Service-urile critica noile reglementari RCA [1]

Service-urile critica noile reglementari RCAAfrodita Cicovschi / afrodita

.cicovschi@curierulnational.roAsociatia de profil a trimis Senatului si Camerei Deputatilor un nou set de propuneri, argumentând ca proiectul ASF, 'tinut într-un secret total” pâna la trimiterea sa catre Parlament, contine reglementari 'nocive”Printre prevederile incriminate se numara prelungirea termenului de plata a despagubirii de la 10 zile la 15 zile si înjumatatirea penalitatilor de întârziere actuale pentru abuzul de neplata sau pentru diminuarea nejustificata a despagubiriiASSAI cere, printre altele, oferirea posibilitatii încheierii politei pentru o luna sau 12 luni, a suspendarii acesteia la cererea asiguratului si mentinerea termenului de plata a despagubirii de 10 zile si a penalitatilor de întârziere de 0,2%Reprezentantii service-urilor auto si-au exprimat ieri nemultumirea fata de forma pe care a îmbracat-o noul proiect al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) pe tema politei RCA, aratând ca documentul este 'rodul negocierilor cu usile  închise” si ca acesta contine 'numeroase brese legislative si scapari toxice pentru asigurati”.'ASSAI (Asociatia Societatilor de Service Auto Independente - n. red.) considera ca forma proiectului de lege a RCA propusa si înaintata de catre ASF Parlamentului României contine brese legislative ce pot fi speculate de catre piata de asigurari în relatia cu asiguratii si pagubitii, precum si prevederi ambigue si interpretabile sau propuneri de-a dreptul toxice pentru pagubitii RCA si favorabile multinationalelor din asigurari”, a informat ieri asociatia, reclamând faptul ca 'ASF a tinut într-un secret total redactarea acestui proiect de lege”. 'Pâna la momentul remiterii catre Parlament, nu a fost transmis spre analiza niciunui participant al grupului de lucru. Proiectul de lege este rodul unor negocieri cu usile închise a unor parti cu interese financiare din piata de asigurari. Daca ar fi sa dau o nota proiectului de lege propus de catre ASF, l-as nota cu 4, în conditiile în care materialul este realizat de niste angajati ai statului, cu salarii de nota 10, care ar fi trebuit sa protejeze consumatorii produselor de asigurari si nu pe cei care le achita salariile prin contributii”, a declarat în comunicatul remis presei Cristian Muntean, pre­sedintele asociatiei.Ca atare, ASSAI a trimis ieri dimineata Comisiilor de buget-finante din Senat si Camera Deputatilor un set de propuneri privind RCA, menita sa elimine bresele din proiectul ASF.Printre principalele modificari transmise de ASSAI se numara oferirea posibilitatii încheierii politei pentru o luna sau 12 luni, în functie de nevoia asiguratului.O alta solicitare a service-urilor se refera la ramânerea valabila a politei RCA pâna la expirarea termenului chiar si în conditiile în care asiguratul RCA nu a achitat la timp ratele, moment în care asi­guratorul are dreptul sa aplice penalitati de întârziere de 0,2% pentru ziua de întârziere, iar po­lita RCA sa reprezinte titlu executoriu.Alte cereri privesc posibilitatea suspendarii politei RCA la cererea asiguratului; obligativitatea asigu­ratorului de a transmite, la solici­tarea persoanei prejudiciate, a acceptului de plata catre pagubitul RCA, pentru evitarea stationarii nejustificate în service a autovehiculului pâna când asiguratorul achita despagubirea; termenul de plata a despagubirii sa fie de 10 zile calendaristice, si nu de 15 zile, asa cum a propus ASF; penalitatile de întârziere pentru neplata daunelor sa ramâna la nivelul actual de 0,2% si nu înjumatatite,  asa cum a propus ASF; orice dimi­nuare a platii de despagubire va fi temeinic argumentata în baza unui raport tehnic realizat de catre un expert autorizat si se va realiza într-un program autorizat de catre producatorul marcii autovehiculului avariat.Ce costuri de despagubire ar trebui sa acopere polita RCA În opinia ASSAI, polita RCA ar trebui sa acopere si alte costuri de despagubire decât cele mentiona­te în proiectul ASF, precum decontarea închirierii unui auto­vehicul similar al celui avariat, pentru perioada în care pagubitul RCA nu îsi poate utiliza autovehiculul avariat.