Rus: "Master Planul de Transport va ajunge la CE pana in 15 martie"

     *  Ministrul a reusit sa obtina suportul Comisiilor de Transporturi din Camera Deputatilor si Senat
       Master Planul General de Transport va fi aprobat saptamana viitoare in Guvern, a anuntat, ieri, intr-o conferinta, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care estimeaza ca pana pe 15 martie documentul va fi prezentat in fata Comisiei Europene (CE)

.
     Strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport din tara noastra cuprinde proiecte in valoare totala de 48 miliarde de euro.
     Ministrul a precizat: "Am prezentat astazi (n.r. ieri) in fata celor doua comisii pentru transporturi din Camera Deputatilor si Senat acest document strategic in forma semifinala, cu anumite propuneri preluate din dezbaterea publica derulata anul trecut. La aceasta varianta, parlamentarii au avut unele observatii, corecturi pertinente, care pot fi facute fara sa modifice fundamental documentul".
     Intrebat daca mai este sau nu nevoie de un acord politic al tuturor partidelor, care sa garanteze implementarea Master Planului pe termen lung, Ioan Rus a raspuns: "Exista un acord politic, sa spunem, in cele doua comisii de specialitate din Parlament, din care fac parte membri ai tuturor partidelor politice. Nu este nevoie de acord politic. Dar daca va exista si un acord politic, cu atat mai bine. Directiva europeana ar spune ca acest Master Plan trebuie aprobat de autoritatile romane. Autoritatile romane sunt Guvernul. Ca sa avem o dimensiune clara a sustinerii am facut aceste discutii si in cele doua comisii, pentru a avea si sustinerea Parlamentului. Nu este gratuita discutia, pentru ca ne-a fost de mare folos. Am prezentat acest Master Plan si domnului presedinte Iohannis".
     Ioan Rus a explicat ca anexa cu graficul de implementare a proiectelor va fi discutata in Guvern si la Comisia Europeana. Domnia sa sustine ca dupa ce va fi obtinut acordul Comisiei Europene, ministerul va incepe sa lucreze pe acordul fin.
     La randul sau, presedintele Comisiei pentru transporturi si energie din Senat, Mihai Fifor, a afirmat ca membrii celor doua comisii parlamentare de specialitate sustin in unanimitate Master Planul de Transport. Discutiile pe marginea acestui document vor continua in Comisiile parlamentare, a subliniat domnia sa.
     Presedintele Comisiei pentru transporturi si infrastructura din Camera Deputatilor, Mihai Lupu, a apreciat ca este foarte important pentru Romania sa existe un Master Plan de Transport, un document care da o perspectiva de dezvoltare pana in 2030. Domnia sa a spus: "Am convenit cu totii ca pentru tara noastra este foarte important sa existe un element de baza. Sustinem acest demers, suntem constienti cu totii ca este perfectibil, dar cel mai important lucru este sa pornim de undeva in asa fel incat sa putem accesa si fonduri europene si, pentru mine, este foarte important nu cine este la Putere, cine va veni, ci sa existe o continuitate in implementare".
     Seful Comisiei Transporturi din Camera Deputatilor a tinut sa precizeze ca se impune ca toti factorii de decizie sa-si armonizeze pozitiile pentru a elabora un document viabil si aplicabil pentru un orizont de timp de minim 30 de ani.
     Membrii comisiei au fost de acord ca este nevoie sa fie asumat un astfel de document, cu mentiunea ca el trebuie sa inglobeze toate proiectele de infrastructura esentiale pentru reducerea decalajelor de dezvoltare si imbunatatirea conditiilor de trafic din Romania, cu accent pe promovarea echilibrata a tuturor modurilor de transport, in special a celui intermodal.
     *  645 km in plus de autostrazi dupa preluarea propunerilor colectate din dezbaterea publica
     Dupa dezbaterea publica de la finele anului trecut, au fost propusi 1.301 km autostrada (cu un plus de 645 de km fata de versiunea initiala a Master Planului), 1.878 km de Drum Expres, 3.147 km de Drum Trans Regio si Euro Trans si 67 de Variante de Ocolire (de sine statatoare sau parte din proiectele de autostrada sau drufmuri expres), la care se adauga Centura Bucurestiului la profil de autostrada.
     Investitia in sectorul rutier se ridica la 26,480 miliarde de euro, din care peste jumatate reprezinta valoarea autostrazilor.
     Potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor, dupa dezbaterea publica a fost propusa constructia unor sectoare de autostrada, care in forma initiala a Master Planului General de Transport, figurau ca drumuri expres. Proiectele introduse in lista autostrazilor sunt: Sibiu-Pitesti, Bacau - Pascani, Tg. Neamt - Iasi - Ungheni si Tg. Mures - Tg. Neamt.
     Au fost propuse mai multe sectoare de Drumuri Expres care, initial, faceau parte din reteaua Drumurilor Trans Regio (Dej - Beclean - Bistrita, Nod Livada - Satu Mare -Petea, Alexandria - Caracal - Craiova).
     *  Mai multe investitii in electrificarea caii ferate
     Tot in urma dezbaterilor publice, au fost propuse investitii pentru reabilitarea coridoarelor feroviare (3.219 km), dar si investitii pentru reabilitarea unor cai ferate cu potential economic (1.131 km - Linia Industriei Auto, Linia Cerealelor, Linia Carbunelui).
     De asemenea, varianta finala a Master Planului cuprinde proiecte de electrificare pentru toate sectoarele de cale ferata care apartin retelei TEN-T Core (in total 425 km). Mediul de afaceri a dorit si implementarea unor sectoare de cale ferata cu viteza sporita care sa conecteze principalele centre urbane din Romania (peste 1000 de km).
     In ultima varianta a Master Planului General de Transport, se recomanda achizitionarea a 90 de bucati de material rulant (locomotive, rame electrice si rame diesel).
     Investitiile totale pentru sectorul feroviar se ridica la aproape 19 miliarde de euro, conform sursei citate.
     *  12 porturi modernizate
     Pentru sectorul naval, a fost propusa realizarea a 752 de km de cai navigabile si modernizarea infrastructurii portuare pentru 12 porturi. Investitiile totale in sectorul naval depasesc 2 miliarde de euro.
     De asemenea, au fost revizuite ariile de captare pentru toate aeroporturile, recomandandu-se investitii in infrastructura aeroportuara pentru 14 aeroporturi in valoare de 588 milioane de euro.
     In ultima varianta a Master Planului General de Transport, se propun investitii pentru 12 terminale multimodale pozitionate strategic pe teritoriul tarii in stransa legatura cu reteaua de transport, dar si cu polii economici de crestere.
     Suma revizuita pentru sectorul multimodal este de 142 de milioane de euro. 

