Avantajele noii Constitutii: Blocheaza aparitia unui regim tip Basescu-Boc [1]

Comisia de revizuire a Constitutiei a dat, miercuri, votul final asupra proiectului de revizuire a Legii fundamentale

. Proiectul a fost adoptat cu 17 voturi "pentru" si o abtinere, reprezentantii PDL si PPDD nefiind prezenti la sedinta. Viitoarea Lege fundamentala creste numarul garantiilor acordate cetateanului; Noua Constitutie nu mai face posibil controlul guvernului de catre presedinte si nu mai exista riscul unor 'razboaie' intre palate. Ce urmeaza dupa votul din Comisie Dupa votul din comisie, proiectul Legii de revizuire a Constitutiei va fi trimis Consiliului Legislativ, dupa care va ajunge pe masa Curtii Constitutionale. Aici, judecatorii vor trece toate articolele noi prin filtrul art. 152 aliniatele 1 si 2 din actuala Constitutie, cel care reglementeaza limitele revizuirii. Daca vor exista amendamente care incalca art. 152, acestea vor fi declartate neconstitutionale si urmeaza sa fie refacute. O sesizare a CCR de catre un partid politic, presedintele Romanie sau alte autoritati privind acest proiect nu este admisibila. Cele doua Camere ale Parlamentului vor dezbate si vor vota separat proiectul legii de revizuire in luna septembrie. Se estimeaza ca referendumul pentru aprobarea Constitutiei revizuite va avea loc in a doua decada a lunii octombrie. Principalele noutati ale Constitutiei revizuite Viitoarea Lege fundamentala a Romaniei transforma o serie de drepturi asigurate cetateanului in drepturi garantate. Va beneficia de aceste garantii cetateanul care este sub cercetare penala, existand premizele eliminarii unor abuzuri din partea procurorilor. La capitolul 'restrictii' s-a introdus si interzicerea defaimarii drapelului national.La nivel parlamentar, s-a redus numarul de deputati, partial – nu permite mai mult art.152 – se blocheaza traseismul politic, grupari politice fantoma, de genul UNPR nu mai pot fi infiintate.Sub Constitutia revizuita presedintele Romaniei poate fi unul 'jucator' dar numai in probleme de politica externa si de siguranta nationala. Presedintele nu mai poate face 'legea' in guvern si nu mai poate refuza candidatii pentru functia de premier propusi de partidele care castiga alegerile.Guvernul sufera constrangeri in emiterea ordonantelor de urgenta, iar ministrul impotriva caruia se adopta o motiune simpla este demis de catre premier. Garantii si alte reglementari pentru cetatean - Art.23 (4): In mod exceptional si motivat, cercetarea si judecarea in procesul penal se face cu privare de libertate a persoanei. Arestarea preventiva se dispune de instanta de judecata competenta in conditiile legii si numai in cursul procesului penal (Dan Motreanu, Ion Pargaru, Vasile Horga, Coriolan Simedru – toti PNL) - Art.23 (8): Celui condus administrativ, retinut sau arestat, i se aduc deindata la cunostiinta, in limba pe care o intelege, motivele conducerii administrative, ale retinerii sau arestarii, iar invinuirea, in cel mai scurt timp; invinuirea se aduce la cunostiinta numai in prezenta unui avocat, ales sau numit din oficiu. (FC) - Art.23 (14): Este interzisa folosirea probelor onbtinute ilegal (Theodor Nicolescu, Steluta Cataniciu, Ioan Cupsa – toti PNL) - Art.24 (2): In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau din oficiu, si de a dispune de timpul si inlesnirile necesare pentru pregatirea apararii (FC) - Art.24 (3): In faza de judecata a procesului penal este garantat principiul egalitatii de arme intre acuzare si aparare (PNL+PSD) - Art.26 (1): Autoritatile publice garanteaza dreptul la viata intima, familiala si privata (Ovidiu Dontu – PNL) - Art.26 (3): Dreptul la protectia datelor cu caracter personal este garantat. Autoritatile publice au obligatia de a lua masuri de protejare a datelor cu caracter personal (Toni Grebla – PSD) - Art.26 (4): Respectarea acestor norme se supune controlului unei autoritati autonome (PNL) - Art.27 (3): Perchezitia se dispune de instantele de judecata competente si se efectueaza in