Luni, 09 Februarie 2015 - 05:59 AM Aleg.RO: Sistemele de termoficare sunt falimentare

Publicat de: ---

Bursa        Sistemele nationale de termoficare sunt in faliment, potrivit datelor ANRSC (reglementatorul din domeniu), care arata ca nivelul total al datoriilor cumulate este de 5,46 miliarde de lei, in timp ce creantele totale ajung la 1,97 miliarde de lei . Reprezentantii ANRSC au facut o ampla radiografie a dezastrului din domeniu, in care atrag atentia ca preocuparea si atitudinea indiferenta a operatorilor si neimplicarea majora a autoritatilor administratiei publice locale au condus la degradarea prematura a sistemelor de incalzire centrala si, uneori, la disparitia in unele unitati administrativ-teritoriale a serviciilor energetice de interes local.
       Conducerea autoritatii propune, in documentul citat, ca productia in cogenerare sa reprezinte principiul fundamental pentru restructurarea sistemului de producere si distributie a energiei termice, subliniind ca trebuie urgentata modernizarea sistemului pe tot lantul, de la producere, la furnizarea catre consumatorul final.
       In opinia ANRSC, dezvoltarea sistemelor centralizate de incalzire este o optiune strategica, dat fiind faptul ca inlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaze naturale conduce la utilizarea nerationala a resurselor energetice primare si necesita investitii in noi infrastructuri de distributie a acestora.

