Miercuri, 16 Decembrie 2015 - 05:37 AM Aleg.RO: Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente limiteaza nejustificat accesul la informatie

Publicat de: ---

jurnalulnational

"Adoptarea proiectului de lege de catre Parlamentul Romaniei este cu atat mai surprinzatoare cu cat Guvernul Romaniei, Consiliul National al Audiovizualului si Comisiile de specialitate (sanatate si media) din cele doua Camere au recomandat respingerea acestuia . Suntem cu totii de acord ca publicitatea trebuie sa respecte anumite standarde profesionale si etice si UAPR a militat intotdeauna in acest sens, in discutiile cu membrii sai dar si cu autoritatile. Cu toate acestea, cata vreme un set de produse si servicii sunt distribuite legal si sunt clar reglementate, cum este cazul publicitatii la medicamente eliberate fara prescriptie medicala si la farmacii, limitarea comunicarii nu se justifica. Ne afirmam in acest sens disponibilitatea de a colabora cu autoritatile pentru a clarifica eventualele confuzii dintre medicamentele eliberate fara prescriptie medicala si suplimentele alimentare si pentru armonizarea cadrului legislativ ce reglementeaza comunicarea pentru fiecare categorie in parte", spune UAPR, intr-un comunicat remis MEDIAFAX.

Potrivit UAPR, dezbaterile si luarile de cuvant din plenul Senatului au aratat bunele intentii ale senatorilor si dorinta de a proteja populatia de publicitatea inselatoare si de riscul automedicatiei. "Trebuie spus insa ca legislatia existenta reglementeaza strict publicitatea la medicamentele eliberate fara prescriptie medicala, publicitatea comparativa si publicitatea inselatoare (Legea 95/2006, Legea 148/2000, cap. II, Decizia CNA 220/2011, OMS 194/2015, Directiva 2001/83/CE), asadar suprareglementarea si limitarea comunicarii sunt masuri disproportionate. Privitor la automedicatie, potrivit statisticilor europene, Romania are una dintre cele mai scazute rate de automedicatie din Europa. Departe de a avea un impact pozitiv asupra starii generale de sanatate a populatiei, propunerea senatorului Alexandru Vegh (UDMR) are ca efect negativ restrangerea accesului la informatii si limitarea dreptului consumatorului de a se informa asupra produselor si serviciilor farmaceutice disponibile pe piata", spune UAPR.

Citeste si: Proiect de lege votat de Senat: Publicitatea pentru medicamente, interzisa la televizor si radio

Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania mai spune ca impactul negativ al acestei propuneri este unul considerabil si pe plan financiar. "Veniturile la bugetul de stat se vor diminua prin reducerea incasarilor din industria de media si comunicare si prin restrangerea activitatii in industria farmaceutica", spune UAPR.

De asemenea, Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania solicita presedintelui Romaniei retrimiterea acestui proiect legislativ in Parlament. "La nivel formal, proiectul este ambiguu si poate da nastere unor interpretari contradictorii. Insusi senatorul Vegh a recunoscut de la tribuna Parlamentului ca textul este perfectibil. Privitor la continut, intentia legiuitorului de a restrange accesul la informatie prin interzicerea comunicarilor TV si radio contravine menirii sale de a actiona in interesul cetateanului. In logica acestui proiect de lege, ne putem astepta oricand ca Parlamentul Romaniei sa justifice, in numele binelui public, ingradirea accesului la informatii, limitarea si chiar cenzurarea fluxului de informatii din orice domeniu", mai afirma UAPR.

Pe de alta parte, marti, si Consiliul National al Audiovizualului a decis sa transmita o scrisoare presedintelui Klaus Iohannis prin care sa ii solicite sefului statului sa nu promulge legea prin care este interzisa difuzarea la televiziune si radio a publicitatii pentru medicamente.

Decizia a fost luata la propunerea lui Lorand Turos, cu unanimitatea voturilor membrilor Consiliului National al Audiovizualului prezenti la sedinta de marti a CNA (Florin Gabrea, Valentin Jucan, Lorand Turos, Viorel Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Rasvan Popescu si Radu Calin Cristea).

Lorand Turos a amintit ca membrii Consiliului National al Audiovizualului au avizat negativ acest proiect de lege, care a fost insa adoptat de camera decizionala, Senatul, pe 14 decembrie.

