Marți, 20 Aprilie 2010 - 05:53 AM Aleg.RO: Primarul Ciuhandu a tocat 21 de milioane de euro pe troleibuze

Publicat de: ---

evenimentulzilei O licitatie cu dedicatie ?a pricopsit? Timisoara cu niste mijloace de transport cu totul diferite fata de cele descrise in caietul de sarcini .

Sursa: HORIA CĂLĂCEANU

Primaria Timisoara a devenit, in ultimii ani, locul din care banul public plea ca numai cu dedicatie. Licitatii de zeci de milioane de euro sunt organizate doar de ochii lumii, castigatorii lor fiind stabiliti cu mult inainte. ?Evenimentul zilei? va prezinta culisele uneia dintre aceste licitatii, si anume achizitionarea a 50 de troleibuze pentru timisoreni. In premiera, dupa doi ani de la plata acelui contract, care a lasat o gaura de peste 21 de milioane de euro in bugetul local, unul dintre functionarii publici de atunci rupe tacerea.

SUMARUL ARTICOLULUI Primarul Ciuhandu a tocat 21 de milioane de euro pe troleibuze Cerintele timisorenilor, justificarea pentru achizitia rapida

Acesta povesteste nu doar elementele ascunse din caietul de sarcini, ci si presiunile la care au fost supusi cei din comisia de licitatie. Caietul de sarcini, facut sa omoare concurenta Istoria afacerii ?Troleibuzul? incepe inca din 2006, atunci cand primaria condusa de Gheorghe Ciuhandu a primit verde sa ia un credit de 23 de milioane de euro. S-a pus la cale apoi licitatia, pentru care s-a intocmit un caiet de sarcini stufos si detaliat. A fost metoda prin care toti competitorii au fost eliminati, ramanand in cursa doar firma ceha Skoda Electric. Aceasta a fost declarata castigatoare, in principal datorita faptului ca a fost singura care a sustinut ca poate sa aduca modelul respectiv de troleibuz. Printre atuurile cu care a venit compania din Cehia: termenul scurt de livrare si numarul mare de locuri de pasageri. Dupa castigarea licitatiei cu pricina, s-a incheiat si contractul propriu- zis, insa doua luni mai tarziu. Amanarea, venita chipurile din partea Primariei Timisoara, a fost de fapt un balon de oxigen pentru reprezentantii Skoda, care nu ar fi putut niciodata respecta termenul de livrare. Penalitati de milioane, trecute cu vederea Pe 5 aprilie 2007, primarul Gheorghe Ciuhandu, alaturi de alti reprezentanti ai primariei, inclusiv ai Regiei de Transport, au semnat cu Skoda. Este vorba despre un contract prin care primaria platea 21.390.000 de euro, pe 50 de troleibuze ce ar fi fost livrate in maximum 6 luni. In contract erau prevazute si o serie de penalitati care, puse in aplicare, ar fi atarnat greu. Pentru fiecare zi de intarziere, primaria taxa cu 500 de euro lipsa fiecarui troleibuz. Cum era de asteptat, cehii nu au putut sa livreze produsele in termenii din contract. Asta a fost doar o gaselnita pentru a se inlatura concurenta. In octombrie 2007, cand troleibuzele-minune ar fi trebuit sa circule prin Timisoara, primaria nu facuse receptia niciunuia. Ca sa nu-i bage pe cei de la Skoda la plata, oamenii lui Ciuhandu au gasit o solutie de avarie: reinterpretarea contractului. S-a spus ca ar fi vorba despre 180 de zile lucratoare si nu calendaristice, asa ca s-a mai dat un ragaz pana pe 18 ianuarie 2008. Cu zece zile inainte de termen, cei de la Skoda s-au recunoscut din nou infranti. Asa ca s-a facut o noua esalonare: 10 troleibuze pana pe 29 februarie, 20 pana la 31 martie si ultimele 20 pe 18 aprilie. Daca penalitatile din contract s-ar fi aplicat vreodata, cei de la Skoda ar fi trebuit sa plateasca aproape 2 milioane de euro! De ce a acceptat primarul Ciuhandu sa le ofere scutirea de aceste sume, asta nu a spus-o niciodata. S-a platit pentru una si s-a livrat cu totul altceva Un raport al Curtii de Conturi, incheiat anul trecut, a demolat practic intreaga licitatie de la Primaria Timisoara. Asa s-a aflat faptul ca ceea ce s-a platit nu are nicio legatura cu ceea ce circula in prezent pe strazi. Cel mai controversat capitol este cel legat de numarul de locuri, pentru care Skoda a luat punctaj mare la licitatie. Oferta cehilor facea vorbire de un mijloc de transport de 96 de locuri, iar Certificatul de Omologare al Registrului Auto Roman a certificat ca troleibuzul are doar 82 de locuri. In aceste conditii, firma ar fi trebuit descalificata din start, fara sa se mai tina licitatia. Rampa pentru persoanele cu handicap, care ar fi trebuit sa fie cu actionare automata, de la sofer, este de fapt manuala. Greutatea troleibuzului difera si ea radical de cea din oferta castigatoare. Instalatia de climatizare a fost gandita la comun, atat pentru pasageri, cat si pentru sofer, desi se cerusera doua separate. In fine, distribuitorii ?uitasera? sa traga cablajele pentru sistemul de taxare. Pentru fiecare dintre aceste inadvertente, firma din Cehia ar fi trebuit descalificata, iar contractul reziliat. TIMI?OARA. Strazile ora?ului de pe Bega au fost populate for?at cu troleibuzele cumparate din Cehia de primarul Gheorghe Ciuhandu FOTO: ADRIAN PICLI?AN


(454 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Evenimentul Zilei

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Evenimentul Zilei:

Primarul Ciuhandu a tocat 21 de milioane de euro pe troleibuze | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.64734387397766 seconds.