Luni, 30 Mai 2005 - 07:25 AM Aleg.RO: Drum cu mai multe benzi politice

Publicat de: Mihai Nicut

Cotidianul Ani de zile nu s-a construit nimic. A venit PSD a si a zis ca face o mie de kilometri de autostrada. Si s-a pus pe desenat harti. Belele au inceput sa apara la atribuirea contractelor, tranzactii una mai cetoasa ca alta. Tranzactiile au furnizat o gramada de armament Aliantei D.A. in campania electorala. Basescu a cistigat si totul s-a oprit.

In 2003, ministrul pesedist al Transporturilor, Miron Mitrea, spunea ca o sa intram in UE cu 1.000 de kilometri de autostrada. Adica, in anul si jumatate care a mai ramas (si in cei doi ani si jumatate, cit mai despartea momentul aderarii de momentul declaratiei) ar fi trebuit ca in Romania sa se construiasca 774 de kilometri de autostrada. Adica 25 de kilometri pe luna, din momentul in care facea Mitrea declaratia. Destul de nerealista previziune, in afara cazului in care ministrul de atunci ar fi crezut ca toata suflarea Romaniei s-ar urca pe buldozere. Mai ales ca, in cei 15 ani si jumatate de la revolutie s-au construit doar 97 de kilometri de autostrada europeana! Adica doar 6,4 kilometri pe an.

Nu e greu insa sa vorbesti. Si nici sa mizgalesti cu creionul pe harta. Tocmai de aceea, oficialii Ministerului Transporturilor legasera, evident, doar pe hirtie, Bucurestiul de multe dintre punctele cheie ale tarii: Cernavoda-Constanta, Ploiesti-Brasov, Oradea, Sibiu-Deva-Lugoj-Timisoara-Arad. Orase care trebuiau legate prin autostrazi pina in 2007. Pe harta mai era desenata o autostrada, care sa lege Bucurestiul de Moldova, tot prin Ploiesti, autostrada care urma sa ajunga la Iasi, si, ulterior, pe la Sculeni sa intre in Republica Moldova. S-a considerat insa ca aceasta nu este o prioritate si ca mai poate sa astepte. Si inca una, Bucuresti-Giurgiu, care a iesit si ea din calculele autoritatilor.
Controverse pe toata linia

Controversa asupra programului de autostrazi a inceput in primavara trecuta, cind megaconcernul american Bechtel a primit, fara nici o licitatie, contractul de executie al autostrazii Brasov-Bors. Initial, valoarea contractului a fost de 2,2 miliarde de euro, dar ulterior, presa a vehiculat costuri totale de 3,4 miliarde de euro. Spaga catre PSD, au spus unii. Altii au spus ca acest cadou este o incercare a Romaniei de a „se da bine“ pe linga americani, pentru a ne putea recupera datoria pe care o are Irakul fata de noi si care, cu penalitati si dobinzi cu tot, s-ar cifra la 2,5 miliarde de dolari. Asta pentru ca Bechtel era contractorul general al lucrarilor de reconstructie a Irakului si la Bucuresti s-ar fi sperat sa ne recuperam o parte din datorie prin lucrari de reabilitare a infrastructurii, care ar fi urmat sa fie atribuite de Bechtel firmelor romanesti.

Din Irak n-am luat insa nimic, ba, mai mult, tarile dezvoltate i-au scutit datoria. Bucurestiul a sustinut raspicat ca nu va adopta aceeasi pozitie, dar pe frontul recuperarii nu e nimic nou. UE a tunat si a fulgerat impotriva acestei tranzactii, care n-ar respecta normele de acolo. Guvernul PSD a mers insa inainte.

Si, probabil, pentru a mai imbuna Bruxelles-ul, a decis sa atribuie constructia unei alte autostrazi, Bucuresti-Brasov, firmelor Vinci (Franta) si Strabag (Austria), la care s-a adaugat un consortiu israelian, format din firmele Astrom-Roichmann. Asta dupa ce guvernul PSD a mai lasat o rana adinca in buget prin miliardul de euro daruit concernului european EADS pentru un dubios contract de securizare a frontierelor. Procedura de atribuire s-a numit contract de parteneriat public-privat, adica un sistem ceva mai transparent, dar din care totusi, lipseste competitia. UE a mormait ceva, dar nu s-a mai inflamat asa tare. Normal, banii tot la ei se duc! Cu cele trei firme s-a negociat indelung, dar, de cind s-a schimbat puterea la Bucuresti, proiectul este oprit.

Asadar, in afara de portiunea de autostrada Bucuresti-Drajna (pe traseul spre Cernavoda) tot programul de autostrazi este supus controverselor. Nici peticirea autostrazii lui Ceausescu, Bucuresti-Pitesti, n-a fost linistita, pentru ca, desi s-au bagat zeci de milioane de dolari in modernizare, o portiune de 20 de kilometri este acum plina de gropi.
De ce e buna o autostrada

Nu trebuie sa-si faca nimeni iluzii: tot romanii vor plati pentru autostrazile pe care vor merge. Vor achita fie din rovinieta, pe care o platesc in fiecare an, fie prin taxele care se duc la bugetul statului, in varianta in care constructia va fi platita din fonduri bugetare. Si mai e o varianta, aceea de a plati taxa direct la intrarea pe autostrada, insa acest sistem, practicat la scara larga in multe tari din UE, a fost considerat inadecvat pentru Romania, pe motiv ca veniturile romanilor sint prea mici. Autostrazile din Ungaria sint insa operate in acest mod.

Autostrazi ne trebuie, si nu doar pentru a parasi coada clasamentului european. O autostrada inseamna, pe linga locurile de munca necesare constructiei si cresterea afacerilor din industria materialelor de constructii, si o conditie pentru atragerea investitiilor straine. Astfel, in cazul in care isi delocalizeaza o afacere in Romania, o companie occidentala se va uita atent la caile de comunicatie. Asta pentru ca nimeni nu mai lucreaza cu stocuri. Fluxul de productie trebuie alimentat permanent, iar produsele trebuie vindute repede. Or, pentru toate astea, e necesara o cale de comunicatie rapida. Iar transportul pe cale ferata este rentabil doar in cazul cantitatilor mari. In plus, o autostrada cu trafic mare va genera si investitii adiacente: hoteluri, restaurante, magazine, statii de benzina, care inseamna, pentru zona, locuri de munca si bani din taxe. Iar celelalte avantaje legate de confort, siguranta, reducerea timpului de mers, nu mai trebuie detaliate.


(819 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Cotidianul
· Alte știri din sursa
Cotidianul

· Alte știri de la Mihai Nicut


Azi: Cea mai citită știre din sursa Cotidianul:

Drum cu mai multe benzi politice | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.53515696525574 seconds.