Liviu Mihai: ?Se poate trai foarte bine din pictura si mai mult chiar, daca ai talent si te afli intr-un context favorabil?/ de Stelian Turlea [1]

Autor: Stelian Turlea 13

.05.2016

Nascut al 9 aprilie 1980, Liviu Mihai a studiat la Universitatea Nationala de Arte, Bucuresti ? sectia Grafica (2001-2005). A participat la mai multe expozitii personale sau de grup: 2016 ? Solo show ?Keep searching? ? Art Yourself Gallery  Bucuresti; 2015-Selected at ?Flux? exhibition ? Royal College of Art, Londra; 2015 ? Solo show ?On the inside? ? Literaturhaus Salzburg Austria; 2015 ? Solo  show ?Receptor? ? Nancy Victor Gallery Londra; 2014 ? Selectet group  exhibition TIAF ? Rag Factory Gallery Londra; 2014 ? Oxford International Art   Fair ? 3-rd prize Best OIAF artist;  2013 ? London Calling 013-selected group  exhibition, Factory ? Art Gallery Londra;  2013 ? ?Seduction of the Right Angle?, group exhibition, Salonul Mic Bucuresti, Bucuresti; 2012 ? ?F-line?, solo  exhibition, Uart Gallery, Bucuresti; 2012 ? ?Human Evolution?, Princely Palace  Curtea Veche, Bucuresti; 2011 ? ?African Spirit?, solo exhibition, Bucuresti; 2009 ? Orasul [The City], Sala Dalles, Bucuresti; 2007 ? ?Digital Sign? group  exhibition,  Den Helder, Netherlands; 2004 ? Gaudeamus Award for Painting ? Romexpo  Exhibition, Bucuresti. Descopera-l pe Liviu Mihai si picturile lui pe http://www.liviumihai.com/

 

? De ce se cheama expozitia dvs cea mai recenta, la Art Yourself Gallery, ?Keep searching?? E cumva o declaratie despre dvs insiva?

?  In proiectul ?Keep searching?, am adus laolalta trei medii de exprimare si anume desenul, pictura si colajul/instalatia. Sunt de fapt, pentru mine, instrumente de exprimare si cautare artistica plastica. Prin ele imi continui cautarea, explorarea, iar colajele de obiecte sunt un element nou pe care nu l-am mai avut in alte proiecte si in acelasi timp sunt si un experiment personal. Pentru mine arta si creatia sunt o explorare si o miscare continua a mea intre campul realitatii asa cum o stim si interiorul meu.

 

?  Ati inceput sa pictati de mic. Cum au fost inceputurile? Sigur ati mai povestit asta, o puteti face si pentru ?Ziarul de duminica??

?  Inceputurile as spune ca n-au fost prea diferite de inceputurile altor copii, m-am desprins de ceilalti abia prin generala cand am inceput sa fiu foarte concentrat la orele de desen. In timp ce in jurul meu era o debandada, eu eram destul de linistit si concentrat pe plansa mea. Bineinteles odata cu ora de desen se termina si starea mea linistita J))

 

?  Ati expus in galerii din Bucuresti, dar si in Anglia, Austria, Olanda. Cum ati reusit? Cred ca vreo 15 expozitii intr-un deceniu ? enorm.

?  Asa cum se zice ca traim in secolul vitezei, am preluat si eu ritmul asta si m-am miscat destul de repde si de intens ca sa zic asa. Generatia mea beneficiaza in momentul acesta de o mare libertate de miscare si deschidere catre lume si nu ma refer neaparat numai la arta, dar in domeniul artei sunt foarte multe proiecte expozitionale si o valtoare a artei contemporane in care m-am prins si eu. E important sa te expui ca artist si sa-ti faci cunoscuta vocea si in alte spatii culturale, iar arta fiind un limbaj universal, poti comunica in aproape orice mediu social.

 

?  Am citit ca preferati scena artistica londoneza, mai ales dupa participarea la evenimentul numit Flux Exhibition si dupa ce ati castigat un premiu Oxford International Art in 2014. De ce?

?  In momentul actual, sunt cateva ?noduri de cale ferata? in lume pe partea de arta  contemporana, iar Londra este unul dintre ele. Dincolo de faptul ca imi place orasul, e un spatiu cultural foarte complex in care muzeele de arta si galeriile private creaza un spectacol artistic foarte divers si foarte dinamic.

 

?  Stiu ca ati fost captivat de grafica digitala. Mai sunteti?

?  Am avut cativa ani buni in care am mers in paralel si cu arta digitala si traditionala si, da, am fost captivat de arta digitala, mai ales prin prisma faptului ca iti ofera o lejeritate foarte mare de exprimare a oricarei fantezii artistice. Insa am revenit pe teritoriul traditional, mai ales pictura, intorcandu-ma, de fapt, pe drumul pe care am plecat de copil, pictura fiind mai aproape de ce simt.

 

?  Ati afirmat ca se pot face afaceri din arta. Cum? Sunt atat de multi artisti care jinduiesc sa afle? Pe de alta parte, cred ca ati mai spus, daca nu ma insel, ?arta pentru bani este cosmarul meu cel mai mare?. Cum se impaca cele doua?

