Luni, 20 Iunie 2005 - 08:24 AM Aleg.RO: "Problemele create de Guvern vor conta mai mult decât circul creat de Băsescu"
Publicat de: Octavian Andronic/Am
Președinte executiv al PSD și președinte al Camerei Deputaților, Adrian Năstase este unul dintre politicienii de marcă ai României contemporane, iubit sau hulit, ales sau respins, el rămâne un reper al cursului politic pe care-l urmează România, la o vârstă (miercuri împlinește 55 de ani) la care în cariera sa politică va mai avea de urcat munți și de coborât văi de autoritate și de credibilitate. În ajunul aniversării sale, Adrian Năstase a acordat, în exclusivitate Agenției de Presă AMOS NEWS, un interviu în care s-a referit la principalele subiecte ale actualității.
La mulți ani domnule președinte!
Vă mulțumesc. Le mulțumesc, de altfel, tuturor celor care vă împărtășesc urarea.
Ce sorți de izbândă credeți că are demersul majorității parlamentare de schimbare a președinților Camerelor?
Se impune un comentariu despre acest demers, care este neconstituțional și nedemocratic. Așa cum președintele României este ales pentru un mandat de cinci ani, conform Constituției, președintele Senatului și președintele Camerei sunt aleși pentru un mandat de patru ani, ceea ce s-a și întâmplat: am fost aleși pentru patru ani. În Constituție nu scrie că atunci când i se trezește voința politică domnului Boc trebuie schimbați președinții Camerelor. Constituția nu permite schimbarea politică a celor doi președinți, așa cum nu permite schimbarea președintelui României atunci când unii sau alții ar considera că nu stă bine în sondaje... Deci, este o mizerie toată povestea asta. Președinții celor două Camere pot, la limită, să fie revocați pentru greșeli grave, pentru încălcarea Constituției, așa cum și președintele României poate să fie suspendat de către Parlament - aceasta este o procedură de excepție și nu se bazează pe înțelegeri politice, pe dorința de schimbare politică, ci pe erori personale, nu pe faptul că dl Boc nu este mulțumit de cum merge Primaria Clujului pentru că la București sunt probleme parlamentare. Or, demersul de care vorbim este bazat pe o doctrină care se numește simplu: dorința de dictatură.
Adică e o tentație totalitară?
Totalitară, nici social- democrată, nici popularistă, nici populistă... Nu știu săptămâna asta ce doctrină îmbrățișează dl Boc, dar demersurile și anunțurile pe care le face el sunt absolut inadmisibile într-un stat de drept. Și mai este ceva: îmi aduc aminte că partidul său n-a câștigat nici un fel de alegeri. Alegerile au fost câștigate de către PSD - poporul așa a decis - dar, pe urmă, prin aranjamente și șantaj, Traian Băsescu a schimbat acest verdict electoral și a dat un mandat pentru formarea Guvernului prietenului său din coaliție Călin Popescu Tăriceanu. Faptul că economia nu merge bine, că nu sunt suficienți bani pentru medicamente compensate, că trei milioane de pensionari nu vor avea mărite nici măcar cu o sută de lei pensiile anul ăsta, că e nevoie de 20.000 de miliarde pentru a repara casele și infrastructura anul ăsta, că în loc să se dea bani suplimentari la agricultură se vor lua la bugetul rectificat încă vreo 2.000 de miliarde, toate aceste lucruri nu se datorează președinților celor două Camere! Deci, să se uite Emil Boc la problemele reale ale populației și să nu se desprindă de aceste probleme ale oamenilor obișnuiți.
D-le președinte, la șase luni de la alegeri, cum evaluați situația politică în general?
