Guvernul ii reclama la DNA pe Orban si Vosganian

     * Ludovic Orban: "Sesizarea mi se pare puerila"
       Guvernul va sesiza Directia Nationala Anticoruptie (DNA) pentru un prejudiciu de 91 milioane de euro adus la bugetul statului de contractul incheiat de Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor, prin CNADNR, cu societatea Romstrade, pentru lucrarile de modernizare a DN 67C , cunoscut ca "Transalpina", potrivit unui raport al Corpului de Control al Executivului

.
     Firma Romstrade era condusa si atunci de omul de afaceri Nelu Iordache, care este judecat in prezent pentru fapte de coruptie ce vizeaza acest contract.
     Deputatul PNL Ludovic Orban a declarat, ieri, la un post de televiziune, ca sesizarea Guvernului i se pare puerila si ca acest proiect nu a fost finantat de la bugetul de stat, ci din fondurile proprii ale CNADNR.
     Domnul Orban a mai spus ca nu e prima oara cand Victor Ponta isi foloseste pozitia pentru a ii ataca pe competitorii sai politici, potrivit Mediafax: "Nu e prima oara cand Victor Ponta isi foloseste pozitia de prim-ministru pentru a-si ataca competitorii politici si cand isi foloseste pozitia guvernamentala in avantaj personal".
     Intr-o sinteza redactata de Corpul de Control al premierului, inspectorii arata ca reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale au incheiat, in 2008, un contract pentru executarea lucrarilor de reabilitare a DN 67C (Transalpina) in sistem credit-furnizor, in urma consultarilor dintre conducerea companiei si Ludovic Orban, ministru al Transporturilor la acea vreme.
     Astfel, finantarea urma sa fie realizata pe baza unui imprumut primit de constructor de la o institutie de credit, iar acesta urma sa fie rambursat de catre CNADNR cu plata costurilor suplimentare de finantare, in cuantum de 388,7 milioane lei (91 milioane euro).
     Guvernul mentioneaza ca, prin aceasta dispozitie, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a creat premisele pentru majorarea pretului contractului avand ca obiect proiectarea si executarea lucrarilor la Transalpina, prin includerea unor costuri suplimentare de finantare rezultate din rambursarea ulterioara a "creditului furnizor".
     Conform sursei citate, contractul a fost incheiat la data de 5 septembrie 2009, intre reprezentantii CNADNR si reprezentantul legal al Romstrade, Nelu Iordache, in sistem de finantare credit-furnizor, la pretul de 1,23 miliarde lei fara TVA, dintre care 472 milioane lei costuri aferente "creditului-furnizor".
     * Varujan Vosganian ar fi semnat finantarea proiectului fara avizul Ministerului Economiei si Finantelor
     Totodata, inspectorii mai arata ca in sedinta de Guvern din 18 septembrie 2008 a fost aprobat un proiect de Hotarare de Guvern, la solicitarea lui Ludovic Orban, avand ca scop finantarea de la buget a acestui proiect.
     Acest act normativ nu a avut, insa, avizul Ministerului Economiei si Finantelor, dar a fost contrasemnat, pentru ministrul Transporturilor, de catre secretarul de stat Septimiu Buzasu si de ministrul de atunci al Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.
     Astfel, Vosganian a semnat si nota de fundamentare, desi proiectul hotararii de Guvern nu a fost supus analizarii de catre directiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, intrucat Ministerul Transporturilor, in calitate de minister initiator, nu a transmis proiectul ministerului avizator.
     Corpul de Control al primului ministru arata indicatorii tehnico-economici aferenti modernizarii "Transalpina" au fost aprobati prin doua hotarari ale Guvernului care au fost adoptate cu incalcarea dispozitiilor legale din domeniul avizarii proiectelor de acte normative.
     Astfel, pentru modernizarea DN 67C Bengesti-Sebes (Transalpina), CNADNR a achitat, prin ordin de plata, de la bugetul de stat, alta suma, de 49.994.542,18 milioane lei, reprezentand de asemenea o paguba la buget.
     Anul trecut, Guvernul a anuntat ca va sesiza DNA pentru posibile fapte de natura penala in acordarea catre compania Romstrade a contractului de proiectare si executie a unui tronson din DN 67C Transalpina, precum si in derularea ulterioara a lucrarilor, neregulile fiind prezentate de Executiv dupa o verificare efectuata de Corpul de Control al Prim-Ministrului la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
     Inspectorii guvernamentali au sustinut atunci ca documentele aferente ofertei financiare a Romstrade (declarata castigatoare) au fost neconforme, ca o serie de clauze contractuale privind modalitatea de plata au fost modificate in functie de interesele companiei, iar Romstrade nu a respectat contractul in ceea ce priveste constituirea garantiei de buna executie pentru lucrarile efectuate.
     Pe 16 mai 2014, DNA l-a trimis in judecata pe Nelu Iordache (administrator al Romstrade) pentru fapte de coruptie privind lucrari de modernizare a 184 de kilometri din DN 67C Transalpina. Omul de afaceri a fost invinuit de instigare la fals in inscrisuri sub semnatura privata, in forma continuata, si instigare la abuz in serviciu daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, in forma continuata, cu consecinte deosebit de grave.   
Publicat de : ---
Data publicării: 15 Apr 2015 - 05:31
 

Link știre