?  De fapt arta si creatia pentru mine se intampla numai in atelier, cand sunt numai eu cu panzele si ustensilele mele si sunt total implicat in procesul creativ. Dupa ce creatiile au iesit pe usa atelierului deja au trecut un alt prag si intra pe taramul marketingului si al expunerii catre public. De aici incolo intra in functiune un mecanism care nu mai are legatura cu creatia. Intodeauna am sperat ca propunerile mele artistice sa fie in tandem cu un anumit public, deci sa dictez propriul discurs plastic catre public si nu invers.

 

?  A fost o perioada in care pictura dvs a fost in totalitate dedicata femeii, asa-numita perioada F-line, linia feminina, nu in mod abstract, ci ati pictat figuri feminine foarte cunoscute, unele vedete din showbiz, intr-o interpretare proprie. Brusc ati incetat. De ce? Putem vorbi de proiecte pe care vi le propuneti, le realizati si le abandonati?

?  Pot spune doar ca artistul, de-a lungul muncii si vietii sale, are, dupa parerea mea, mai multe etape, iar aceste etape se succed in functie de concluziile si de o anume simtire si maturizare a acestuia. Cum am mai spus, pentru mine arta si creatia sunt un proces in continua miscare si transformare care merge alaturi de realitate, care are atribute asemanatoare. Deci nu putem vorbi despre vreun abandon, ci mai degraba de etape care ard.

 

?  Cat de mult inovati?

?  Cred ca inovatia in arta inseamna viziune, iar in pictura viziunea artistului e totul, tot de acolo apare si asa-zisa ?inovatie?. Insa inovatia ca termen nu mi se  pare potrivit, mai degraba pentru o chestiune tehnica/tehnologica. Arta este un act spiritual in primul rand, la care privitorul este participant. De multe ori am avut sentimentul ca din cauza faptului ca artistul vrea sa fie cu tot dinadinsul inovativ, au aparut in arta tot felul de abominatii numite arta. Dar nu putem ingradi libertatea de exprimare.

 

?  Ce inseamna, in pictura, ideea ca sunteti fascinat de transformare?

?  De multe ori incerc sa sugerez si in pictura ideea de miscare, printr-o anumita tehnica plastica, sau forme care se transforma si devin altceva. Pornesc in anumite lucrari de la forme concrete, usor de recunoscut care pe parcurs se transforma si capata alte conotatii estetice, sau se dizolva in mase abstracte. Transformarea este un proces miscator, viu, prezent in orice forma a materiei, care descrie traiectoria vietii. Aceasta miscare vibratorie continua e fascinanta.

 

?  V-ati declarat atasamentul iremediabil fata de pictura de sevalet. Si totusi, in ultima dvs expozitie s-au aflat mai multe colaje, despre care cu greu as putea spune ca sunt pictura pe sevalet. E vorba de un nou proiect, un nou drum?

?  Este mai degraba un experiment un pic neconventional fata de ce am expus pana acum. Colajele sunt create exclusiv din propriul meu gunoi menajer. Poate ca unii ar spune ca aceste colaje nu sunt ?din acelasi film? cu picturile, dar eu nu le vad  asa, le vad ca pe o cautare in paralel cu pictura. Faptul ca publicul nu e obisnuit cu modul acesta de exprimare la mine, nu are legatura neaparat cu ce-mi doresc eu sa fac, mai ales ca nu caut sa multumesc neaparat publicul. Ideea colajelor nu e noua, insa eu le-am dat sensul meu artistic. Daca un detectiv s-ar uita in gunoiul cuiva ar afla informatii despre el, ar vedea o anume rutina chiar, ce consuma etc. Si despre asta e vorba in colajele mele, despre rutina consumista, despe o expunere a propriei mele persoane si despre faptul de a da un alt sens unui obiect considerat gata de aruncat. Se creeaza un sens acolo unde nu pare a fi nimic, posibilitatile sunt aproape fara limite.

 

?  Va considerati apartinand unui stil anume? Sau cautati acest stil?

?  Arta contemporana e o masa foarte larga care inglobeaza aproape toate stilurile si formele de exprimare actuale , iar eu sunt prins in valul acesta cu usoare influente expresioniste, insa acum cu toata libertatea si multitudinea  de discipline plus faptul ca artistii jongleaza de la un mediu la altul este destul de greu sa-i bagi intr-o categorie de stil.

 

?  E pictura un mod de viata?

?  Daca simti cu adevarat ca vrei sa faci asta, da, poate deveni un mod de viata. Artistul isi ia un rol si de mediator intre lumea asa cum o creeaza el si lumea asa cum o stim noi, e intr-un balans intre acestea doua. Mie imi place balansul asta!

 

?  Cat de profitabila este arta in Romania? Se poate trai din pictura?

?  Piata de arta de la noi nu este prea dezvltata sau mai bine zis cred ca e inca la inceput. Abia acum se intrevede o anume acceptare usoara a artei contemporane si aparitia unor targuri de arta de specialitate. Ca artist, cred ca odata ce ai apucat pe drumul acesta trebuie sa iti asumi cu pasiune pozitia si sa intelegi ca dupa un anumit prag de maturitate vin si roadele. Da, se poate trai foarte bine din pictura si mai mult chiar, daca ai talent si te afli intr-un context favorabil.


Publicat de : ---
Data publicării: 13 Mai 2016 - 05:13
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=54726&titlu=Liviu_Mihai__?Se_poate_trai_foarte_bine_din_pictura_si_mai_mult_chiar__daca_ai_talent_si_te_afli_intr_un_context_favorabil?/_de_Stelian_Turlea