Miercuri, 01 Iulie 2015 - 08:26 AM Aleg.RO:
"Piata asigurarilor se afla sub amenintarea unor interese oculte"
Publicat de: ---
* "Limitarea despagubirilor RCA are legatura cu punerea pe butuci a Astra", spune domnul Gurzau * Asiguratorii spun ca legea nu respecta directivele europene
Plafonarea la 450
.000 de lei a platilor pe care le poate face Fondul de garantare a asiguratilor catre un client cu polita RCA al unui asigurator aflat in faliment a fost adoptata, ieri, de deputati. Deputatul PMP Adrian Gurzau, membru in Comisia de abuzuri a Camerei Deputatilor, considera ca limitarea sumelor garantate pentru RCA, in cazul societatilor falimentare, are legatura, "categoric, cu punerea pe butuci a Astra, Carpatica Asig, poate Euroins, pentru simplul motiv ca se doreste coagularea portofoliilor acestora de catre interese oculte". Domnia sa ridica problema leadership-ului Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). "Nu se poate ca presedintele ASF sa caute investitori pentru o societate pe care o mentine in perfuzii (n.r. Astra)", ne-a spus domnul Gurzau. Recent, Misu Negritoiu, presedintele ASF, a fost plecat in China, in cautarea unui investitor pentru preluarea Astra, aflata in administrare speciala, de mai bine de un an de zile. La rugamintea ziarului "BURSA" sa precizeze care au fost rezultatele vizitei in China pentru gasirea unui investitor strategic pentru Astra, reprezentantii ASF ne-au transmis: "Nu facem comentarii cu privire la actiunile de contactare a investitorilor si de prezentare a oportunitatilor pe piata romaneasca pana la finalizarea proiectelor". Adrian Gurzau spune ca perioada de gratie a lui Misu Negritoiu a trecut: "Misu Negritoiu a cerut intelegere din partea pietei, pentru a face ordine. Nu vad o imbunatatire si nu si-a respectat promisiunile. Am vazut o implicare tendentioasa a conducerii ASF pe piata asigurarilor. ASF nu este o institutie transparenta. Presedintele unei autoritati trebuie sa fie independent, nepartinitor, sa aplice legea si spiritul ei, sa dovedeasca abilitati manageriale, sa mentina credibilitatea. ASF trebuie sa fie un factor de stabilitate, nu de presiune pe piata, insa, in asigurari, avem conflicte intre societatile de asigurari si brokeri, intre service-uri si asiguratori, intre cetateni si ASF. Autoritatea de Supraveghere, in acest moment, este mai importanta decat BNR, insa nu face decat sa goneasca investitorii din aceasta piata. Exista o lista lunga de persoane care au dubii legate de competenta presedintelui ASF. El nu a facut decat sa sporeasca organigrama, angajand rude si asigurandu-si astfel linistea din partea celor care ar trebui sa il controleze". In opinia deputatului ar trebui demarate o analiza si o curatenie pe aceasta piata, dupa ce comisiile parlamentare de ancheta de pana acum au esuat. "In momentul de fata, piata se afla sub amenintarea unor interese oculte ale unor jucatori, in defavoarea cetatenilor", a mai spus domnul Gurzau, precizand: "Conducerea ASF nu este in slujba cetatenilor, a interesului national, ci a interesului personal". Domnia sa se arata surprins de faptul ca nimeni nu pune in discutie acuzatiile aduse lui Misu Negritoiu, in presa, intrucat "altii au fost luati la intrebari pentru mult mai putin". Surse din piata asiguratorilor spun ca legea fondului de garantare a asiguratilor este practic, "copy-paste" dupa cea a fondului de garantare a depozitelor si ca nu tine cont de specificul pietei asigurarilor. Asiguratorii spun ca legea, care va merge la promulgat, nu respecta Directiva 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi. La nivel european, limitele de raspundere sunt de 1 milion euro pentru daune materiale si 5 milioane pentru vatamari corporale si daune morale. Astfel, in conditiile plafonarii despagubirii, intreaga piata ar avea de suferit. La inceputul anului 2000, datoriile pentru asigurarile Carte Verde a doua companii intrate in faliment au fost platite cu ajutorul celorlalti asiguratori, pentru ca Romania sa nu fie exclusa din Biroul Carte Verde, ceea ce ar fi insemnat ca nici un roman nu ar mai fi putut pleca cu masina in strainatate.
(275 )
| |
|