Luni, 20 Iunie 2005 - 11:24 AM Aleg.RO: "Problemele create de Guvern vor conta mai mult decât circul creat de Bãsescu"

Publicat de: Octavian Andronic/Am

azi Preºedinte executiv al PSD ºi preºedinte al Camerei Deputaþilor, Adrian Nãstase este unul dintre politicienii de marcã ai României contemporane, iubit sau hulit, ales sau respins, el rãmâne un reper al cursului politic pe care-l urmeazã România, la o vârstã (miercuri împlineºte 55 de ani) la care în cariera sa politicã va mai avea de urcat munþi ºi de coborât vãi de autoritate ºi de credibilitate. În ajunul aniversãrii sale, Adrian Nãstase a acordat, în exclusivitate Agenþiei de Presã AMOS NEWS, un interviu în care s-a referit la principalele subiecte ale actualitãþii. La mulþi ani domnule preºedinte!
Vã mulþumesc. Le mulþumesc, de altfel, tuturor celor care vã împãrtãºesc urarea.
Ce sorþi de izbândã credeþi cã are demersul majoritãþii parlamentare de schimbare a preºedinþilor Camerelor?
Se impune un comentariu despre acest demers, care este neconstituþional ºi nedemocratic. Aºa cum preºedintele României este ales pentru un mandat de cinci ani, conform Constituþiei, preºedintele Senatului ºi preºedintele Camerei sunt aleºi pentru un mandat de patru ani, ceea ce s-a ºi întâmplat: am fost aleºi pentru patru ani. În Constituþie nu scrie cã atunci când i se trezeºte voinþa politicã domnului Boc trebuie schimbaþi preºedinþii Camerelor. Constituþia nu permite schimbarea politicã a celor doi preºedinþi, aºa cum nu permite schimbarea preºedintelui României atunci când unii sau alþii ar considera cã nu stã bine în sondaje... Deci, este o mizerie toatã povestea asta. Preºedinþii celor douã Camere pot, la limitã, sã fie revocaþi pentru greºeli grave, pentru încãlcarea Constituþiei, aºa cum ºi preºedintele României poate sã fie suspendat de cãtre Parlament - aceasta este o procedurã de excepþie ºi nu se bazeazã pe înþelegeri politice, pe dorinþa de schimbare politicã, ci pe erori personale, nu pe faptul cã dl Boc nu este mulþumit de cum merge Primaria Clujului pentru cã la Bucureºti sunt probleme parlamentare. Or, demersul de care vorbim este bazat pe o doctrinã care se numeºte simplu: dorinþa de dictaturã.
Adicã e o tentaþie totalitarã?
Totalitarã, nici social- democratã, nici popularistã, nici populistã... Nu ºtiu sãptãmâna asta ce doctrinã îmbrãþiºeazã dl Boc, dar demersurile ºi anunþurile pe care le face el sunt absolut inadmisibile într-un stat de drept. ªi mai este ceva: îmi aduc aminte cã partidul sãu n-a câºtigat nici un fel de alegeri. Alegerile au fost câºtigate de cãtre PSD - poporul aºa a decis - dar, pe urmã, prin aranjamente ºi ºantaj, Traian Bãsescu a schimbat acest verdict electoral ºi a dat un mandat pentru formarea Guvernului prietenului sãu din coaliþie Cãlin Popescu Tãriceanu. Faptul cã economia nu merge bine, cã nu sunt suficienþi bani pentru medicamente compensate, cã trei milioane de pensionari nu vor avea mãrite nici mãcar cu o sutã de lei pensiile anul ãsta, cã e nevoie de 20.000 de miliarde pentru a repara casele ºi infrastructura anul ãsta, cã în loc sã se dea bani suplimentari la agriculturã se vor lua la bugetul rectificat încã vreo 2.000 de miliarde, toate aceste lucruri nu se datoreazã preºedinþilor celor douã Camere! Deci, sã se uite Emil Boc la problemele reale ale populaþiei ºi sã nu se desprindã de aceste probleme ale oamenilor obiºnuiþi.
D-le preºedinte, la ºase luni de la alegeri, cum evaluaþi situaþia politicã în general?
Sentimentul meu este cã tranziþia post-electoralã dureazã o eternitate. În mod normal, ar fi fost util ca perioada post-electoralã sã se încheie foarte rapid ºi dupã aceea sã începem sã construim. Tranziþia politicã post-electoralã din pãcate dureazã, se vede cã sunt încã posturi neocupate de cãtre algoritmul puterii, sunt scandaluri continue inclusiv în teritoriu între ei pentru ocuparea unei poziþii de putere. În timpul acesta, lucrurile stagneazã din punct de vedere al investiþiei publice, din punct de vedere al investiþiilor strãine. Cele strãine au scãzut cu 40% în ultimele patru luni ºi asta ne aratã cã ºi lumea din afarã stã ºi se uitã la