Sentimentul meu este că tranziția post-electorală durează o eternitate. În mod normal, ar fi fost util ca perioada post-electorală să se încheie foarte rapid și după aceea să începem să construim. Tranziția politică post-electorală din păcate durează, se vede că sunt încă posturi neocupate de către algoritmul puterii, sunt scandaluri continue inclusiv în teritoriu între ei pentru ocuparea unei poziții de putere. În timpul acesta, lucrurile stagnează din punct de vedere al investiției publice, din punct de vedere al investițiilor străine. Cele străine au scăzut cu 40% în ultimele patru luni și asta ne arată că și lumea din afară stă și se uită la noi și ne spune: "când terminați să vă jucați în nisip, ne anunțați și venim pe urmă să vedem despre ce e vorba". Noi încă nu am încheiat în plan intern această perioadă care trebuia să fie relativ scurtă, practic tot sistemul politic este pus sub semnul întrebării de dorința lui Traian Băsescu de a se juca cu partidele politice, astfel încât eforturi de 15 ani de clarificare ideologică au fost distruse de jocurile de culise. Iată, PD-ul care a mers în fața electoratului cu un mesaj de centru-stânga, cu o dimensiune socială puternică, acum trece din buzunarul din stânga în buzunarul din dreapta al lui Traian Băsescu. Și devine popular, ceea ce este până la urmă și o mare fraudă electorală. În definitiv, oferta electorală a fost una și iată, după șase luni, dintr-un partid de stânga s-a transformat într-un partid de dreapta. Și cei care au votat cu un partid de stânga se trezesc reprezentați de alții, care nu mai consideră problemele muncii ca fiind probleme esențiale, cum se întâmplă la social-democrați, ci problemele proprietății. În opinia mea, este o foarte mare fraudă electorală, pentru că aici, din punct de vedere moral, din punct de vedere politic, același lucru se întâmplă cu toate partidele care acum încep s-o ia pe culoarul popular. La magazinul din România s-a băgat doctrina populară, și toată lumea stă la coadă. Asta îmi aduce aminte de perioada de dinaintea celui de-al doilea război mondial, în care Carol al-II-lea a distrus practic sistemul de partide pentru a pregăti un sistem de dictatură. Eu sper să nu fie cazul în România, dar suntem în momentul în care, practic, toate instituțiile se duc să fie controlate de către președintele României. Procurorii vor fi cei mai importanți, ei intră sub control politic și lucrul ăsta s-a văzut foarte clar prin angajarea răspunderii Guvernului - televiziunea și radioul public au fost decapitate, în ciuda faptului că s-a considerat că este vorba de un abuz din punct de vedere moral. Se pregătește crearea unei comunități a serviciilor de informații, evident, cu butonul de comandă la Cotroceni, Oficiul de Spălare a Banilor se propune să fie trecut de la Guvern, din subordinea primului ministru, la CSAT, CNSAS-ul se dorește să fie trecut în subordinea CSAT-ului. Practic, avem același model de preluare a unui sistem de putere totalitară care, evident, va pune în curând în discuție dacă criteriile politice pentru UE mai sunt îndeplinite sau nu.
Cu toate acestea, sondajele arată cel puțin acest lucru, popularitatea lui Traian Băsescu crește. Cum se explică acest fenomen?
Eu cred că este o chestiune conjuncturală, ea este legată în momentul de față de criza ziariștilor, de felul în care a fost gestionată, sigur că președintele României nu poate să ofere românilor pâine, nu poate să le ofere creștere economică, el poate să le ofere consistent foarte mult circ. Ceea ce și face, or lucrurile astea pot să dureze o vreme, dar, după aceea, așa cum am observat din '90 încoace, există un trunchi al puterii care pune împreună guvernul și președintele, pentru că președintele este până la urmă tot o parte a Executivului. El nu poate să spună la infinit: știți eu sunt bun și guvernul e rău!
Credeți ca nu poate fi exonerat de responsabilități?
Exact. Chiar dacă există anumite inerții pe anumite trenduri, în final, pe perioade mai lungi, lucrurile acestea devin inevitabile, cu atât mai mult cu cât Guvernul adeseori este perceput a fi Guvernul lui Traian Băsescu, chiar dacă are un alt prim-ministru.
Și cuprinde miniștri numiți chiar de el.
