Ancheta in Portul Constan?a reformeaza exploatarea portuara [1]

Comisia parlamentara a modificat prevederile cu privire la administra?iile portuare ?i manage­mentul acestora, dar ?i in privin?a utilizarii infrastructurii portuare

.

In urma anchetei realizate in Portul Constan?a, dar ?i a analizei evolu?iilor economice din ex­ploatarea portuara de la Dunarea Maritima, comisia parlamentara de ancheta a modificat legisla?ia referitoare la exploatarea portu­ara, respectiv Ordonan?a 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval apartinand domeniului pu­blic si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe caile navigabile interioare.

Noile prevederi legislative sunt menite sa reformeze sistemul, incepand de la introducerea unor noi reguli referitoare la utilizarea infrastructurii portuare la depolitizarea managementului administra?iilor portuare. Potrivit deputatului PNL Mircea Toader, principalele modificari se refera la inlocuirea actualelor contracte de inchiriere a infrastructurii cu contractele de subconcesiune, acordate pe o durata de maximum 49 de ani, in functie de investitiile realizate si de numarul de locuri de munca create:

\'Contractele de subcon­cesiune vor fi stabilite, negociate, pe o perioada de maximum 49 de ani, ?inandu-se cont de valoarea investi?iilor realizate, conform unei grile, cum este in marile porturi europene, Anvers ?i Rotterdam. Spre exemplu, ca sa po?i sa ai un contract de concesiune de 49 de ani trebuie sa realizezi investi?ii de cel pu?in 250 euro pe metrul patrat, in asta intrand ?i repara?iile. Noi am mai introdus inca un criteriu, numarul de locuri de munca create ca urmare a investi?iei\', ne-a declarat Mircea Toader. Fiecare operator portuar va plati o redeven?a care poate fi redusa sau majorata in func?ie de volumul de marfuri operat portuar: \'Un alt element foarte important este ca vor fi introduse clauze de trafic. Asta inseamna ca e?ti obligat ca in danele pe care le operezi sa ai trafic, in func?ie de specificul danei. Se stabile?te traficul ce corespunde unei anumite redeven?e.

Daca nu il indepline?ti, ai penalizare prin marirea redeven?ei. Daca ai tra­fic mai mare, mic?orezi redeven?a pana la jumatate. Modul de echi­librare ?i de calcul se face o data la 5 ani. Valorile redeven?elor vor fi egale. Nu va exista o redeven?a diferita de la un operator la altul in zona respectiva\', a mai adaugat Toader. 

Depolitizarea administra?iilor portuare

In privin?a managementului, se renun?a la Ordonan?a 109, prin care este introdus managementul privat in institu?iile publice, pentru ca prin prevederile acestei ordonan?e nu a putut fi stopata politizarea administra?iilor portuare, noua lege prevazand criterii de numire a managerilor numai in baza experien?ei profesionale.

\'In aceasta lege intervenim ?i in management. Ie?im de sub inciden?a Ordonan?ei 109, fiindca s-a dovedit ca in baza unui concurs ca?tigau manageri de o anumita calitate, dar to?i erau in continuare politiza?i. Am constatat ca nu s-a facut nici un pas inainte. Am descoperit manageri vicepre?edin?i de partide la nivel local. Condi?ia pe care o punem in lege este vechimea in specialitate. Managerul trebuie sa aiba obligatoriu o vechime de zece ani, iar ceilal?i care sunt in consiliul de administra?ie trebuie sa aiba cinci ani vechime. ?i atunci poate sa fie ?i mare membru de partid, nu am nimic impotriva daca este bun profesionist\', a mai precizat deputatul liberal.  

Back to school! Reduceri pentru caiete, dar si pentru tablete! comenteaza /* (c)
Publicat de : ---
Data publicării: 14 Sep 2015 - 05:11
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=49500&titlu=Ancheta_in_Portul_Constan?a_reformeaza_exploatarea_portuara