       Sistemele centralizate de termoficare din tara noastra au cumulat, pana la 30 noiembrie 2014, datorii totale de 5,46 miliarde de lei si creante totale de 1,97 miliarde de lei, potrivit unui amplu studiu realizat de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC).
     Confruntati cu aceste date, deputatii din Comisia de Industrii si specialistii prezenti, la finele saptamanii trecute, la dezbaterile privind noua lege in domeniu, au concluzionat ca sistemele de termoficare se afla, de facto, in faliment si ca Guvernul si Parlamentul trebuie sa asigure urgent un cadru legal adecvat salvarii si reabilitarii lor, alaturi de mecanisme de finantare adecvate.
     Conform studiului ANRSC, in perioada 1997 - 2003, in circa 40% din localitatile urbane, s-au desfiintat in totalitate serviciile publice de alimentare cu energie termica furnizate in sistem centralizat. De altfel, in perioada 1990 - 2014, din 315 localitati care dispuneau de servicii de alimentare cu energie termica in sisteme centralizate pentru populatie au mai ramas doar 70.
     Specialistii autoritatii afirma ca activitatea prestatorilor serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat a fost subfinantata. "Aceste aspecte, cat si gradul de indatorare ridicat au dus la declararea falimentului in cazul unor operatori importanti din punct de vedere al numarului de utilizatori (de exemplu Galati, Bacau, Suceava, Piatra Neamt)", indica documentul citat, care subliniaza ca procesul de debransare/deconectare este in plina desfasurare, conducand balanta energetica de la un proces relativ de economisire individuala la pierderi si utilizare neeconomica a resurselor energetice si, implicit, la cresterea facturii pe termen mediu si lung.
     Reducerea productiei fizice, imposibilitatea intretinerii si modernizarii tehnologiilor, pierderile mari de energie termica din retelele de distributie au contribuit la cresterea accelerata si uneori excesiva a tarifelor platite de populatie.
     In peste 80% din cazuri, reabilitarea sistemelor de producere si distributie a energiei termice nu mai poate fi realizata cu surse exclusive de la bugetele locale, mai spun oficialii ANRSC. Operatorii sistemelor centralizate de producere a energiei termice se confrunta cu necesitatea stringenta de a le imbunatati, de a face investitii in infrastructura (retele de transport si de distributie, de eficientizare a surselor de productie a energiei termice si de conformare a acestora la normele de mediu). Insuficienta resurselor financiare si, in unele cazuri, modul defectuos de administrare a celor existente conduc la o uzara morala si fizica avansata a sistemelor existente, concluzioneaza autoritatea.
     "Preocuparea si atitudinea indiferenta a operatorilor care, coroborata cu neimplicarea majora a autoritatilor administratiei publice locale, au condus la degradarea prematura a sistemelor de incalzire centrala si, uneori, la disparitia in unele unitati administrativ teritoriale a serviciilor energetice de interes local", atrag atentia reprezentantii ANRSC.
     Conducerea autoritatii propune, in documentul citat, ca productia in cogenerare sa reprezinte principiul fundamental pentru restructurarea sistemului de producere si distributie a energiei termice: "Un obiectiv major pentru serviciul public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat trebuie sa fie cresterea eficientei energetice pe tot lantul: resurse, producere, transport, distributie, consum. Trebuie urgentata modernizarea sistemului de energie termica pentru combustibilul gazos (gaz combustibil natural), care se constituie ca intrare in serviciile energetice de interes local, cu pondere importanta in pretul produsului final (gigacaloria). Ritmul investitiilor in sistemele de producere si distributie a energiei termice trebuie corelate cu ritmurile dezvoltarii locale, regionale si nationale".
     Sursa citata recomanda controlul modului in care sunt respectate prevederile din domeniul serviciilor de alimentare cu energie termica de catre toti participanti la piata de energie termica: autoritatile administratiei publice locale, furnizorii si utilizatorii serviciului de alimentare cu energie termica, precum si cresterea gradului de implicare a autoritatilor administratiei publice locale, in stricta concordanta cu atributiile si compententele instituite de lege.
     ANRSC propune ca viitoarea legislatie in domeniu sa includa utilizarea resurselor regenerabile de energie pentru micsorarea pretului la energia termica si conformarea la cerintele de mediu.
     *  Alimentarea centralizata a disparut din 245 de localitati
     In perioada 1989 - 2014, 245 de localitati au renuntat la serviciul public de alimentare centralizata cu energie termica, reprezentand 77,78% din numarul de localitati conectate in anul de referinta (1989).
     Potrivit Strategiei nationale privind alimentarea cu energie termica a localitatilor, aprobata prin H.G. 882/2004, in zonele urbane aglomerate, cu densitate mare de locuire, toate studii realizate au condus la concluzia ca, din punct de vedere al eficientei energetice si al protectiei mediului, sistemele centralizate de alimentare cu energie termica sunt mai avantajoase.
     Din sistemul centralizat, in 2010, s-au retras cinci localitati: Campina si Cornu (Prahova), Slobozia (Ialomita), Mioveni si Topoloveni (Arges); in anul 2011 - sase localitati: Stefanesti (Arges), Magurele si Chitila (Ilfov), Petrila (Hunedoara), Panciu (Vrancea), Baile Herculane (Caras-Severin), urmand ca in 2012 sa mai dispara din sistem alte 24: Alba Iulia si Ocna Mures (Alba), Zarnesti (Brasov), Mizil (Prahova), Reghin (Mures), Tg. Neamt si Roman (Neamt), Negresti (Vaslui), Ramnicu Sarat si Pogoanele (Buzau), Eforie si Neptun (Constanta), Curtea de Arges (Arges), Bolintin Vale (Giurgiu), Fetesti (Ialomita), Calafat si Corabia (Olt), Govora (Valcea), Ineu si Sebis (Arad), Turceni (Gorj), Uricani si Aninoasa (Hunedoara), Videle (Teleorman).