Acest lucru în mod evident va crea confuzie. Nu poți să spui "Traian Băsescu este foarte bun, dar Guvernul este incompetent și nu are performanță''. Pe o perioadă de timp inflamată de anumite chestiuni emoționale, se încearcă ca la artificii, nu le aprinzi pe toate odată, le dai drumul pe rând. Asta este ceea ce se întâmplă în momentul de față, dai drumul la povestea cu ziariștii, pe urmă Omar Hayssam, pe urmă 13-15 iunie, pe urmă Cozma, pe urmă altceva cu românii, cu mândria, cu nu știu ce mesianism după modelul omului sovietic - care, chiar dacă n-are suficientă pâine și e rupt în fund e putere mondială și îi controlează pe americani în Africa!... Cam așa ni se inoculează noul mesianism românesc: după ce am rezolvat problemele din Marea Neagră, acum le rezolvăm în Orientul Mijlociu. Asta ar fi misiunea mondială a românilor, de a rezolva problemele din zonele cele mai apropiate și apoi din cele mai îndepărtate... Poate că la slavi ar "tine" figura asta, la latini însă, după părerea mea se va consuma destul de rapid. Pentru că nu putem în același timp să ne ocupăm de democratizarea Uzbekistanului și în România să involuăm din punctul de vedere al democrației. România are un alt tip de cultură, un alt tip de intuiție și un alt tip de rezistență, lucrurile acestea sunt interesante așa, ca show-uri, dar oamenii se plictisesc destul de repede. Talk-show-uri, interviuri la televiziune timp de o oră și jumătate, întâmplător de la ora șapte când sunt toate jurnalele, ceea ce până la urmă afectează chiar dreptul la exprimare liberă și în același timp de a ține informația într-un mod alternativ, repet, aceste lucruri, pe un anumit interval de timp, pot să țină de foame. Până la urmă însă pensionarii se vor întoarce la problema medicamentelor, greviștii se întorc la problemele lor, oamenii obișnuiți - nu vorbesc de cei cărora li s-a dat niște cadouri suplimentare prin cota unică - cei mai mulți români vor vedea că puterea lor de cumpărare scade zi de zi, va conta mai mult faptul că de la 1 iulie crește prețul la gazul metan cu încă 13%, aceste lucruri încep până la urmă să conteze mai mult decât circul.
Ați lansat o moțiune de cenzură față de pachetul de legi față de care guvernul și-a asumat răspunderea, ați studiat în profunzime acest pachet. Care sunt efectele negative pe care le considerați că le va produce?
Putem să discutăm în permanență despre anumite carențe ale legislației, despre nevoia de a îmbunătăți legislația în această materie, trebuie însă să spunem că noi, ca partid, am făcut cel mai mult pentru a clarifica statutul proprietății, în perioada 2000-2004. Și lucrul acesta s-a văzut și prin legea 10 și prin ceea ce am făcut cu titlurile de proprietate în agricultură, pentru păduri, s.a.m.d. dar, sigur că legile acestea nu sunt perfecte. Rămânea o problemă dificilă de rezolvat, acea a despăgubirilor, aici puterea actuală merge pe formarea unui fond cu acționari. Eu am rezerve în legătură cu funcționarea unui astfel de fond. Nu vreau să existe cumva impresia că noi ne opunem unor îmbunătățiri ale legislației în acest domeniu. Ne opunem faptului că Guvernul vine cu 17 legi puse la grămadă, și ne cere să fim de acord cu sutele de răspunsuri la întrebări din aceste legi. Chiar faptul că s-au depus 260 de amendamente, dintre care 150 din partea actualei puteri, din care 70 au fost acceptate, ne arată că pachetul era criticabil, era perfectibil printr-o dezbatere în Parlament. Sunt multe lucruri, însă, care vor crea dificultăți în continuare si pe care le-am aratat foarte clar în moțiunea noastră de cenzură. In zona de justiție, practic, este ignorată separația puterilor în stat, conducerea justiției este subordonată executivului, ceea ce este anormal, aceste lucruri trebuia să le spunem, pentru că se spune că cine nu votează cu legea, dă în fabrici și uzine și e împotriva statului. Eu cred că această abordare este mincinoasă și dna Monica Macovei nu ne-a spus în mod foarte clar - și o rog să ne spună - iată, UE ne cere să punem din nou conducerea parchetelor în subordinea ministerului justiției. În momentul în care va veni și ne va spune că, practic, ceea ce am făcut noi, în august 2004, când am scos conducerea justiției din subordinea guvernului și am trecut-o la CSM, acum trebuie dusă din nou la Guvern și UE ne cere lucrul acesta, atunci renunțăm la moțiunea de cenzură.
(595 afișări)
| |
|