noi ºi ne spune: "când terminaþi sã vã jucaþi în nisip, ne anunþaþi ºi venim pe urmã sã vedem despre ce e vorba". Noi încã nu am încheiat în plan intern aceastã perioadã care trebuia sã fie relativ scurtã, practic tot sistemul politic este pus sub semnul întrebãrii de dorinþa lui Traian Bãsescu de a se juca cu partidele politice, astfel încât eforturi de 15 ani de clarificare ideologicã au fost distruse de jocurile de culise. Iatã, PD-ul care a mers în faþa electoratului cu un mesaj de centru-stânga, cu o dimensiune socialã puternicã, acum trece din buzunarul din stânga în buzunarul din dreapta al lui Traian Bãsescu. ªi devine popular, ceea ce este pânã la urmã ºi o mare fraudã electoralã. În definitiv, oferta electoralã a fost una ºi iatã, dupã ºase luni, dintr-un partid de stânga s-a transformat într-un partid de dreapta. ªi cei care au votat cu un partid de stânga se trezesc reprezentaþi de alþii, care nu mai considerã problemele muncii ca fiind probleme esenþiale, cum se întâmplã la social-democraþi, ci problemele proprietãþii. În opinia mea, este o foarte mare fraudã electoralã, pentru cã aici, din punct de vedere moral, din punct de vedere politic, acelaºi lucru se întâmplã cu toate partidele care acum încep s-o ia pe culoarul popular. La magazinul din România s-a bãgat doctrina popularã, ºi toatã lumea stã la coadã. Asta îmi aduce aminte de perioada de dinaintea celui de-al doilea rãzboi mondial, în care Carol al-II-lea a distrus practic sistemul de partide pentru a pregãti un sistem de dictaturã. Eu sper sã nu fie cazul în România, dar suntem în momentul în care, practic, toate instituþiile se duc sã fie controlate de cãtre preºedintele României. Procurorii vor fi cei mai importanþi, ei intrã sub control politic ºi lucrul ãsta s-a vãzut foarte clar prin angajarea rãspunderii Guvernului - televiziunea ºi radioul public au fost decapitate, în ciuda faptului cã s-a considerat cã este vorba de un abuz din punct de vedere moral. Se pregãteºte crearea unei comunitãþi a serviciilor de informaþii, evident, cu butonul de comandã la Cotroceni, Oficiul de Spãlare a Banilor se propune sã fie trecut de la Guvern, din subordinea primului ministru, la CSAT, CNSAS-ul se doreºte sã fie trecut în subordinea CSAT-ului. Practic, avem acelaºi model de preluare a unui sistem de putere totalitarã care, evident, va pune în curând în discuþie dacã criteriile politice pentru UE mai sunt îndeplinite sau nu.
Cu toate acestea, sondajele aratã cel puþin acest lucru, popularitatea lui Traian Bãsescu creºte. Cum se explicã acest fenomen?
Eu cred cã este o chestiune conjuncturalã, ea este legatã în momentul de faþã de criza ziariºtilor, de felul în care a fost gestionatã, sigur cã preºedintele României nu poate sã ofere românilor pâine, nu poate sã le ofere creºtere economicã, el poate sã le ofere consistent foarte mult circ. Ceea ce ºi face, or lucrurile astea pot sã dureze o vreme, dar, dupã aceea, aºa cum am observat din '90 încoace, existã un trunchi al puterii care pune împreunã guvernul ºi preºedintele, pentru cã preºedintele este pânã la urmã tot o parte a Executivului. El nu poate sã spunã la infinit: ºtiþi eu sunt bun ºi guvernul e rãu!
Credeþi ca nu poate fi exonerat de responsabilitãþi?
Exact. Chiar dacã existã anumite inerþii pe anumite trenduri, în final, pe perioade mai lungi, lucrurile acestea devin inevitabile, cu atât mai mult cu cât Guvernul adeseori este perceput a fi Guvernul lui Traian Bãsescu, chiar dacã are un alt prim-ministru.
ªi cuprinde miniºtri numiþi chiar de el.