"Eu cred ca este de importanta majora (aceasta lege, n.r.) si are consecinte pe care doar le previzionam. Consider necesar, inainte de promulgare, sa trimitem o scrisoare domnului presedinte Klaus Iohannis, in care sa solicitam retrimiterea legii catre Parlamentul Romaniei, argumentand cu avizul nostru negativ", a spus Lorand Turos.

La randul sau, membrul CNA Monica Gubernat a spus ca aceasta lege nu este o veste prea buna pentru televiziuni si radiouri, avand in vedere ca afecteaza piata de publicitate.

Totodata, membrul CNA Radu Herjeu a spus ca, desi presedintele Klaus Iohannis poate sa retrimita la Parlament aceasta lege, ea se poate intoarce la seful statului, pentru promulgare, in forma deja votata.

Astfel, Radu Herjeu a spus ca membrii CNA ar trebui sa modifice, in luna ianuarie, Codul audiovizualului si sa reglementeze publicitatea la suplimentele alimentare, pentru ca televiziunile si radiourile ar putea sa caute modalitati sa ocoleasca aplicarea legii prin care le este interzis sa difuzeze publicitate la medicamente.

"Trebuie sa grabim modificarea Codului, asa cum ne-am propus, in privinta suplimentelor alimentare, pentru ca-mi este teama ca vor incepe sa promoveze aspirina ca supliment alimentar sau vreun moderator isi va pune asa cate o aspirina de aia efervescenta la mijlocul emisiunii in pahar si va spune: 'Vai ce ma doare capul! Si-acum sa luam o aspirina'. Mie mi-e teama ca o astfel de lege nu face decat sa-i oblige sa o ocoleasca. Noi neavand foarte bine reglementat acest domeniu al suplimentelor alimentare...", a spus Radu Herjeu.

CNA a avizat negativ, inca din sedinta din 2 iulie, un proiect de lege care se refera la interzicerea publicitatii pentru medicamente si tratamente medicale la televizune si radio, avizul fiind insa unul consultativ. La momentul respectiv, proiectul se afla in consultare publica la Camera Deputatilor.

Initiativa legislativa a fost adoptata tacit de Camera Deputatilor si are caracter organic. Senatul a adoptat, luni, acest proiect de lege, cu 100 de voturi "pentru" si sapte voturi "impotriva", desi a primit un raport comun de respingere de la Comisia pentru cultura si Comisa pentru sanatate publica, pentru ca initiativa "impune restrictii excesive si nejustificate care incalca dispozitiile constitutionale si, pe de alta parte, contravine unor directive europene".

Si CNA a considerat in sedinta din 2 iulie, cand a analizat initial acest subiect, ca acest proiect nu tine seama de mai multe aspecte din directivele europene, pe care Romania, ca stat membru al Uniunii Europene, si-a asumat obligatia sa le transpuna in legislatia interna.

CNA a primit pe acest subiect si un punct de vedere al Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale, care reuneste principalele televiziuni si radiouri din Romania. Potrivit asociatiei, acest proiect de lege este o limitare atat a dreptului la informatie al publicului, cat si a libertatii comertului.

Acest proiect de lege a fost initiat de senatorul UDMR Alexandru Vegh si prevede ca publicitatea explicita pentru medicamente la televizor si la radio va fi interzisa, fiind permisa in alte medii la medicamente eliberate fara prescriptie medicala, cu aprobarea Agentiei Nationale a Medicamentului.

De asemenea, proiectul de lege prevede ca "pot face obiectul publicitatii destinate publicului larg, pe alta cale decat prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compozitia si obiectivul lor sunt destinate si concepute pentru a fi utilizate fara interventia unui medic in ceea ce priveste diagnosticul, prescrierea sau urmarirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului".

Initiativa legislativa mai prevede interzicerea publicitatii pentru farmacii, la televizor si radio, de natura a "induce ideea ca farmacia respectiva reprezinta un model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum si publicitatea mascata la farmacii care reprezinta publicitate mascata la medicamente".

Potrivit proiectului de lege, sunt interzise inclusiv comunicarile comerciale audiovizuale destinate produselor si tratamentelor medicale.

"Se interzice plasarea de tigari ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al caror obiect principal de activitate il constituie fabricarea ori vanzarea unor astfel de produse, precum si plasarea de produse sau tratamente medicale", se mai arata in proiectul de act normativ.


(181 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Jurnalul Național

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Jurnalul Național:

Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente limiteaza nejustificat accesul la informatie | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.7466139793396 seconds.