"Notarii vor reduce la minim onorariile, in cazul legii darii in plata"

     * Biris catre clientii bancari: "Initiatorii legii nu fac decat sa va instige impotriva mea si a colegilor din minister"
     * Deputatul liberal acuza guvernul Ciolos de ipocrizie
       Conducerea Uniunii Nationale a Notarilor Publici (UNNP) va da saptamana viitoare o decizie prin care se vor reduce la minim onorariile notariale in cazul legii darii in plata, a declarat deputatul liberal Daniel Zamfir, in urma unei intaniri pe care a avut-o cu oficialii UNNP

. Domnia sa a mentionat: "Mai mult decat atat, (n.r. oficialii conducerii UNNP) au si trimis in teritoriu o circulara prin care ii indeamna pe notari sa primeasca notificarile stabilind si pretul pentru aceasta procedura, care va fi de 100 RON.
     Practic, de saptamana viitoare notarii pot fi contactati cu incredere de catre cei care vor sa dea in plata pentru a depune notificarile prevazute de lege, notificari care vor sista orice plata catre banca pe termen nelimitat, pana la clarificarea platii impozitului!"
     In opinia domnului Zamfir, notarii au inteles situatia si au renuntat la onorarii, desi actioneaza in mediul privat. "In schimb Guvernul tehnocrat, care a pledat tot timpul pentru o lege a darii in plata cu caracter profund social, acum da dovada de mare ipocrizie si refuza sa intervina in favoarea oamenilor, avand la indemana parghiile necesare (o simpla hotarare de guvern). Aceasta este proba cinismului guvernului tehnocrat in relatia cu cetatenii acestei tari!", a mai spus Zamfir.
     Deputatul liberal a cerut Guvernului sa-i scuteasca de impozitul de 2% pe cei care dau in plata casa la banca. Potrivit acestuia, este absolut aberant ca unui om care nu a obtinut venituri si isi asuma o pierdere uriasa prin renuntarea la casa sa i se ceara impozit de 2% ca a realizat o tranzactie imobiliara de pe urma careia nu inregistreaza niciun profit. "Normal ar fi ca cel care sa-si dea casa in plata sa nu fie impozitat de stat, pentru ca nu opereaza o tranzactie imobiliara la care obtine venituri, asa cum prevede art 111 din Codul Fiscal", a spus Zamfir.
     "Guvernul este ipocrit, pentru ca pe de-o parte mi-au cerut mie sa fac legea cat mai sociala, in schimb acum el (nr. Ministerul Finantelor) interpreteaza cum vrea art.111 din Codul Fiscal", a declarat initiatorul legii darii in plata, citat de Mediafax.
     Darea in plata a unui bun imobil este considerata, din punct de vedere fiscal, un transfer al dreptului de proprietate imobiliara din patrimoniul personal si se impoziteaza in conformitate cu prevederile art. 111 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la valoarea declarata in actul de dare in plata, precizeaza Ministerul de Finante intr-un comunicat, dupa ce notarii au solicitat un punct de vedere.
     "Impozitul este datorat de catre debitor si se plateste conform prevederilor Codului fiscal. Concret, in cazul unui imobil dobandit in 2008 cu un debit pentru care se face darea in plata de 500.000 de lei (prin debit intelegem datoriile din contractele de credit cu tot cu accesorii, fara costuri suplimentare) si cu o valoare minima stabilita de Camerele notarilor publici, de 400.000 de lei, valoarea la care se calculeaza impozitul pe venit este cea a debitului, adica la 500.000 de lei", a explicat ministerul.
     Grupul Clientilor cu Credite in CHF: "Articolul 111 Codul Fiscal nu prevede impozitarea darii in plata"
     Impozitarea actelor de transfer de proprietate aferente procesului de dare in plata nu este, in prezent, prevazuta legislativ, sustine Grupul Clientilor cu Credite in CHF (GCCC).
     Un comunicat al Grupului mentioneaza: "Contrar celor afirmate atat de catre doamna Dragu, cat si de catre domnul Biris, articolul din Codul Fiscal (art. 111) la care dumnealor fac referire nu prevede impozitarea darii in plata. (...) Darea in plata NU aduce niciun venit clientului bancar, acesta renuntand la proprietate in favoarea bancii, fara a avea un beneficiu, ci dimpotriva, suporta o pierdere ce echivaleaza cu valoarea apartamentului. Consumatorul nu incaseaza SOLDUL creditului + dobanzi + penalitati, asa cum sustine, consideram, in mod eronat, Ministerul Finantelor Publice, ci pierde un imobil pe care il detine. Banca, in schimb, obtine o proprietate pentru care nu mai are dreptul sa solicite plata ratelor, fiindca este proprietatea cu care s-a garantat un credit. Consumatorul a platit deja impozit atunci cand a cumparat imobilul prin contractul de vanzare-cumparare, folosind imprumutul la banca pentru finantare. Ba chiar sunt cazuri in care cumparatorul a achitat integral tot impozitul aferent, vanzatorul fiind interesat sa obtina un pret si atat. Conform MF, cel care doreste sa apeleze la legea darii in plata ar trebui sa plateasca impozit de cel putin doua ori, daca nu de trei. In cazul darii in plata, nu se cumpara si nu se vinde nimic, ci se sterge o datorie in urma transferului de proprietate.
