Ambasadorul SUA uita de Bechtel cand vorbeste despre putinatatea autostrazilor noastre

     *  Hans Klemm: "Daca nu ar fi fost coruptia, resursele ar fi mers in directia construirii mai rapide de autostrazi"
       In Romania, s-ar fi construit mai repede autostrazi daca nu ar fi existat coruptie, a declarat, ieri, nonsalant, ambasadorul SUA la Bucuresti, Hans Klemm, care a si felicitat tara noastra pentru lupta anticoruptie

.
     Afirmatia este adevarata, dar cinica, intrucat Excelenta Sa pare ca a pierdut, convenabil, din vedere, ca printre regii asfaltului din tara noastra s-a numarat si compania americana Bechtel, care n-a mai finalizat celebra autostrada Transilvania, iar putinii kilometri realizati sunt cei mai scumpi din tara. Lucrarile la autostrada au fost incredintate direct Bechtel de Guvernul Nastase, iar suspiciunile de coruptie plutesc si acum in spatiul public, asteptand sa fie confirmate sau spulberate de anchetatori.
     Hans Klemm a precizat, citat de Mediafax: "Trebuie sa felicit Romania pentru lupta impotriva coruptiei, pentru ca aceasta coruptie este furt din resursele publice care sunt disponibile Romaniei.
     Daca acea coruptie nu ar fi aparut, acele resurse poate ca ar fi mers in directia construirii mai rapide de autostrazi. (...) Am vazut statisticile potrivit carora numarul de kilometri de autostrada este in continuare foarte mic, comparativ cu alte tari ale UE, inclusiv vecinii Romaniei".
     In decembrie 2013, Guvernul Ponta a anuntat ca a sesizat Directia Nationala Anticoruptie (DNA) si SRI pentru nereguli in derularea contractului incheiat cu Bechtel la constructia Autostrazii Transilvania, acuzand posibile fapte de natura penala comise de fostii ministri Gheorghe Dobre, Sebastian Vladescu, Monica Macovei, Radu Berceanu si fostul sef al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) Cristian Duica.
     La vremea respectiva, inspectorii guvernamentali au aratat, printre altele, ca intelegerea cu Bechtel a fost modificata, in 2009, fara respectarea dispozitiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.
     Renegocierea contractului, stabilit initial la "valoarea corecta" si certificata ca atare de 2,2 miliarde euro, a fost initiata, in 2005, fara un mandat din partea Guvernului, fiind doar un mandat acordat de fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre (PDL), iar lucrarile au fost intarziate, conform raportului Corpului de Control al premierului Ponta. Negocierile au fost coordonate de Gheorghe Dobre si fostul ministru al Finantelor Sebastian Vladescu.
     Potrivit raportului citat, prin incheierea unui acord de modificare la contract, in baza unei hotarari de Guvern initiata de Dobre si avizata de Vladescu si fostul ministru al Justitiei Monica Macovei, statul a fost pagubit cu 40 milioane euro, prin reclasificarea acestei sume, acordate initial cu titlu de avans, drept cheltuieli de mobilizare, cu incalcarea dispozitiilor legale. Inspectorii arata ca ministrii stiau, conform notei de fundamentare a hotararii, ca aveau obligatia recuperarii acestei sume.
     Pentru crearea unei "aparente de legalitate", a fost insa acceptata, conform sursei citate, cresterea cheltuielilor de mobilizare de la 30 milioane euro la 70 milioane euro, cu toate ca acestea se refereau la activitati anterioare inceperii constructiei, iar constructiile erau deja incepute din 2004.
     Astfel, inspectorii i-au acuzat pe ministrii Dobre, Vladescu si Macovei ca au creat un artificiu pentru a justifica faptul ca Bechtel a pastrat 40 milioane euro.
     Premierul Victor Ponta a declarat, la vremea respectiva: "Am trimis deja rezultatele controlului si aspectele de natura penala pe care noi le-am descoperit catre DNA. Am vrut sa incheiem o dezbatere care dureaza de foarte multi ani si este importanta pentru Transilvania, de ce ceea ce am inceput in 2004 nu am continuat. Raspunsul este: foarte multa ignoranta si rea-credinta. Dincolo de trecut, e bine sa stim din cauza cui nu am facut autostrada".
     In februarie 2014, Dan Sova, pe atunci ministru al Transporturilor, a raspuns, fiind intrebat daca a gasit contractul incheiat cu compania americana Bechtel, ca documentul este cautat de Parchet "de vreo sase luni".
     Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu Bechtel, care trebuia executat pana in 2012. Contractul a suferit in decursul timpului mai multe modificari, fiind reziliat in mai 2013, statul roman urmand sa plateasca companiei americane 37,2 milioane de euro si datorii de 50 milioane de euro.
     O ancheta a revistei "Foreign Policy" arata, la inceputul acestui an, ca firma Bechtel stimula financiar ambasadori americani pentru ca diplomatii sa-i ajute sa obtina contracte profitabile cu statele din estul Europei, unul din exemplele din articol fiind Autostrada Transilvania.
     Compania Bechtel, care ar fi trebuit sa construiasca in Romania Autostrada Transilvania, este acuzata intr-o ancheta jurnalistica semnata de revista americana Foreign Policy ca a platit diplomati americani pentru a castiga contracte in mai multe state din Europa de Est. Unul dintre exemplele date de jurnalistii americani este contractul incheiat de compania americana cu statul roman, in 2003.
     Ancheta jurnalistilor de la Foreign Policy a pornit de la o portiune de 76 de kilometri de autostrada pe care Bechtel, una dintre cele mai mari companii de constructii din Statele Unite, i-a construit in Kosovo.
     "Una dintre cele mai sarace tari din Europa voia un drum, asa ca megaconstructorul american Bechtel i-a vandut o autostrada de 1,3 miliarde de dolari, cu sprijinul unui puternic ambasador american. Partea amuzanta e ca, in timp ce autostrada abia daca este folosita, ambasadorul lucreaza acum pentru Bechtel", scrie foreignpolicy.com.
     Diplomatul la care se refera jurnalistii americani este Christopher William Dell, ambasador in Kosovo intre 2009 si 2012. El ar fi primit foloase materiale din contractul semnat de Bechtel cu autoritatile de la Pristina. Jurnalistilor le-a atras atentia faptul ca diplomatul american s-a pronuntat deseori, pe cand era ambasador, in favoarea autostrazii, desi mai multe evaluari independente aratau ca proiectul era inutil. Autostrada s-a facut pana la urma, cu 1,3 miliarde dolari, adica peste 17 milioane de dolari pe kilometru. Iar fostul ambasador este acum reprezentantul Bechtel in Mozambic, conform sursei citate.
     Jurnalistii Foreign Policy spun si ca exemplul din Kosovo nu este singular. Un alt exemplu este al autostrazii Transilvania.
     "In Romania, Bechtel a negociat direct cu Guvernul si a semnat un contract fara licitatie, in 2003, pentru modernizarea retelei aproape inexistente de autostrazi a tarii. Valoarea contractului: 2,7 miliarde de dolari. Proiectul s-a transformat insa intr-un cosmar lung de zece ani pentru ambele parti, plin de intarzieri, certuri si acuzatii de coruptie si proasta administrare. Potrivit unei analize a Economist Intelligence Unit, Bechtel a livrat 12,5% din drumul pe care se angajase sa-l construiasca. A incasat totusi 64% din valoarea contractului, reziliat in mai 2013", arata foreignpolicy.com.
     Intr-un punct de vedere transmis Foreign Policy, Bechtel a negat orice legatura intre pozitia detinuta de diversi diplomati americani in Europa de Est si si contractele incheiate de companie cu autoritatile din respectivele state. 