conditiile si in formele prevazute de lege (FC) - Art.28 (3): Interceptarea convorbirilor si comunicarilor, interceptarea in mediul ambiental, perchezitia informatica si accesul la un suport informatic, prelevarea datelor de trafic, retinerea, predarea sau perchezitionarea trimiterilor postale, identificarea abonatului, proprietarului sau utilizatorului unui sistem de telecomunicatii sau a unui punct de acces la un sistem informatic ori alte asemenea tehnici, se dispun de judecator, in conditiile legii. (PNL) - Art.28 (4): In cazul in care exista urgenta deosebita, in luarea uneia dintre masurile prevazute la alin.(3), procurorul poate sa dispuna prin ordonanta, cu respectarea conditiilor prevazute de lege, luare masurii pe o perioada de cel mult 48 de ore. Indata dupa luarea masurii, procurorul se adreseaza instantei de judecata competente care decide asupra masurii luate de procuror si, daca s-a s-a cerut, asupra luarii masurii in continuare. Daca masura dispusa de procuror este infirmata, instanta va dispune, cand este cazul, distrugerea probelor obtinute, care se realizeaza de procuror pe baza de proces-verbal, ce se depune la instanta (PNL) - Art.30 (3): Libertatea de exprimare implica si libertatea de a infiinta mijloace de comunicare in masa (FC) - Art.30 (4): Niciun mijloc de comunicare in masa nu poate fi suspendat sau suprimat (FC) - Art.30 (5): Mijloacele de comunicare in masa au obligatia de a declara public sursele finantarii si structura actionariatului. Procedura declararii se stabileste prin lege (FC) - Art.30 (7) Sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii, profanarea drapelului national, indemnul la razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenta publica, precum si manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri. (Dan Motreanu, Ion Pargaru, Vasile Horga, Coriolan Simedru – toti PNL) - Art.52 (1): Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea prejudiciului printr-o despagubire echitabila. - Art.52 (3): Statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Raspunderea statului este stabilita in conditiile legii, inclusiv in ceea ce priveste magistratii care si-au exercitat functia cu rea credinta sau prin grava neglijenta. Statul exercita dreptul de regres in conditiile legii (FC – Comisie)- Parlament - Art.62 (3): Numarul deputatilor nu poate fi mai mare de 300. La acest numar se adauga reprezentantii minoritatilor nationale (PSD) - Art.63 (3): Deputatii si senatorii se pot organiza in grupuri parlamentare, potrivit Regulamentului fiecarei Camere. La inceputul legislaturii se constituie grupurile parlamentare ale partidelor politice sau formatiunilor politice care au participat la alegeri. Pe parcursul legislaturii nu se pot constitui grupuri parlamentare noi (PNL) - Art. 64 (4 1): Orice persoana de drept public, orice persoana juridica privata si orice persoana fizica are obligatia de a se prezenta, direct sau prin reprezentant legal, dupa caz, in fata unei comisii parlamentare, in urma invitatiei scrise primite din partea acesteia, cu respectarea principiului separatiei puterilor in stat. Activitatea comisiei parlamentare nu se poate substitui organelor judiciare (PNL) - Art.64 (5): Birourile Permanente si comisiile parlamentare se alcatuiesc potrivit configuratiei politice a fiecarei Camere rezultate din alegeri. - Art.70 (2): Calitatea de deputat sau de senator inceteaza la data intrunirii legale a Camerelor nou alese; in caz de demisie; in caz de pierdere a drepturilor electorale; in caz de incompatibilitate; la data demisiei din partidul politic sau formatiunea politica din partea careia a fost ales sau la data inscrierii acestuia intr-un alt partid politica sau alta formatiune politica; in caz de deces. (PNL) Presedintele Romaniei - Art.80 (1): Presedintele Romaniei este seful statului, reprezinta statul roman si este garantul independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale (PNL) - Art.83 (3): Mandatul presedintelui Romaniei este de 4 ani si se exercita