Joi, 08 Septembrie 2005 - 09:37 AM Aleg.RO: Strategie de export: 500 de pagini pentru două idei!
Publicat de: Octavian Andronic
O impresionantă concentrare de forțe a însoțit lansarea Strategiei naționale de export. Și-au adus prinosul la salutarea acestui obiectiv esențial atât președintele (dispus să se lase de fumat dacă interesele nației o cer) cât și premierul, aflat într-o dispoziție autoritară atunci când i-a dat conservatorului ministru al economiei ultimatumul ca într-o săptămână să-i prezinte propuneri concrete pentru organizarea birourilor strategice de expansiune economică.
Înțelegem de aici că aceasta este principala hibă a sistemului pentru faptul că n-avem birouri și oameni care să tragă de mânecă străinătatea pentru a intra în prăvăliile noastre în care avem pe tarabă produsele de export, economia stagnează și bugetul suferă.
Aceste birouri sunt o mai veche obsesie a 'dreptei' politice. Îmi amintesc că și în precedenta guvernare a Convenției, birourile externe ale FPS - ului au fost realizate cu mare tam-tam, șeful de atunci al instituției, dl. Dimitriu, asigurându-ne că astfel se vor desfășura lucrurile de-acum încolo.
Drept urmare s-au cheltuit sume enorme pentru reprezentanțe luxoase și costisitoare în aproape toate capitalele europene, de pe urma cărora nici FPS-ul și nici țara nu s-au ales cu nimic. Ce era interesant s-a vândut în condiții 'speciale' (vezi Romtelecom-ul) iar ce nu era, a rămas în rafturi.
Nimeni n-a mai întrebat atunci cât a costat acțiunea și cine a suportat costurile. Așa și acum: dl. Șereș va trebui să numească la repezeală reprezentanți în birourile de export care vor fi, în mod sigur, aleși dintre clienții politici rămași fără 'colegi', iar sume importante se vor cheltui pentru închirierea și dotarea unor birouri reprezentative în principalele capitale europene.
Rezultatul acestei acțiuni, pot băga mâna în foc, va fi același cu al precedentei.
Pentru că exporturile românești nu vor crește în funcție de istețimea și talentul negustoresc al reprezentanților noștri de vânzări. Ideea este la fel de naivă, la fel ca și aceea emisă de președinte, cum, că, încasările noastre din turism sunt de patru ori mai mici decât cele ale bulgarilor pentru că ospătarii noștrii nu sunt școliți.
Strategia exportului n-are nimic cu cele 500 de pagini pe care au trudit să le umple cu banalități specialiștii guvernului. Ea se poate realiza, pe o singură pagină, în câteva cuvinte: produse de calitate și eficiență economică. Dacă în privința calității guvernul n-are prea multe de spus, în cea a efortului are: el este cel care ar trebui să creeze, prin pârghii legislative, premisele eficienței. Cam greu însă, pentru un guvern care se chinuie să umple golurile lăsate de cota unică de impozitare pe toate căile posibile.
Aștept cu mare interes performanțelebiroului de strategie a exporturilor. Dar mai înainte sunt curios să văd lista celor care vor fi trimiși la muncă pe la Londra, Paris, Roma, Bruxelles și prin alte locuri unde lumea se bate pe produsele românești de export.
(608 afișări)
| |
|