În scopul acceptarii acestei solicitari, asociatia a invocat faptul ca si în legile din Franta, Germania si Austria sunt prevederi similare. Potrivit ASSAI, art  21 din Legea RCA austriaca prevede:  'În cazul în care asiguratul renunta în mod valid la drepturile de compensare a cheltuielilor cu chiria unui autovehicul de schimb, inclusiv cele cu taxiul si la despagubirea pierderilor de venituri din cauza imposibili­tatii de utilizare a vehiculului, res­pectivele drepturi revenindu-i fata de persoanele care sunt asigurate printr-un contract de asigurare civila obligatorie pentru un vehicul conform Art. 59, par. 1 din Legea cu privire la autovehicule, acestuia i se cuvine o reducere de 20% a primei convenite” .  Alin (2) al acestui articol stipu­leaza ca, în cazul daunelor totale, pagubitul RCA trebuie pus în situatia în care se afla înainte de producerea evenimentului asigurat si, astfel, trebuie despagubite si costurile aferente radierii, transportului unui nou autovehicul, precum si a taxei de înmatriculare a unui nou autovehicul. 'Costuri aferente expertizelor, precum si costuri cu avocati, în desele situatii de conflict ce apar în relatia cu societatile de asigurari, atunci când acestea trebuie sa acorde despagubirea legala. Costuri cauzate de diminuare a valorii bunurilor asi­gurate dupa efectuarea reparatiei”, se arata în alineatele 3 si 4.'Ne asteptam ca UNSAR sa respinga aceste propuneri existente de multi ani în alte tari europene, fara sa tina cont de realitatile si asteptarile asiguratilor din România, sa ignore prevederile existente în spatiul comunitar si sa prezinte aceleasi contraargumente precum ca aceste propuneri conduc la majorarea primei RCA. Atunci când o societate de asigurari are costuri lunare de închiriere a unui singur spatiu de birouri în Bucuresti achitând câteva sute de mii de euro/luna, iar cladirea se afla în proprietatea aceluiasi actionar al societatii de asigurari sau când aceeasi societate de asigurari achita un cost de reasigurare urias,supradimensionat, unei societati de reasigurare aflata în cadrul aceluiasi 'grup mama”, putem întelege cu totii cauzele pentru care 'saracii asiguratori” sunt pe pierdere de peste 7 ani doar în România, nu au bani sa achite daunele, intra în faliment sau sunt nevoiti sa creasca pretul unei polite de asigurari obligatorii” - a declarat Cristian Muntean, prese­dinte ASSAI.ASSAI a punctat câteva dintre prevederile nocive din proiectul de lege transmis Parlamentului de catre ASF:Art. 4 (1) 'Contractul RCA se încheie pe o perioada de 12 luni si se prelungeste de drept, la fiecare 12 luni, daca asiguratul nu denunta contractul RCA cu cel putin 30 de zile înainte de expirarea acestuia”. Cu aceasta prevedere, ASF si asiguratorii urmaresc introducerea unui contract de asigurare multia­nual, care sa mentina asiguratul RCA captiv cât mai mult timp, la fel cum a fost în cazul contractelor de telefonie mobila (cu clauze de denuntare dovedite a fi abuzive). Este o situatie în care asiguratorul RCA poate atrage asiguratul RCA cu un cost mic de prima, în primul an, urmând sa profite de neatentia asiguratului la termenele de denuntare, iar în anul urmator sa îi majoreze semnificativ prima de asigurare.Art. 18(4) 'Despagubirea se plateste de catre asiguratorul RCA în maximum 15 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei (…)” În acest caz, ASF si piata de asigurari urmaresc sa prelungeasca termenul de plata a despagubirii de la 10 zile la 15 zile.Art. 18 (5)” Daca asiguratorul RCA nu îsi îndeplineste obligatiile în termenul prevazut la alin. (1) sau si le îndeplineste în mod defectuos, inclusiv daca diminueaza nejustificat despagubirea, se aplica o penalizare calculata pentru fiecare zi de întârziere, prin aplicarea dobânzii Bancii Nationale a României ROBOR plus o marja anualizata de 30 de puncte procentuale pentru întreaga suma de despagubire cuvenita sau la diferenta de suma neachitata, care se plateste de asigurator”. Prin acest articol, ASF si asi­guratorii urmaresc înjumatatirea penalitatilor de întârziere actuale pentru abuzul de neplata sau pentru diminuarea nejustificata a despagubirii.'Asistam de ani buni la comportamente abuzive ale pietei de asigurari în relatia cu consumatorii. ASF, în loc sa introduca masuri suplimentare de protejare a asiguratilor si sa înaspreasca sanctiunile aplicate celor care fac profit din aceste abuzuri, face exact contrariul: le relaxeaza în favoarea celor care comit abuzuri. Este greu de înteles acest comportament pro-asigurator si anti-asigurat din partea ASF si solicit Parlamentului României sa ia act de aceste derapaje evidente si repetate ale Autoritatii”, puncteaza Muntean.
Publicat de : ---
Data publicării: 09 Mar 2016 - 05:07
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=53282&titlu=Service_urile_critica_noile_reglementari_RCA