     Companiile mari din subordinea Ministerului Transporturilor, cu exceptia TAROM, finalizeaza anul 2014 pe profit operational, pentru prima data in ultimii 25 de ani, a afirmat, ieri, ministrul Ioan Rus.
     Domnia sa a explicat: "Sigur ca exista arierate, dar ne-am incadrat si in tinta de reducere a arieratelor, stabilita cu FMI, motiv pentru care Ministerul Transporturilor nu se regaseste printre problemele intr-un eventual acord cu FMI. Pe Ordonanta de Urgenta nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice si pe reducerea arieratelor si pe procedurile legate de reluarea procesului de privatizare la CFR Marfa, suntem in termeni acceptati atat de FMI, cat si de CE".
     FMI critica modul in care sunt folositi banii pentru infrastructura, dar ministrul Rus sustine ca Master Planul General de Transport va oferi solutiile necesare pentru ca Romania sa devina mai competitiva in domeniu: "Suntem intr-un program investitional foarte mare in acest moment, iar in infrastructura rutiera este ceea ce vedeti: insolvente, falimente, coruptie etc. Fara indoiala, aceste lucruri presupun si ca am cheltuit ineficient banutii pe care i-am avut. Vom reevalua foarte solid si CNADNR, o companie care ar trebui sa fie un jucator mare in piata constructiilor si este mai degraba un intermediar intre bugetul statului si diverse companii care lucreaza in sistemul de drumuri nationale, expres si autostrazi in Romania. Deci, toate aceste lucruri le facem in acest moment".

   
Publicat de : ---
Data publicării: 11 Feb 2015 - 05:38
 

Link știre