Joi, 12 Februarie 2015 - 05:23 AM Aleg.RO: Imprumutatii au luat bancile "la bani marunti"

Publicat de: ---

Bursa      *  Debitor: "Platim cate un leu, din alocatia copilului; daca astazi trebuie sa mai cumparam doua paini, mai oprim doi lei"
     *  Raiffeisen a chemat politia, reclamand comportamentul "agresiv" al clientilor
       Criza creditelor in franci elvetieni (CHF) i-a determinat pe imprumutatii in aceasta moneda sa treaca la o alta strategie .
     Daca, in ultimele zile, cate unul-doi clienti cu astfel de credite au achitat o parte din rate in monede cum ar fi cele de 10 si 50 de bani, ieri, aceasta actiune a fost una concertata, casieriile mai multor sucursale ale bancilor cu expunere pe franci elvetieni fiind blocate toata ziua.
     Debitorii sustin ca, in acest mod, boicoteaza bancile, impiedicandu-le sa-si desfasoare operatiunile obisnuite.
     Se pare ca, in anumite sucursale bancare, situatia nu a fost tocmai pasnica, functionarii respectivelor institutii apeland la politie.
     Andreea Cristoforidis, unul dintre initiatorii Grupului clientilor cu credite in CHF, ne-a povestit: "Am ajuns aici pentru ca suntem disperati. Am blocat casieriile mai multor sucursale din Bucuresti si din tara (cu o concentrare mai mare pe Capitala), ale tuturor bancilor care au dat credite in CHF. Am facut cu schimbul, am fost la ghiseele bancilor pe ture, unii dintre noi si-au luat liber de la serviciu. Am platit cu toate tipurile de monede, incepand de la un ban, sume de cateva sute de lei, in general. Unul dintre clienti a platit 1000 de lei, in decurs de cateva zile.
     Reactiile bancilor au fost diferite. In timp ce angajatii unora dintre ele au inteles ca este o actiune de protest si ne-au lasat in pace, altii au amenintat ca vor chema paza, iar in alte locuri, cum ar fi la unele sucursale ale Raiffeisen, chiar a fost chemata politia. Politistii nu au vrut sa faca proces verbal de constatare si au cerut sa se faca plangere. Este o situatie in care imprumutatii in CHF prezenti la respectivele sucursale sunt legati de maini si de picioare, intrucat actiunea este unilaterala, politia fiind chemata de catre banci.
     Inca o situatie cel putin ciudata, daca nu ilegala, a fost faptul ca unele operatiuni de plata au fost facute la biroul functionarilor, nu la casierii. Au fost banci care au deschis o noua casierie, interzicand operatiunile cu CHF, dupa care au renuntat la aceasta interdictie, intrucat le-am cerut in scris acest lucru si au fost banci care i-au chemat pe ceilalti clienti in birouri, pentru operatiunile de plata pe care acestia le aveau de facut".
     *  Raiffeisen Bank: "Consideram de rea-credinta actiunea celor care nu discuta cu banca situatia lor concreta, dar aleg sa blocheze activitatea bancii"
     Referitor la situatia aparuta la sucursala Raiffeisen Bank de la Piata Unirii din Capitala, unde a fost nevoie de interventia politiei, reprezentantii acestei banci ne-au precizat: "Raiffeisen Bank a luat nota de intentia unor clienti cu credite in CHF, declarata pe retelele de socializare, de a bloca activitatea unor agentii bancare prin depuneri succesive de sume de valori mici (un leu). Pentru a putea deservi toti clientii nostri, am organizat in fiecare agentie cate un ghiseu special dedicat acestor operatiuni, astfel incat toti ceilalti clienti sa poata sa efectueze tranzactiile pentru care vin in agentii.
     In cursul dupa-amiezii de 11 februarie, un grup de 10 clienti a dorit sa faca depuneri succesive de 1 leu sau mai putin intr-una dintre agentiile bancii din Bucuresti in scopul achitarii unor rate. Dupa ce au fost indrumati catre ghiseul dedicat acestor operatiuni, acestia au devenit violenti si au agresat verbal personalul agentiei, precum si pe ceilalti clienti prezenti in agentie. In consecinta, a fost apelata sectia de politie din zona.
     Raiffeisen Bank le cere scuze clientilor afectati de comportamentul persoanelor in cauza. De asemenea, consideram ca aceasta modalitate de exprimare constituie un abuz de drept.