     Hans Klemm a avut, ieri, o intalnire cu conducerea CSM, respectiv cu presedintele si vicepresedintele Consiliului, Marius Badea Tudose si Bogdan Gabor, in cadrul careia a reafirmat sprijinul SUA in identificarea si dezvoltarea unor mecanisme de sustinere a independentei justitiei, luptei impotriva coruptiei si a statului de drept in Romania.
     "In cadrul vizitei, prilejuita de numirea Excelentei Sale, domnul Hans Klemm, in calitate de ambasador al Statelor Unite ale Americii la Bucuresti, acesta a reafirmat sprijinul Statelor Unite ale Americii in identificarea si dezvoltarea unor mecanisme eficiente de colaborare care sa sustina independenta justitiei, lupta impotriva coruptiei si statul de drept in Romania", se arata intr-un comunicat de presa al CSM.
     Conform sursei citate, conducerea CSM a apreciat preocuparea si sprijinul constant al misiunii diplomatice la Bucuresti in sustinerea actiunilor de reformare a sistemului judiciar din Romania, fiind subliniata in mod deosebit colaborarea institutionala, inclusiv prin programe de formare si schimb de experienta dedicate judecatorilor si procurorilor romani.
     * 
     Ambasadorul SUA la Bucuresti, Hans Klemm, a declarat, ieri, intrebat cum comenteaza votul din Parlament in cazul Elenei Udrea, ca incurajeaza legislatorii romani sa respecte independenta sistemului judiciar.
     Excelenta sa a precizat: "Pozitia noastra a fost intotdeauna sa nu comentam cazuri individuale, dar sa incurajam intotdeuna legislatorii romani, ca si alti oficiali seniori din Guvernul Romaniei, sa respecte independenta sistemului judiciar si sa sustina urmarirea penala a potentialelor acte de coruptie publica".
     Deputa ii au decis, miercuri, ca Elena Udrea va putea fi retinuta, dar nu i arestata.
     Rezultatul final al votului Camerei Deputatilor privind cererea de retinere a Elenei Udrea a fost de 123 de voturi "pentru" si 119 "impotriva", in timp ce solicitarea de arestare a fost respinsa.
     DNA a cerut ministrului Justitiei sa solicite Camerei Deputatilor incuviintarea urmaririi penale, a retinerii si arestarii preventive a deputatului Elena Udrea, intr-un nou dosar in care aceasta este acuzata de luare de mita, trafic de influenta, spalare de bani, instigare la abuz in serviciu si fals in declaratii.

 
Citeste noutati si tendinte din domeniu in Revista BURSA Constructiilor  
Publicat de : ---
Data publicării: 30 Oct 2015 - 05:36
 

Link știre