Acest lucru în mod evident va crea confuzie. Nu poþi sã spui "Traian Bãsescu este foarte bun, dar Guvernul este incompetent ºi nu are performanþã''. Pe o perioadã de timp inflamatã de anumite chestiuni emoþionale, se încearcã ca la artificii, nu le aprinzi pe toate odatã, le dai drumul pe rând. Asta este ceea ce se întâmplã în momentul de faþã, dai drumul la povestea cu ziariºtii, pe urmã Omar Hayssam, pe urmã 13-15 iunie, pe urmã Cozma, pe urmã altceva cu românii, cu mândria, cu nu ºtiu ce mesianism dupã modelul omului sovietic - care, chiar dacã n-are suficientã pâine ºi e rupt în fund e putere mondialã ºi îi controleazã pe americani în Africa!... Cam aºa ni se inoculeazã noul mesianism românesc: dupã ce am rezolvat problemele din Marea Neagrã, acum le rezolvãm în Orientul Mijlociu. Asta ar fi misiunea mondialã a românilor, de a rezolva problemele din zonele cele mai apropiate ºi apoi din cele mai îndepãrtate... Poate cã la slavi ar "tine" figura asta, la latini însã, dupã pãrerea mea se va consuma destul de rapid. Pentru cã nu putem în acelaºi timp sã ne ocupãm de democratizarea Uzbekistanului ºi în România sã involuãm din punctul de vedere al democraþiei. România are un alt tip de culturã, un alt tip de intuiþie ºi un alt tip de rezistenþã, lucrurile acestea sunt interesante aºa, ca show-uri, dar oamenii se plictisesc destul de repede. Talk-show-uri, interviuri la televiziune timp de o orã ºi jumãtate, întâmplãtor de la ora ºapte când sunt toate jurnalele, ceea ce pânã la urmã afecteazã chiar dreptul la exprimare liberã ºi în acelaºi timp de a þine informaþia într-un mod alternativ, repet, aceste lucruri, pe un anumit interval de timp, pot sã þinã de foame. Pânã la urmã însã pensionarii se vor întoarce la problema medicamentelor, greviºtii se întorc la problemele lor, oamenii obiºnuiþi - nu vorbesc de cei cãrora li s-a dat niºte cadouri suplimentare prin cota unicã - cei mai mulþi români vor vedea cã puterea lor de cumpãrare scade zi de zi, va conta mai mult faptul cã de la 1 iulie creºte preþul la gazul metan cu încã 13%, aceste lucruri încep pânã la urmã sã conteze mai mult decât circul.
Aþi lansat o moþiune de cenzurã faþã de pachetul de legi faþã de care guvernul ºi-a asumat rãspunderea, aþi studiat în profunzime acest pachet. Care sunt efectele negative pe care le consideraþi cã le va produce?
Putem sã discutãm în permanenþã despre anumite carenþe ale legislaþiei, despre nevoia de a îmbunãtãþi legislaþia în aceastã materie, trebuie însã sã spunem cã noi, ca partid, am fãcut cel mai mult pentru a clarifica statutul proprietãþii, în perioada 2000-2004. ªi lucrul acesta s-a vãzut ºi prin legea 10 ºi prin ceea ce am fãcut cu titlurile de proprietate în agriculturã, pentru pãduri, s.a.m.d. dar, sigur cã legile acestea nu sunt perfecte. Rãmânea o problemã dificilã de rezolvat, acea a despãgubirilor, aici puterea actualã merge pe formarea unui fond cu acþionari. Eu am rezerve în legãturã cu funcþionarea unui astfel de fond. Nu vreau sã existe cumva impresia cã noi ne opunem unor îmbunãtãþiri ale legislaþiei în acest domeniu. Ne opunem faptului cã Guvernul vine cu 17 legi puse la grãmadã, ºi ne cere sã fim de acord cu sutele de rãspunsuri la întrebãri din aceste legi. Chiar faptul cã s-au depus 260 de amendamente, dintre care 150 din partea actualei puteri, din care 70 au fost acceptate, ne aratã cã pachetul era criticabil, era perfectibil printr-o dezbatere în Parlament. Sunt multe lucruri, însã, care vor crea dificultãþi în continuare si pe care le-am aratat foarte clar în moþiunea noastrã de cenzurã. In zona de justiþie, practic, este ignoratã separaþia puterilor în stat, conducerea justiþiei este subordonatã executivului, ceea ce este anormal, aceste lucruri trebuia sã le spunem, pentru cã se spune cã cine nu voteazã cu legea, dã în fabrici ºi uzine ºi e împotriva statului. Eu cred cã aceastã abordare este mincinoasã ºi dna Monica Macovei nu ne-a spus în mod foarte clar - ºi o rog sã ne spunã - iatã, UE ne cere sã punem din nou conducerea parchetelor în subordinea ministerului justiþiei. În momentul în care va veni ºi ne va spune cã, practic, ceea ce am fãcut noi, în august 2004, când am scos conducerea justiþiei din subordinea guvernului ºi am trecut-o la CSM, acum trebuie dusã din nou la Guvern ºi UE ne cere lucrul acesta, atunci renunþãm la moþiunea de cenzurã.




(654 )

 

Link-uri înrudite

· Azi
· Alte ºtiri din sursa
Azi

· Alte ºtiri de la Octavian Andronic/Am


Azi: Cea mai cititã ºtire din sursa Azi:

"Problemele create de Guvern vor conta mai mult decât circul creat de Bãsescu" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparþin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conþinutul acestora.