     Potrivit dispozitiilor art. 15 din Codul Civil, «niciun drept nu poate fi exercitat in scopul de a vatama sau pagubi pe altul ori intr-un mod excesiv si nerezonabil, contrar bunei-credinte»".
     In acest context, am decis sa limitam depunerile de numerar consecutive, cu scopul achitarii ratelor la toate tipurile de credite, la un numar de cinci operatiuni/zi. Consideram ca fiind de rea-credinta actiunea celor care, pe de o parte, nu discuta cu banca situatia lor concreta, pe de alta parte aleg sa blocheze activitatea atat a bancii, cat si a celorlalti clienti".
     In timp ce reprezentantii Bancpost ne-au confirmat ca si la sucursalele acestei banci au fost situatii in care casieriile au fost blocate de cei care si-au platit creditele in monede, subliniind ca, astfel, ceilalti clienti sunt si ei afectati si ca angajatii institutiei au incercat sa rezolve problema deschizand noi casierii, alte banci nu au raspuns solicitarii noastre prin care le-am cerut opinia fata de actiunile de ieri ale debitorilor in CHF.
     Directorul Credit Europe Bank, sucursala Magheru din Bucuresti, una dintre bancile unde reporterul Ziarului BURSA a fost prezent in timpul actiunii imprumutatilor in CHF, parea vizibil emotionat de intrebarile privind boicotul clientilor cu credite in franci elvetieni.
     Domnia sa a refuzat sa comenteze situatia, afirmand ca nu stie despre ce este vorba.
     *  Catalin Voivozeanu: "Actiunile de boicot vor continua"
     Ofertele "insignifiante" transmise de banci i-au determinat pe debitori sa protesteze boicotand unele sucursale ale institutiilor financiare, dupa cum ne-a spus Catalin Voivozeanu, un alt initiator al Grupului clientilor cu credite in CHF.
     Domnia sa ne-a declarat: "Ne-am gandit ca ar trebui sa le atragem atentia in acest fel. Eu am platit cu patru monede de cate un ban, care inseamna 0,1 franci elvetieni. Nu este bine nici pentru mine, nici pentru ei ca sa aiba casieriile blocate, dar asteptam in continuare o oferta rezonabila de la ei, nu cu ce au venit pana acum. O negociere individuala nu are cum sa existe cu o banca. Sunt sute de mii de titulari de contracte, intrucat cele care au fost deja exportate (n.r. vandute de banci) nu au fost luate in calcul in acesti 75.000 de clienti pe care ii invoca BNR. Contractul meu este in Olanda. De aceea, nu poti sa rezolvi o problema individiual. Aici trebuie intervenit administrrativ, printr-o lege clara. Nu ai cum sa vii cu o solutie individuala pentru o problema generala, asa cum a cerut BNR. Trebuie sa impartim povara".
     Potrivit domnului Voivozeanu, actiunile de ieri vor continua si in zilele urmatoare.
     * Andreea Cristoforidis: "Bancile invoca negocierea, dar nu negociaza"
     Andreea Cristoforidis confirma ceea ce spun alti imprumutati in CHF, respectiv faptul ca bancile nu sunt deschise pentru negociere: "Bancile invoca negocierea, dar nu negociaza. Unele dintre ele au propus reducerea dobanzii timp de trei luni, dar au pus clauze abuzive prin care cer sa acceptam riscul valutar anterior si sa nu le mai actionam in judecata. Una dintre institutii a refuzat sa dea clientului anexa contractului redactata in urma negocierii, spunandu-i ca aceasta este valabila doar doua ore. Este total ilegal, intrucat OUG 50/2010 prevede ca banca trebuie sa-i dea clientului contractul acasa pentru a-l studia".
     Unii imprumutati sustin ca printre raspunsurile bancilor se numara si cele de tipul: "Daca nu mai ai bani sa platesti, vinde-ti geaca" sau "Solutia este la BNR".
     De alta parere este Guvernatorul BNR Mugur Isarescu, acesta subliniind ca, din contra, solutiile se afla la banci.
     Seful Bancii Centrale a precizat, marti, ca solutiile ce ar trebui identificate in urma negocierilor individuale dintre clienti si banci ar trebui sa aiba ca efect mentinerea ratelor lunare la un curs similar cu cel din decembrie 2014.
