PROIECT DE LEGE CONTROVERSAT PRIVIND CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE

I

. Alexandru Camera de Comert si Industrie a Romaniei functioneaza in baza Decretului Lege nr. 139/1990 act normativ izvorat imediat dupa revolutie din necesitatea de a institui reglementari in domeniu in conformitate cu noile evolutii ale societatii romanesti. De cateva luni Senatul si Camera Deputatilor dezbat proiectul unei noi legi care ar urma sa alinieze activitatea Camerelor de Comert la situatia actuala, inclusiv urmand sincrnizarea cu normele similare europene. Forma in care a fost prezentat initial proiectul legislativ denota insa serioase lacune care au fost sesizate de specialisti cat si de Consiliul Legislativ al Parlamentului Romaniei care i-a dat aviz negativ cu toate acestea analizele si discutiile in comisii de specialitate au continuat, legea aflandu-se in prezent in dezbatere la Camera Deputatilor. Camera de Comert si Industrie a Romaniei este o organizatie neguvernamentala de utilitate publica cu caracter autonom avand drept scop, promovarea intereselor generale ale membrilor si, ale tuturor comerciantilor. Are in componenta membri individuali, membri colectivi si membri onorifici care adera la statutul Camerei. Organele de conducere ale Camerei de Comert si Industrie a Romaniei sunt: - Adunarea Generala a Membrilor la care pot participa toti cei inscrisi - Colegiul de Conducere avand in componenta reprezentanti ai tuturor categoriilor de membri; - Comitetul executiv care de asemenea reprezinta interesele diferitelor categorii de membri; - Presedintele, care in prezent este ales democratic de membrii Colegiului. Initiatorii noii legi, fie din necunoastere, fie manati de interese obscure doresc excluderea de la actul decizional a organizatiilor patronale, a Camerelor bilaterale, a asociatiilor profesionale a membrilor individuali sau a altor organizatii neguvernamentale. In acest fel ar vota pentru alegerea noilor organe de conducere un numar de 12 presedinti de Camere Judetene. De ce 12 si nu 4 nu explica nimeni cum nu se explica de ce nu au drept de vot ca si pana acum ceilalti reprezentanti. S-ar ajunge astfel ca un grup restrans care reprezinta unu la suta din totalul membrilor sa decida in detrimentul imensei majoritati. Manevrele si presiunile exercitate pot duce la ruperea Camerei de Comert si Industrie pentru ca spre exemplu Camera bilaterala Romania - Israel sau Romania - Moldova avand in componenta sute de mari comercianti ar fi lasata la mana unor mici comercianti din judete. Un alt aspect important este acela ca in prezent Camera de Comert si Industrie a Romaniei este profitabila, prin activitatile sale proprii cat si prin dividentele pe care le obtine din asocieri si ca sprijina material Camerele Judetene cu sume insemnate de bani. S-ar ajunge astfel daca s-ar aplica initiativele legislative susmentionate ca cel subventionat sa decida practic asupra finantatorului ceea ce explica in parte si “jocurile” pe care le fac cei care se lupta pentru a sustine aceste aberatii. In tarile Uniunii Europene, Camerele de Comert si Industrie sunt mult mai importante decat la noi fiind adevarati vectori de dezvoltare a comertului intern si international. In nici unul din state, nu este creat un grup privilegiat care sa aleaga presedintii ci exista o larga deschidere, acordandu-se drept de vot chiar si reprezentantilor unor centre comerciale, ramuri industriale, camere zonale si chiar orasenesti. Insistenta cu care se promoveaza prevederile noului proiect de lege nu poate decat sa ne puna pe ganduri si sa ne duca la concluzia ca presiunea la care este supusa Camera de Comert a Romaniei este motivata mai degraba de interese obscure decat de dorinta de a imbunatati legislatia.
Publicat de : ---
Data publicării: 03 Apr 2006 - 06:59
 

Link știre