere, intr-o inlantuire grafica. Pene de paun, fluturi si insecte vin sa completeze gramatica ornamentala.

Dupa anii ?20 incepe sa-si faca simtita prezenta stilul Art Déco, usor de recunoscut prin formele unghiulare si geometrice, prin repetitia motivelor decorative, a imaginilor stilizate cu pene de paun, scoici, frunze, copaci; prin contrastul aproape teatral al culorii. Sunt utilzate pete decorative si culori puternice: albastru, verde, rosu, turcoise, alaturi de foita de aur sau auriu.

In unele compozitii pentru broderii, Lucia Beller insereaza elemente traditionale stilizate: simboluri heraldice romanesti, dar si bizantine: heruvimi, serafimi, cruce greaca. Abordarea stilistica precum si preluarea unor teme din basmele populare romanesti ma determina sa ma gandesc ca Lucia Beller era la curent cu disputa dintre traditionalisti si modernisti, fiind adepta filonului traditionalist. Artista valorifica miturile autohtone, credintele stravechi, basmele populare romanesti (ilustrate in intervalul 1920-1933), adaugandu-le o componenta religioasa. Asa cum afirma Nichifor Crainic, o creatie romaneasca trebuia sa contina si factorul religios, astfel ca, putem observa la Beller o intreaga heraldica bizantina.

Era cunoscuta existenta in epoca a catorva artisti care abordau subiecte traditionaliste asemenea lumii satului si a personajelor sale.

Lucia Beller s-a inscris pe un filon traditionalist, dar cu certitudine nu intr-o maniera programatica, asa cum erau colegii sai de generatie: Francisc Sirato, Nicolae Tonitza, Stefan Dimitrescu si Oscar Han (din "Grupul celor patru") sau Dimitrie Ghiata, pentru care ?existenta rurala alterata era reprezentata prin periferia citadina? (Ioana Vlasiu, Dumitru Ghiata, Buc, Meridiane, 1985, p21).

Este salutar efortul Madalinei Nitelea de a scoate la lumina opera Luciei Beller ? o expozitie necesara pentru recuperarea unui pasaj din istoria artelor romanesti de inceput de secol XX.


(542 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Ziarul Financiar

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Ziarul Financiar:

Lucia Beller ? o expozitie necesara/ de Raluca Baloiu | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.74663114547729 seconds.