Batalia primului mall la Cluj [1]


  Doi cunoscuti oameni de afaceri - ieseanul Iulian Dascalu si clujeanul Arpad Paszkany - au depus oferte pentru concesionarea terenului

.
Competitia pentru construirea primului mall în orasul Cluj-Napoca se afla pe ultima suta de metri, companiile Iulius Group si South East Euromentor fiind sigurele care au depus oferta pentru concesionarea unui teren de aproape 7 hectare detinut de Primaria Cluj-Napoca.
Terenul se afla în Parcul Est - situat într-unul dintre cartierele mai vechi ale Clujului, durata contractului de concesionare fiind de 49 de ani.
Initial, caietul de sarcini a fost cumparat de noua societati, dar numai cele doua firme au depus oferte. Câstigatorul urmeaza sa fie cunoscut la sfârsitul acestei saptamâni.
"Oferta pe care am facut-o Consiliului Judetean Cluj este confidentiala, dar, în principiu, construirea unui astfel de mall include ca valoare un minimum de 45-50 de milioane de euro, în functie de cum vor iesi planurile de urbanism. Mall-ul de la Cluj s-ar întinde pe o suprafata de 50.000 de metri patrati si ar cuprinde spatii pentru tot ceea ce înseamna divertisment, shopping, restaurante, baruri, 5 sali de cinema, plus 1.500 de locuri de parcare. Constructia lui ar dura circa doi ani", a declarat pentru ZF Transilvania omul de afaceri Iulian Dascalu, proprietarul Iulius Group.
El spune ca nu va renunta la ideea de a construi un mall în Cluj-Napoca chiar daca oferta depusa acum nu va fi agreata de Consiliul Judetean Cluj.
"In Transilvania, Clujul nu se compara cu alt oras ca si potential. Ideea de a ridica un mall la Cluj era în planul firmei noastre de acum 2-3 ani, si a venit în sfârsit vremea sa o punem în aplicare. Pentru anul viitor intentionam sa dezvoltam cel putin doua proiecte de acest tip, Clujul fiind unul dintre orasele vizate. Cel de-al doilea oras nu îl facem deocamdata public, dar ne vom orienta probabil spre sud, Galati, poate Constanta...", a explicat Iulian Dascalu.
Cea de-a doua societate care se bate pentru terenul pus la dispozitie de Consiliul Judetean Cluj este South East Euromentor. Desi detine doar o cota mica de actiuni în aceasta societate, omul de afaceri clujean Arpad Paszkany este familiarizat cu planurile viitorului mall.
"Va fi un proiect ce se va desfasura în trei trepte. Prima etapa va consta în construirea mall-ului propriu-zis, ce se va întinde pe o suprafata de 72.880 mp si va avea o valoare de 68-73 milioane de euro", a explicat pentru ZF Transilvania, Arpad Paszkany. El a adaugat ca centrul comercial va fi definit de doua cladiri P plus 2, unite între ele prin doua poduri panoramice, termenul de executie fiind de 18 luni.
"O data finalizat mall-ul, va începe cea de-a doua etapa - construirea unor cladiri de birouri clasa A ce se vor ridica peste centrul comercial si vor cuprinde etajele 3-8. Suprafata construita va fi de 51.200 mp la un pret de 750 euro/mp. Birourile vor fi finalizate tot în 18 luni, dupa care va începe etapa a treia, de construire a trei blocuri de locuinte de tip P plus 8 în care va fi inclus si un camin studentesc. Acestea se vor întinde pe 64.190 de mp, la un pret de 500 de euro/mp", a mai spus Paszkany. Potrivit acestuia, etapa de construire a blocurilor de locuinte se va finaliza tot în 18 luni, dupa care se vor demara lucrarile la un hotel-centru de conferinte de tip P plus 8 ce se va ridica pe o suprafata de 40.000 mp. De asemenea, proiectul va cuprinde parcari subterane, supraterane, facilitati sportive (teren de tennis, piste de role si de biciclete etc) si spatii verzi ce se vor gasi atât în jurul complexului comercial, cât si deasupra acestuia. "Suntem câstigatorii licitatiei. Si spun acest lucru fara sa fi discutat cu cei care analizeaza ofertele. Noi stim ca suntem câstigatori pentru ca oferta noastra este cea mai buna", declara Paszkany.

Iulius Group, la numarul trei
Mall-ul de la Cluj ar fi cel de-al treilea construit de Iulius Group, dupa cele de la Iasi si Timisoara. Iulius Center Iasi, investitie în valoare de 7 mil. dolari, a fost inaugurat în aprilie 2000, ocupa o suprafata totala de 19.632 de metri patrati. Iulius Mall Timisoara reprezinta o investitie de tip greenfield în valoare de 45 milioane de euro. Suprafata construita a imobilului totalizeaza 83.000 de metri patrati, desfasurata pe patru niveluri. Iulius Group detine o retea de opt magazine, deschise în cele mai importante orase din tara.

Tot în faza de proiect
Arpad Paszkany a mai promovat un proiect de complex comercial - Polus Center Cluj - care ar fi urmat sa fie realizat de compania Polus Transilvania, membra a grupului ungar TriGranit Development Corporation. Grupul detine 87% din Polus Transilvania, restul actiunilor apartinând lui Paszkany. De aproape 10 ani, complexul, care necesita investitii de 140 mil. euro, se afla în stadiu de proiect din cauza problemelor juridice legate de proprietatea terenului. In aceasta toamna, Polus Transilvania a început decopertarea terenului, desi justitia nu s-a pronuntat. laura.laurentiu@zf.ro


Publicat de : Laura Laurentiu, ZF
Data publicării: 05 Dec 2005 - 08:56
 

Link știre   [1] https://fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=11672&titlu=Batalia_primului_mall_la_Cluj