de la data depunerii juramantului (PNL+PSD+Minoritati) - Art.85 (2): In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului, Presedintele revoca si numeste, la propunerea primului ministru, dupa audierile candidatului in comisiile de specialitate ale Parlamentului, pe unii membri ai Guvernului. (PNL) - Art.85 (31): Presedintele Romaniei nu poate refuza propunerea primului ministru de revocare si numire a unor membri ai Guvernului. (PSD) - Art.89 (11): Presedintele Romaniei dizolva Parlamentul daca o hotarire in acest sens este adoptata cu votul a doua treimi dintre membri fiecarei Camere (PNL+PSD) - Art.91 (11): Presedintele reprezinta Romania la reuniunile Uniunii Europene avand ca tema relatiile externe ale Uniunii Europene, politica de securitate comuna sau completarea tratatelor constitutive ale Uniunii Europene (PNL) - Art.92 (1): Presedintele Romaniei este comandantul fortelor armate si indeplineste functia de presedinte al Consiliului National de Securitate (fost CSAT – n.a.) (PNL) - Art.921: Presedintele propune Parlamentului candidatii pentru functia de director al SRI si de director al SIE. (PNL) - Art.95 (4): Daca referendumul de demitere din functie este valid, dar propunerea de demitere nu intruneste o majoritate de 50% plus unu din voturile valabil exprimate, Parlamentul va fi dizolvat, urmand ca in termen de 45 de zile calendaristice sa se organizeze alegeri parlamentare anticipate (FC) Guvernul Romaniei - Art.103 (1): Presedintele il desemneaza drept candidat pentru functia de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianta politica care a participat la alegeri care a obtinut cel mai mare numar de mandate parlamentare, potrivit rezultatului oficial al alegerilor. In cazul in care exista mai multe formatiuni politice care au participat la alegeri si care au obtinut acelasi numar de mandate, Presedintele il desemneaza drept candidat pentru functia de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianta politica care a participat la alegerim care a obtinut cel mai mare numar de voturi potrivit rezultatului oficial al alegerilor. (PNL+PSD) - Art.103 (4): In cazul in care candidatul pentru functia de prim-ministru isi depune mandatul, nu se prezinta in fata Parlamentului pentru acordarea votului de incredere in termenul prevazut sau nu obtine votul de incredere, Presedintele il desemneaza drept candidat pentru functia de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianta politica care a participat la alegeri care a obtinut al doilea cel mai mare numar de mandate parlamentare potrivit rezultatului oficial al alegerilor. (PNL+PSD) - Art.1071: Primul-ministru este vicepresedinte al Consiliului National de Securitate (PNL) - Art.112 (3): Ministrul a carui revocare a fost solicitata prin intermediul unei motiuni simple adoptate, de catre cele doua Camere ale Parlamentului, va fi revocat din functie la propunerea primului ministru - Art.113 (1): Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, pot retrage increderea acordata Guvernului prin adoptarea unei motiuni de cenzura, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor. Semnatarii motiunii de cenzura, vor propune numele unei persoane drept candidat pentru functia de prim-ministru, iar aceasta va fi insarcinata de catre Presedinte cu formarea noului Guvern, in cazul in care motiunea de cenzura este adoptata (PNL) - Art.114 (1): Guvernul isi poate angaja o singura data intr-o sesiune parlamentara, raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna, asupra unui program, a unei declaratii de politica generalasau a unui proiect de lege (UDMR) - Art.115 (6): Ordonantele de Urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, ori privind regimul infractiunilor, pedepselor si executarii acestora, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica
Publicat de : ---
Data publicării: 20 Iun 2013 - 06:27
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=41247&titlu=Avantajele_noii_Constitutii__Blocheaza_aparitia_unui_regim_tip_Basescu_Boc