     Aplicabilitatea legii face referire la «constructiile de orice fel cu terenurile aferente acestora, precum si pentru terenurile de orice fel fara constructii». Pe ce se intemeiaza interpretarea doamnei Ministru Dragu si a domnului Biris ca impozitul se calculeaza la valoarea soldului + dobanzilor + penalizarilor? Adica dumnealor vorbesc de un impozit pe o suma datorata bancii, pe care banca o va incasa in viitor, suma pe care tot banca o poate modifica oricand si oricum. Din aceste motive consideram ca punctul de vedere al Ministerului Finantelor Publice nu are un temei legal. Mai mult, este revoltator faptul ca aceasta interpretare eronata a Codului Fiscal pune inca un obstacol, care s-ar putea dovedi fatal, in calea cetatenilor care ar vrea si au nevoie disperata sa beneficieze de legea darii in plata. Nu este normal ca statul sa vrea sa se imbuibe din tragediile oamenilor, nu este normal sa pui taxe pe libertatea lor. Pentru debitori, atitudinea reprezentantilor Ministerului Finantelor seamana izbitor cu cea a bancilor care s-au opus din rasputeri acestei legi. Sesizam aceeasi nepasare fata de situatia reala a cetatenilor, care au ajuns la capatul puterilor si care sunt nevoiti (din cauza practicilor ilegale si abuzive ale bancilor) sa renunte la tot ce au platit pana in prezent (avans, rate lunare, comisioane bancare), dar si la imobilul in care locuiesc".
     Mai multi membri ai grupului au trimis mailuri, atat doamnei Dragu, cat si domnului Biris, in incercarea de a clarifica aceasta interpretare pe care Ministerul Finantelor Publice a oferit-o asupra problemei impozitarii.
     Raspunsul primit de la domnul Biris este:
     "Stimate domn, Imi pare rau ca sunteti obiectul unei (alte) manipulari si ca ati fost facut sa credeti ca aceasta problema vine de la MF, nu din modul defectuos in care Legea 77/2016 privind darea in plata a fost redactat. Corect ar fi fost sa fim intrebati inainte, de catre initiatori, cu privire la impactul fiscal, asa cum am fost dealtfel intrebati de patronatele bancare cu privire la mai multe aspecte fiscale ale darii in plata care le erau de interes".
     Potrivit raspunsului domnului Biris catre membrii grupului, textul din Codul fiscal nici macar nu face referire la "venit", ci doar la transfer de proprietate (ceea ce se face la darea in plata): "De asemenea, textul prevede ca inclusiv in cazul donatiilor (!) - daca nu sunt facut intre rude, se datoreaza impozitul. Cred ca suntem de acord ca in nici un caz donatia nu genereaza "venit", fiind o liberatiune si cu toate acestea este impozitata. Nu va spun ca este corect sa fie impozitate, ci doar va spun ce prevede legea. Ca sa putem spune noi, la MF, ca acest impozit nu se datoreaza, era nevoie de o prevedere expresa in acest sens, prevedere care ar fi trebuit sa fie inclusa in lege de catre initiatori. Acum, domniile lor, nu fac decat sa va instige impotriva mea si a colegilor din minister, pentru ca nu au inclus in legea initiata de dansii o litera in plus la alineatul (2): «e) in cazul transferului dreptului de proprietate in conditiile legii privind darea in plata». In lipsa unui astfel de articol, raspunsul nostru nu putea fi decat cel pe care il criticati, oricat de nedrept ar parea el".
     Reprezentantii GCCC reactioneaza la raspunsul oficialului Ministerului Finantelor: "Nu stim la ce manipulare face referire domnul Biris, insa stim cu certitudine ca debitorii sufocati de datorii au asteptat cu nerabdare legea darii in plata. De asemenea observam din raspuns ca domnul Biris omite sa mentioneze titlul capitolului din Codul Fiscal, in care se face clar referire la VENITURI, titlu pe care a uitat sa-l transcrie (pentru acuratete?). Atacurile ironice la adresa initiatorilor acestei legi, puternic sustinuti de cetateni, sunt cel putin ciudate in contextul in care te adresezi unor oameni care asteapta cu sufletul la gura sa poata beneficia de lege. Cat despre faptul ca in lege nu a fost cuprinsa mentiunea cu privire la impozitare, de ce ar fi trebuit inclusa cand aici nu e vorba de un venit, ci de eliberare de datorii? Unde este logica impozitarii unei datorii? In plus, chestiunile legate de impozitare nu ar trebui sa fie clarificate de Codul Fiscal? Daca statul considera ca trebuie neaparat sa se infrupte din nenorocirea oamenilor, de ce nu a clarificat aspectul timp de un an de zile in care aceasta lege a fost in dezbateri la Parlament? Timp in care Guvernul a emis puncte de vedere".
     GCCC - Grupul Clientilor cu Credite in CHF solicita Guvernului sa emita o Ordonanta de Urgenta prin care sa se excepteze clar cetatenii romani beneficiari ai legii darii in plata de la plata oricarui impozit legat de transferul de proprietate sau altor taxe avand acelasi regim. 

     ART. 111 - Definirea venitului din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal
     (1) La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza astfel:
     a) pentru constructiile de orice fel cu terenurile aferente acestora, precum si pentru terenurile de orice fel fara constructii, dobandite intr-un termen de pana la 3 ani inclusiv:
     (i) 3% pana la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
     (ii) peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la valoarea ce depaseste 200.000 lei inclusiv;
     b) pentru imobilele descrise la lit. a), dobandite la o data mai mare de 3 ani:
     (i) 2% pana la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
     (ii) peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1% calculat la valoarea ce depaseste 200.000 lei inclusiv.

   
Publicat de : ---
Data publicării: 20 Mai 2016 - 05:13
 

Link știre