Legea "Big Brother 2", declarata neconstitutionala [1]

Curtea Constitutionala a decis miercuri ca Legea privind securitatea cibernetica este neconstitutionala, admitand astfel sesizarea depusa de PNL la sfarsitul anului trecut, care a reclamat ca legea limiteaza dreptul la viata privata

.

CCR a decis, cu majoritate de voturi, ca legea este neconstitutionala in ansamblul ei.

"Curtea a retinut ca intregul act normativ sufera de deficiente sub aspectul respectarii normelor de tehnica legislativa, coerenta, claritate, previzibilitate, precum si sub aspectul respectarii procedurii legislative, prin lipsa avizului Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, elemente de natura a determina incalcarea art.1 alin.(5) din Constitutie, care consacra principiul legalitatii, si a prevederilor art.119 din Legea fundamentala, referitoare la atributiile CSAT", arata CCR intr-un comunicat.

Totodata, Curtea a constatat incalcarea dispozitiilor constitutionale cuprinse in articolul 1, alineatele 3, 4 si 5 referitoare la principiul statului de drept, principiul separatiei puterilor in stat, respectiv principiul legalitatii, in articolul 21, alineatele 1 si 3, referitor la accesul liber la justitie si dreptul la un proces echitabil, in articolul 26 privind viata intima, familiala si privata si in articolul 28 referitor la secretul corespondentei, din perspectiva lipsei garantiilor necesare respectarii acestor drepturi, precum si in articolul 53 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.

"Astfel, Curtea a constatat neconstitutionalitatea mai multor prevederi ale legii, printre care cele privind definirea notiunii de «detinatori de infrastructuri cibernetice» (art.2 din lege), desemnarea Serviciului Roman de Informatii ca autoritate nationala in domeniul securitatii cibernetice (art.10), lipsa garantiilor legale (autorizarea de catre o instanta judecatoreasca) aferente respectarii obligatiei detinatorilor de infrastructuri cibernetice de a permite accesul reprezentantilor autoritatilor competente la datele detinute, relevante in contextul solicitarii (art.17), lipsa reglementarii prin lege a criteriilor in functie de care se realizeaza selectia infrastructurilor cibernetice de interes national, cat si a modalitatii prin care se stabilesc acestea (art.19), autoritatea care efectueaza auditarea de securitate cibernetica (art.20 lit.c), lipsa reglementarii prin lege a circumstantelor in care este necesara notificarea, precum si a continutului acesteia (art.20 lit.c), lipsa consacrarii legale a controlului judecatoresc cu privire la actele administrative emise de autoritatile competente si care sunt susceptibile a prejudicia drepturi sau interese legitime (art.16-23), lipsa predictibilitatii normelor referitoare la procedurile de monitorizare si control, respectiv a celor privind constatarea si sanctionarea contraventiilor (art.27, 28, 30), lipsa garantiilor legale (autorizarea de catre o instanta judecatoreasca) aferente respectarii obligatiei detinatorilor de infrastructuri cibernetice de a permite autoritatilor competente sa efectueze inspectii, inclusiv inopinate, la orice instalatie, incinta sau infrastructura (art.27 alin.(2)", mai precizeaza CCR.

Deputatii PNL au contestat la CCR actul normativ dupa ce legea fusese initiata de Guvern si adoptata de Senat in unanimitate, deci si cu votul sentorilor liberali.

"Prin aceasta lege, in mod mascat, se restrang drepturile si libertatile cetateanului, prin permiterea accesului la infrastructura cibernetica si la datele continute, in baza unei simple motivari comunicate de institutiile abilitate si nominalizate prin lege, fara existenta unei aprobari judecatoresti conform Codului de procedura penala si cerintelor adoptate de Curtea Constitutionala prin deciziile 440/ 2014 si 461/ 2014, deci legea nu este armonizata la cerintele Curtii Constitutionale", se preciza in sesizarea depusa la CCR.

Practic, Legea securitatii cibernetice, declarata neconstitutionala de CCR, prevede printre altele ca toti detinatorii de infrastructuri cibernetice (retele de comunicatii electronice si telefonice) sa permita serviciilor secrete si autoritatilor cu atributii in siguranta nationala accesul la datele stocate, fara a avea nevoie de un mandat judecatoresc, ci doar de o „solicitare motivata”, despre care legea nu da detalii.


Publicat de : ---
Data publicării: 22 Ian 2015 - 05:50
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=43383&titlu=Legea___Big_Brother_2____declarata_neconstitutionala