Miercuri, 28 Ianuarie 2009 - 09:12 AM Aleg.RO: Mircea Ursache, despre soarta AVAS
Publicat de: ---
Într-un interviu acordat agenþiei AMOS News, la finele anului 2008, deputatul economist Mircea Ursache expunea câteva dintre ideile sale referitoare la evoluþiile economiei din 2009.Între acestea, fostul preºedinte al AVAS (ºi foarte probabil viitorul) sublinia rolul pe care aceastã instituþie trebuie sã-l joace în continuare.
Iatã pasajul referitor la instituþia AVAS.
"Mie mi se pare anacronic sã vorbim în 2008 de privatizãri în condiþiile în care privatizarea de masã s-a încheiat de mult. Au rãmas multe pachete reziduale. Aceste pachete reziduale trebuie imediat, în primele luni ale noului guvern, transferate la Bursa de Valori Bucureºti. Pe de o parte Bursa va avea ce mãcina în malaxorul ei, pe de altã parte toate aceste pachete minoritare ar scoate un preþ foarte bun. De ce? Primii care s-ar înghesui la ele ar fi chiar acþionarii majoritari, care nu ºi-ar dori în casa lor alþi parteneri. Pentru cã experienþa ultimilor ani a arãtat cã s-a creat o „structurã” de jucãtori pe piaþã, care cumpãrã pachete majoritare dupã care faulteazã sistematic societatea comercialã, pânã când obþin pe acel pachet minoritar un preþ de 5-6 ori mai mare. Ãsta este într-adevãr un lucru care perturbã mediul economic ºi ºtiþi foarte bine câte cazuri sunt în care se judecã în instanþã Noi dând tot acest pachet de pachete minoritare care nu emit deloc, rezidual, cum se numeºte, punându-l pe bursã putem sã dãm sentimentul unei competiþii reale. ÃŽntr-adevãr, dacã altcineva are mai multe disponibilitãþi ºi cumpãrã pachetul ãsta, este clar cã cine investeºte o sumã mare acolo înseamnã cã chiar are interes în societate ca ea sã meargã, pentru cã el ºtie cã nu poate urca ºtacheta la pretenþii foarte mari, pentru cã nu are de unde sã ia. E primul lucru, o problemã de fond cu pachetele minoritare. ÃŽn legãturã cu celelate eu am spus cã nu mai putem vorbi de privatizare, din singurul motiv cã statul român deþine în momentul de faþã o serie de pachete de acþiuni care reprezintã proprietatea privatã a statului. ªi eu cred cã se poate vorbi în momentul de faþã în România de gestionarea proprietãþii private a statului. Eu, statul român, gestionez proprietatea mea privatã, chiar asta înseamnã participaþiile ºi activele. Eu mã refer la proprietatea publicã. Consider cã dacã obþinem un preþ bun la un pachet de acþiuni la Oltchim, atunci pot sã vând. Dar poate cã eu, într-o perioadã simt cã trebuie sã cumpãr de pe piaþã. Eu cred cã România trebuie sã considere cã rolul istoric al AVAS-ului s-a încheiat. ªi cã în locul lui, sau pe structura lui, trebuie construitã o companie naþionalã care sã gestioneze proprietatea privatã a statului. Gândiþi-vã cã aceastã companie întâi ºi întâi ar prezenta încredere pe piaþa economicã pentru simplul motiv cã ar juca de la egal la egal cu orice alt competitor, nemaifiind autoritatea statului. Gândiþi-vã cã în procesul de recuperare a creanþelor ar juca de la egal la egal cu celelate firme de recuperare. ªi nu în ultimul rând, în instanþele judecãtoreºti. Pentru cã AVAS-ul are aproape 9000 de procese pe rol acum, iar în instanþã se duce ca autoritate a statului, în timp ce o companie s-ar duce de la egal la egal, ar putea lucra cu case de avocaþi, care ar avea deja o altã atitudine faþã de un alt tip de interes.Pentru cã pânã la urmã ar merge pe principiul profitului, ca oricare companie economicã de pe piaþã. Cred cã fundamental trebuie schimbatã concepþia despre rolul AVAS-ului ºi cã trebuie sã discutãm astãzi despre gestionarea proprietãþii private a statului".
(419 )
| |
|