     Ritmul disparitiei incalzirii centralizate s-a mai diminuat in 2013 (Baia Mare, Rosiorii de Vede si Alexandria, Targoviste, Macin, Braila, Targu-Mures si Sannicolau Mare), dar si in 2014, cand din sistem s-au retras localitatile Onesti, Husi, Caracal, Bals, Chisineu Cris, Resita, Zalau, Cimpulung Moldovenesc.
     *  Pierderi de pana la 77% pe sistemul de transport si distributie
     Strategia energetica a Romaniei pentru perioada 2007-2020 stipuleaza ca sistemele centralizate urbane de alimentare cu energie termica si cogenerarea reprezinta subsectorul energetic cel mai deficitar, din cauza uzurii fizice si morale a instalatiilor si echipamentelor, pierderilor energetice totale mari intre sursa si cladiri (de 35-77%), resurselor financiare insuficiente pentru exploatare, intretinere, reabilitare si modernizare si, nu in ultimul rand, datorita problemelor sociale complexe, legate de suportabilitatea facturilor energetice.
     ANRSC atrage atentia ca primariile au alocat fonduri insuficiente pentru investitii si reparatii si prin urmare, a fost realizat in grad redus programul de modernizare a retelelor: "Observam o preocupare slaba sau chiar dezinteresul unora dintre autoritatile administratiei publice locale pentru organizarea, coordonarea, monitorizarea si controlul serviciului public de alimentare cu energie termica, elemente ce au constituit obligatiile legale ale acestora si care aveau ca atributii sa asigurare continuitatea serviciului public de alimentare cu energie termica la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale si sa aprobe programul de dezvoltare, modernizare si contorizare. Acest program trebuia sa cuprinda atat surse de finantare, cat si termen de finalizare, pe baza datelor furnizate de operatorii serviciului".
     *  Debransari pe banda rulanta
     In recensamantul populatiei si locuintei din anul 1992, sunt evidentiate 72.540 de cladiri tip bloc cu instalatii de incalzire centrala, carora le corespunde un numar de 2.885.012 de locuinte, in care locuiesc 8.463.550 de persoane.
     In iarna 2001-2002, au fost inregistrate ca fiind conectate la sistemele de termoficare 2.485.295 de apartamente, reprezentand 6.900.000 de locuitori. Aceasta cifra s-a diminuat la 2.115.186 de apartamente racordate, cu 6.000.000 de locuitori, la 1 septembrie 2003, urmand ca la 31 martie 2004 cifrele sa ajunga la 1.920.000 apartamente, racordate cu 5.500.000 locuitori.
     In perioada mai 2008 - noiembrie 2014, ANRSC a constatat ca evolutia numarului de apartamente deconectate este atipica. Astfel, in anul 2008, s-au deconectat 40.064 apartamente, respectiv 32.582 de apartamente in anul 2009. In anul 2010, numarul de apartamente deconectate creste la 59.035, cu 81,2% mai multe decat in anul 2009, iar in anul 2011 la 70.432 apartamente deconectate, cu 19,3% mai multe fata de anul 2010.
     In anul 2012, s-a inregistrat un numar de 66.112 de apartamente deconectate din sistem, cu doar 8,8% mai mic fata de cel din 2011, dar cu 53,5% mai mare fata de cel din 2007, iar in anul 2013 au mai disparut din sistemul centralizat alte 49.288 de unitati locative.
     Autoritatea considera ca fenomenul debransarilor va continua si in 2015, fapt ce va influenta negativ, in mod semnificativ, sistemele de alimentare cu energie termica in sistem centralizat din zonele de dezvoltare regionala.
     In opinia ANRSC, dezvoltarea sistemelor centralizate de incalzire este o optiune strategica, dat fiind faptul ca inlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaze naturale conduce la utilizarea nerationala a resurselor energetice primare si necesita investitii in noi infrastructuri de distributie a acestora.
     Principalele cauze care au condus la accentuarea fenomenului de debransare sunt: aparitia si manifestarea caracteristica a crizei economico-financiare, care a modificat managementul si comportamentul comercial al furnizorilor si beneficiarilor; cresterea masiva a pretului resurselor energetice, care au ponderea cea mai mare in pretul caldurii furnizate, in comparatie cu veniturile populatiei; inregistrarea de creante mari la debitorii beneficiari casnici, industriali si institutii publice, care, la randul lor, au determinat intrarea in incapacitate de plata a producatorilor, furnizorilor si a distribuitorilor locali de energie termica. Nerealizandu-se plata furnizorilor de materiale, materii prime, combustibili (pretul gazelor naturale a crescut cu peste 400%, in perioada 2001 - 2013), s-a ajuns la situatia in care acestia din urma au refuzat sa mai asigure aprovizionarea producatorilor/furnizorilor de energie termica si, in consecinta, la sistarea totala sau partiala a furnizarii serviciului.
     *  Investitii mici fata de necesar
     Investitiile realizate in sistemul de alimentare centralizata cu energie termica au avut o valoare mica, situata intre 175.161,97 mii lei in 2011 si 243.800 mii lei in 2009. Cea mai mare valoare a investitiilor, de 2.024.513 mii lei, s-a inregistrat in anul 2012, prin realizarea proiectului privind sistemul centralizat de termoficare a localitatii Beius, din cadrul regiunii Nord - Vest, finantat din POS Mediu. In realitate, valoarea investitiilor in anul 2012 se situeaza la 264.057 mii lei.
     In perioada 2009 - 2011, gradul de realizare al investitiilor, analizat per ansamblu, s-a situat doar la jumatate din nivelul planificat (52,79% - 2009, 51,69% - 2010, 53,62% - 2011), mai spun oficialii ANRSC in studiul citat.
     Autoritatea concluzioneaza: "Constatam manifestarea unui interes scazut al autoritatilor publice locale, precum si al operatorilor in atragerea de fonduri europene si in alocarea de fonduri din surse proprii pentru realizarea de investitii in sistemul de alimentare centralizata cu energie termica. Programarea investitiilor nu are la baza o fundamentare corecta, in functie de necesitatile si posibilitatile reale de realizare a acestora. Exista o insuficienta preocupare a operatorilor si a autoritatilor publice locale pentru asigurarea fondurilor necesare pentru realizarea investitiilor la nivelul planificat, in scopul functionarii in conditii de eficienta a sistemului centralizat de termoficare". 

