Debitorii: "ANPC nu isi face treaba"

     *  Imprumutatii in CHF au sesizat Avocatul Poporului impotriva ANPC
     *  Cristian Dan: "Cand vom epuiza toate mijloacele de adresare catre institutiile din Romania, ne vom indrepta catre institutiile europene!"
       Zeci de sesizari referitoare la activitatea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au fost trimise, ieri, Avocatului Poporului, de reprezentantii Grupului clientilor cu credite in franci elvetieni

.
     Debitorii sustin ca, dupa cum reiese "din comunicarea directa" pe are o au cu Banca Nationala a Romaniei (BNR), "ANPC nu isi face treaba".
     "Am fost acolo (n.r. la ANPC), am discutat, am vazut cu cine avem de-a face, care sunt putintele si mai ales neputintele acestei institutii. (...) Actiunea noastra (n.r. petitia adresata Avocatului Poporului) se indreapta impotriva ANPC, pentru ca a blocat actiunile in incetare", a scris Cristian Dan, administratorului Grupului clientilor cu credite in CHF.
     Domnia sa subliniaza ca, atunci cand vor epuiza toate mijloacele de adresare catre institutiile din Romania, debitorii se vor indrepta catre institutiile europene!
     Printre altele, in cadrul sesizarilor, clientii bancilor subliniaza: "Avand in vedere ca sunteti ultima entitate nationala careia ne adresam pentru rezolvarea problemei noastre, va comunicam faptul ca nu vom astepta 45 de zile raspunsul dumneavoastra, deoarece din luna octombrie pana in prezent ati avut suficient timp pentru a va autosesiza, urmand ca in cel mai scurt timp sa depunem plangeri la Comisia Europeana si toate institutiile europene abilitate".
     In fapt, petitia reclama ca ANPC a "a blocat actiunile in incetare", scandalul dintre consumatori si ANPC pe aceasta tema fiind unul mai vechi, izbucnit la jumatatea anului trecut.
     Clientii sintetizeaza, in cadrul sesizarii: "Incepand cu data de 20 iunie 2015, clientii bancilor au procedat la sesizarea APC (Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania) si a ANPC (...) pentru initierea actiunilor in incetare prevazute de HG 1553/2004.
     Astfel, APC Romania a primit sute de sesizari de la clientii bancilor. (...) Urmare a acestor sesizari, APC Romania a constatat caracterul colectiv prevazut de HG1553/2004 si in data de 3 septembrie 2015 a trimis catre sapte banci - Banca Romaneasca, Bancpost, Credit Europe Bank, OTP Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank si Volksbank - adrese de incetare a practicilor ilicite. Bancile nu au raspuns in mod pozitiv acestor adrese, drept pentru care, dupa scurgerea termenului legal prevazut in HG1553/2004 Art.6 «in situatia in care practica ilicita nu inceteaza in termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei care se face vinovata de savarsirea faptei ilicite, organizatia respectiva al carei interes colectiv a fost vatamat se va adresa autoritatii competente cu atributii in domeniul protectiei consumatorilor (...)», organizatia abilitata - APC Romania - s-a adresat autoritatii competente - ANPC (...), urmand ca ANPC sa aplice HG 1553/2004, in speta: «in cadrul termenului de solutionare a sesizarilor, autoritatile competente vor dispune, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, in cazuri temeinic justificate, masurile si/sau sanctiunile contraventionale prevazute de actele normative cuprinse in anexa, in vederea incetarii, limitarii ori inlaturarii efectelor produse prin practica ilicita, in regim de urgenta, dupa caz, in termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data primirii sesizarii.
     Nerespectarea masurilor dispuse de autoritatile competente se sanctioneaza conform dispozitiilor actelor normative care reglementeaza domeniul de activitate incalcat prin practica ilicita.
     (...) Autoritatea competenta - ANPC (...) a transmis organizatiei abilitate (APC Romania) un raspuns prin care exprima hotararea de a nu pune in practica actiunile in incetare solicitate de catre clientii bancilor inca de la sfarsitul lunii Iunie 2015. Din adresa sus mentionata, se observa modalitatea prin care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor intelege sa aplice HG 1553/2004, care transpune Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European si a Consiliului, din 23 aprilie 2009, privind actiunile in incetare in ceea ce priveste protectia intereselor consumatorilor (...) si Directiva 2005/29/CE (...) din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale intreprinderilor de pe piata interna fata de consumatori (...), total diferit de comportamentul Autoritatilor Nationale din alte tari ale Uniunii Europene".
     In luna octombrie 2015, Costel Stanciu, presedintele APC, ne-a spus ca, in raspunsul ANPC la solicitarea Asociatiei, se precizeaza ca autoritatea nu va demara actiunile in incetare impotriva bancilor amintite, avand doar rol de "sesizor".
     In replica, oficialii Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor ne-au precizat: "ANPC face toate demersurile legale pentru a proteja si a se asigura de respectarea drepturilor fundamentale si esentiale ale consumatorilor. Aspectele reclamate de catre petentii care au depus reclamatii la ANPC au fost analizate individual cu profesionalism, impartialitate, celeritate si cu respectarea principiului contradictorialitatii institutiilor bancare si in conformitate cu dispozitiile legale - iar petitionarii au fost informati prin intermediul adreselor de raspuns despre rezultatul cercetarilor. In cazul in care s-a constatat faptul ca o parte din petitii sunt intemeiate, s-a adoptat masura legala pentru consumator, care sa oblige institutia bancara la o eventuala dezdaunare, prin masuri legale. ANPC trateaza fiecare consumator in mod egal si aplica legea in totalitate, fara niciun fel de retineri".
     Potrivit unui extras al raspunsului ANPC obtinut de ziarul BURSA, printre explicatiile oferite de Autoritate reprezentantilor APC se mentioneaza ca rolul ANPC este unul de sesizor: "«in cazul in care se constata utilizarea unor contracte de adeziune care contin clauze abuzive» - sesizeaza «tribunalul de la domiciliul sau, dupa caz, de la sediul profesionistului, solicitand obligarea acestuia sa modifice contractele aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive» (art. 12 din Legea nr. 193/2000). Conform art. 13, «instanta, in cazul in care constata existenta clauzelor abuzive in contract, obliga profesionistul sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii profesionale».
     Pe Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor este suverana - constata practica, dispune sanctiunea si masura, ne-au spus, la acea vreme, oficialii Asociatiei de Consiliere a Clientilor Bancari si Asiguratilor din Romania (ACCBAR). Conducerea asociatiei apreciaza ca situatia este diferita in cazul Legii 193/2000 privind clauzele abuzive, unde doar instanta poate constata caracterul acestor clauze, le poate elimina si dispune plata amenzii.
     Ieri, Matei Virtosu, purtatorul de cuvant al Institutiei Avocatul Poporului, ne-a spus ca sesizarile transmise de debitori, "daca s-au primit", vor fi analizate si se va raspunde in conformitate cu legea si in termenul legal. 