     Conversia creditelor la cursul zilei cu un discount aplicat ar fi, in opinia BNR, cea mai buna solutie care ar putea fi adoptata, nivelul discountului urmand sa fie stabilit de la caz la caz, de cele doua parti.
     "O conversie la cursul zilei cu un discount oferit de banca la sold este, practic, acelasi lucru ca o conversie la un curs mai mic decat cel actual", a mentionat Mugur Isarescu.
     Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei a precizat, marti, in Camera Deputatilor, ca BNR s-a implicat foarte mult pentru identificarea unor solutii de rezolvare a acestei situatii, subliniind ca "s-a ajuns la detaliu in discutiile cu bancile": "Am stat si noptile cu reprezentantii bancilor, iar domnul viceguvernator (n.r. Bogdan Olteanu) poate confirma. Domnia sa a fost la banci si a vorbit cu functionarii de la ghiseu, dar ideea de implicare zgomotoasa in acest caz nu o sugerez". Seful BNR sustine ca le-ar fi spus bancherilor sa se comporte in mod "delicat" cu acesti clienti.
     Banca Nationala a Romaniei (BNR) pledeaza pentru solutii de piata si nu pentru solutii administrative, in vederea rezolvarii crizei imprumuturilor in franci elvetieni, a mai spus Guvernatorul Mugur Isarescu.
     Domnia sa este de parere ca o lege care ar viza conversia in lei a creditelor contractate in CHF la un alt curs decat cel al zilei ar conduce la un risc sistemic.
     Imprumutatii in CHF sunt de parere ca, prin declaratiile sale, Mugur Isarescu "sustine bancile".
     "Pierderile cu care ameninta BNR, Asciatia Romana a Bancilor si reprezentantii institutiilor bancare se refera la pierderi din potentialul castig, nu la pierderi in adevaratul sens economic", subliniaza acestia intr-un comunicat, precizand: "Daca aplicam acelasi exercitiu pentru consumator, insa, vom realiza ca debitorul sufera deja o pierdere reala, asa cum este ea descrisa in DEX sau in orice manual de contabilitate. Ratele, in lei, s-au dublat de la contractarea creditelor! In cazul in care nu se gaseste o solutie, vorbim concret de falimentul personal al debitorilor (reglementat prin lege sau nu). In aceste situatii, bancile vor fi nevoite sa execute garantii cu valoare mult diminuata si sa haituiasca debitorii pentru a recupera (cu greu) diferentele".
     * Marius Dunca: "Sunt dobanzi la creditele in CHF care au ajuns la 12,5%"
     Marius Dunca, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) considera ca "bancile ar trebui sa vina cu solutii".
     Domnia sa ne-a precizat: "Noi incercam sa mediem aceasta situatie, dar vad ca nu se ajunge la nicio solutie. ANPC considera ca ar trebui ca solutia ce va fi identificata in aceasta problema sa prevada reducerea cu 20% a creditului sau a dobanzii".
     Presedintele ANPC le transmite consumatorilor sa fie atenti ca in cazul unei conversii sa nu apara costuri noi, subliniind ca unele dobanzi la creditele in CHF, care au fost fixe in primii doi ani, au ajuns, acum, si la un nivel de 12,5%.
     In acest context, domnia sa ne-a spus: "Eu plang consumatorii, nu plang bancile". 

     * Declaratii ale clientilor cu credite in CHF care au participat la actiunea de ieri:
     - "Suntem disperati. Nu mai facem fata financiar si rudele nu ne mai pot ajuta";
     - "Fac tratament penru depresie, am probleme in familie";
     - "Mi-am platit creditele la timp pana sa intampin aceste probleme";
     - "Suntem sfidati. Optiunile prezentate nu ne ajuta. Vrem o lege pentru toata lumea";
     - "Pe mine m-au dat afara de la o casa cand a venit cineva care reprezenta o persoana juridica, cu toate ca eu nu imi terminasem toate operatiunile. Am sa fac si o plangere la ANPC";
     - "O sa achitam cat ne permitem. Platim cate un leu, din alocatia copilului. Daca astazi trebuie sa mai cumparam doua paini, mai oprim doi lei".

   


(336 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

Imprumutatii au luat bancile "la bani marunti" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.67940902709961 seconds.