     In Bucuresti, se furnizeaza 41,21% din intreaga cantitate de energie termica vanduta la nivel national, urmatoarea regiune fiind Sud-Est, in care se furnizeaza circa 12% din cantitatea de energie termica vanduta la nivel national.
     In Bucuresti, s-au produs/cumparat cumulat, de la inceputul anului 2014, o cantitate de energie termica de 4.329.231,93 Gcal, reprezentand 41% din totalulla nivel national, dar s-au vandut 3.092.852,19 Gcal reprezentand 42,27% din cantitatea de energie termica vanduta la nivel national. Aceste date sunt o reflectare, potrivit ANRSC, a faptului ca pierderea realizata la nivelul Bucurestiului este mai mica (de doar 28,56%) fata de pierderea de 31,6% ce se inregistreaza la nivel national. "Cauza principala care determina acest fenomen este explicabila, in primul rand, prin cantitatile de energie termica produse/cumparate, care la nivelul capitalei au ramas aproximativ constante si mari, cererea de energie termica reducandu-se mai mult in nivel national".
     Valoarea medie nationala a pierderilor din sistem inregistrata in anul 2005 a fost de 23%, iar in anul 2007 aceasta este de 27%.
     * 
     Pana in anul 1997, nivelul preturilor in sistemul de producere si distributie a energiei termice a fost stabilit oficial de Ministerul Finantelor, prin organismele de specialitate. Astfel, nivelul lor nu reflecta conditiile locale care determina costurile de producere si de furnizare a energiei termice, potrivit ANRSC. Din anul 2008, odata cu aparitia Legii energiei, principiul de stabilire, ajustare sau de modificare a acestora s-a schimbat esential. In nivelul lor s-au inclus nu numai cheltuielile operationale, ci si cele aferente modernizarilor, dezvoltarii si protectiei mediului (cu verificarea institutiilor nominalizate de legiuitor).
     Acum, populatia plateste un pret aprobat prin hotarare de consiliu local, care este stabilit in functie de puterea de cumparare, diferenta dintre acesta si costurile cu care se produce si distribuie energia termica fiind subventionata. Aceasta subventie ajunge greu la producator, deoarece bugetul local, care asigura o cota insemnata din aceasta, nu are lichiditatile necesare pentru a o plati la timp.

   


(523 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

Sistemele de termoficare sunt falimentare | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.54774403572083 seconds.