Consiliul Judetean Timis investeste intr-un "Interporto"

Administratia judeteana din Timis planuieste investirea intr-un nou sistem intermodal de tip "Interporto", dupa ce in urma cu jumatate de an a decis vanzarea actiunilor pe care le avea la un proiect similar cu capital italian si care s-a lasat cu anchete din partea DNA

. Sistemul "Interporto" este, de fapt, o zona de transfer al marfurilor de pe un mijloc de transport pe altul. Consilierii judeteni s-au grabit sa aprobe intocmirea unui alt studiu de fezabilitate pentru realizarea acestui sistem de transport intermodal in Timisoara, dar au omis sa se "scape" de actiunile la vechiul "Interporto". Motivatia acestei investitii a fost data de directorul Agentiei de Dezvoltare Economico-Sociala (ADES), Sergiu Balasa, care le-a spus colegilor ca expertii din tarile invecinate lucreaza la un proiect similar si, daca termina studiile inaintea judetului Timis, nu se mai poate face acelasi lucru si in Banat. "Vrem sa facem un sistem care sa asigure transportul containerizat de marfuri, pe distante mari, si transferul de pe calea ferata pe cea rutiera. Asemenea proiecte nu se pot dezvolta sub 300 de kilometri unul fata de celalalt. Timisul asteapta de 6-7 ani asa ceva. Anul viitor vom face studiul de fezabilitate", a spus Balasa. O astfel de infrastructura, asemanatoare unei gari, ar asigura legaturi directe, rapide, eficiente si economice intre transportul rutier, pe cele ferata, aerian si apa. "Acest proiect ar concentra toate experientele esuate pe care le-a mai avut judetul. Trebuie corelate si proiectele de la Calea Sagului, Sanandrei, proiectul Aeroportului International si cel al Primariei Timisoara", a precizat, la randul sau, presedintele Consiliului Judetean, Constantin Ostaficiuc. Neexistand inca un studiu, Balasa a adaugat ca nici nu poate estima un eventual cost al sistemului. "Proiectul italienilor, in care CJ era partener, era evaluat la 15 milioane de euro. Si ce dorim sa facem noi va costa cateva milioane bune de euro", a subliniat seful ADES. Asta, in timp ce drumurile din Timis au o stare precara, nu exista nici o sosea de centura, iar majoritatea localitatilor nu au apa si canalizare. O comisie uitata de alesi In luna mai, alesii judeteni au decis sa iasa din afacerea "Interporto Romania", dupa ce investitia italiana a starnit scandaluri si chiar anchete ale DNA. CJ investise doar 6.000 de euro, adica 0,067 la suta din capitalul social al societatii comerciale, iar in primavara a decis sa lase loc liber pentru o afacere exclusiv privata, asa ca au fost numiti trei consilieri intr-o comisie de stabilire a pretului de vanzare. De aproape jumatate de an insa, nu s-a intamplat nimic, membrii CJ uitand de existenta comisiei. Catalin Tiuch (PSD) a declarat ca nu a fost chemat la nici o sedinta cu colegii sai, Viorel Sasca (PNTCD) si Liviu Borha (PNL, vicepresedinte al CJ). Mai mult, Sasca nu s-a aratat prea interesat de subiect, motivand ca suma este prea mica. Pana si seful CJ a uitat de existenta comisiei si, la sesizarea "Romaniei libere", a mentionat ca le va reaminti alesilor. Oferta unuia dintre actionari era, in mai, de 11.000 de euro, deci aproape dublu cat s-a investit initial. Contractul de asociere a fost semnat pe vremea cand la conducerea administratiei timisene se afla Dan Ioan Sipos (PSD). Italienii au implicat proiectele in scandaluri Daca era realizat, "Interporto-sud" trebuia sa fie, la aceasta data, un terminal de depozitare si triere a marfurilor, conceput sub forma unui mic oras industrial, ce avea legaturi aeriene si feroviare cu vestul Europei si peste 1.000 de locuri de munca. Dupa anuntata investitie la sud de Timisoara, mai precis in zona Sag, lansata in 2001, a aparut al doilea proiect de acest gen, tot cu capital italian, dar in zona de nord a orasului de pe Bega, la Sanandrei. Primul proiect a fost cercetat de DNA, dupa o sesizare a Directiei Finantelor Publice, pe cazul unor rambursari de TVA si prejudicii de peste 140 de miliarde lei vechi aduse statului in urma unor achizitii dubioase de terenuri. La vremea respectiva, cazul a fost prezentat drept o modalitate a italienilor de a spala bani. Conducerea Aeroportului International din Timisoara a anuntat, in martie 2005, o investitie de 100 de milioane de euro tot pentru un terminal intermodal, care sa permita legatura imediata intre transportul aerian, rutier si feroviar atat pentru transportul de pasageri, cat si cel de marfa. In acelasi timp, la Primaria Timisoara se dezvolta o strategie de transport modal, care sa asigure fluenta in traficul de calatori si eliminarea aglomeratiei.
Publicat de : ---
Data publicării: 08 Noi 2006 - 06:13
 

Link știre