     Clientii cu imprumuturi in franci elvetieni pregatesc, pentru maine, o actiune care va avea loc in fata sediului BNR - "Parastasul francului", in ocazia implinirii unui an de la explozia CHF, odata cu desfiintarea pragului de 1,2 CHF/euro, impus in 2011 de Banca Centrala a Elvetiei.
     "Vrem sa aprindem lumanari si sa ne amintim de cele 31 de persoane care s-au sinucis in aceasta perioada din cauza poverii acestor credite. A trecut un an de cand am lansat aceasta initiativa pe Facebook, perioada in care o singura banca (VBR/BT) a lansat un program semnificativ de conversie a creditelor din CHF in lei, prin returnarea comisionului si un discount de 22,5% la soldul creditului. O alta banca (OTP) a lansat un program de conversie cu discount in luna decembrie. In cele 12 luni care s-au scurs de la explozia cursului valutar al monedei elvetiene, autoritatile statului au intervenit prin doua legi (insolventa personala si darea in plata) dar care nu sunt aplicabile in momentul de fata. Legea conversiei zace inca prin sertarele Comisiei pentru buget, finante si banci din Camera Deputatilor.
     Va invit pe toti cei care doriti sa aprindeti o lumanare sa comemoram un an de lupta si evenimente realizate impreuna", scrie Catalin Voivozeanu, administrator al Grupului Clientilor cu credite in CHF, pe pagina sa de socializare.

   
Publicat de : ---
Data publicării: 14 Ian 2016 - 05:57
 

Link știre