Miercuri, 05 Aprilie 2017 - 05:34 AM Aleg.RO: Statul roman trebuie sa restituie proprietarilor de autovehicule taxe de mediu de peste 6 miliarde de lei

Publicat de: ---

Bursa      *  Surse politice: "Abrogarea timbrului de mediu, de la 1 februarie 2017, a creat un vid legislativ"
     *  "Singura solutie pentru recuperarea taxelor auto este apelul la instante"
     *  Daniel Constantin, fost ministru al Mediului: "Daca cetatenii vor fi trimisi sa-si castige dreptatea in instanta, atunci exista riscul ca suma de returnat sa se majoreze cu 20%"
       Statul roman trebuie sa restituie proprietarilor de autovehicule taxe de mediu de peste 6 miliarde de lei, in conditiile in care Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis ca cele trei forme de taxare - taxa speciala pentru autovehicule, taxa de poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisii poluante -, din perioada 2007-2017, sunt ilegale, iar timbrul de mediu este partial ilegal .
     De asemenea, autoritatile europene au obligat statul roman sa restituie integral aceste sume.
     Comisia de Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor a fost sesizata pe fond, la nivel de raport, cu privire la proiectul de lege de aprobare a OUG 40/2015 pentru modificarea si completarea OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.
     Timbrul de mediu a fost introdus, de guvernul Ponta, prin OUG 9/2013, ca urmare a faptului ca celelalte forme de taxare au fost declarate ilegale de CJUE.
     Actul normativ prevedea ca plata timbrului nu era necesara la prima vanzare in Romania catre un alt proprietar, daca s-a achitat deja una dintre vechile taxe auto, exceptand situatia in care o instanta a dispus restituirea sumei.
     In 2015, OUG 40/2015 a modificat OUG 9/2013, care preciza: "Contribuabilii care au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii, pot solicita restituirea acesteia prin cerere adresata organului fiscal competent". Aceste taxe, plus dobanzile datorate contribuabilului pentru perioada cuprinsa intre data perceperii acestor taxe si data restituirii acesteia se achita, pe parcursul a 5 ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora, iar plata transelor anuale se efectueaza conform graficului stabilit de organul fiscal competent, potrivit OUG 40.
     Odata cu eliminarea celor 102 taxe, aprobata de Parlament, la propunerea PSD, taxa privind timbrul de mediu a fost abrogata de la 1 februarie 2017.
     Surse politice ne-au declarat ca, prin abrogarea OUG 9/2013, odata cu eliminarea timbrului de mediu, procedura de restituire pe cale administrativa a acestor sume nu mai poate fi realizata: "Ca atare, ne aflam intr-un vid legislativ, iar restituirea acestor sume poate fi facuta doar in baza unui nou act administrativ. In prezent, singura solutie pentru recuperarea acestor sume este apelul la instante. Un astfel de demers in justitie dureaza minim un an si presupune, totodata, cheltuirea de sume importante de catre cetateni".
     Fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, a declarat ieri, intr-o coferinta de presa, ca Guvenul trebuie sa gaseasca modalitatea de restituire a sumelor catre proprietarii de masini, in conditiile in care estimarile institutiei pe care a condus-o indica o suma de returnat de 6,4 miliarde de lei.
     "Guvernul va trebui sa gaseasca si sa stabileasca, in perioada urmatoare, modalitatea prin care banii sa fie restituiti celor care au achitat timbrul de mediu. Estimarile actuale arata ca ar fi vorba despre returnarea unei sume totale de 6,4 miliarde de lei. Daca cetatenii vor fi trimisi sa-si castige dreptatea in instanta, atunci exista riscul ca aceasta suma sa se majoreze cu 20%. Dupa ce se va gasi solutia ideala, sper sa fie si transpusa intr-un act normativ", a afirmat Daniel Constantin.
     Amintim ca, in iunie 2016, CJUE a declarat partial ilegal si timbrul de mediu. Curtea Europeana de Justitie a apreciat ca taxarea este in regula, atata timp cat nu se face o discriminare intre masinile luate din strainatate si cele vandute in tara. Insa scutirea de la plata timbrului de mediu, pentru masinile deja inmatriculate in Romania pentru care s-a platit (dar nu s-a restituit) taxa speciala, taxa pe poluare sau taxa pentru emisiile poluante este, potrivit CJUE, contrara dreptului Uniunii Europene.
     Prin decizia CJUE din 30 iunie 2016, judecatorii au decis ca se opun termenului de cinci transe pentru rambursarea vechii taxe auto, cea care a purtat mai multe denumiri in perioada 2007-2013, respectiv taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Curtea considera ca o restituire esalonata a banilor este mai putin favorabila decat una integrala. Nu in ultimul rand, judecatorii au aratat ca autoritatile romane nu pot invoca insuficienta fondurilor atunci cand decid rambursarea esalonata a taxelor auto.
     In perioada 2007-2017, statul a incasat, in perioada 2007-2008, 1,38 miliarde de lei din taxa speciala, 2,9 miliarde de lei in perioada 2008-2012 din taxa de poluare, 720 milioane lei din taxa de emisii poluante in perioada 2012-2013, si 2,78 miliarde de lei din timbrul de mediu intre 2013-2017.
     Pana acum, statul a restituit doar 1,62 miliarde de lei, pe baza unor hotarari judecatoresti.
     La inceputul lunii trecute, fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, a declarat ca timbrul de mediu nu va fi inlocuit cu o taxa noua, insa, in schimb, va fi creata o legislatie care sa permita administratiilor publice locale sa taxeze masinile care intra in zone aglomerate, dar nu inainte de a crea o infrastructura viabila.
     Daniel Constantin a declarat: "In unele orase europene, unde exista o supraaglomerare, s-a introdus un element suplimentar, numit taxarea masinilor care intra in aglomerarile urbane, in functie de gradul de poluare. Este un instrument pe care il au la dispozitie administratiile publice locale. In urma discutiilor pe care le-am avut in Coalitie, ca rezultat al grupului de lucru pe care l-am avut in Ministerul Mediului s-a luat decizia ca Romania sa nu introduca o noua taxa care sa inlocuiasca timbrul de mediu, ci sa creeze doar legislatia astfel incat autoritatile publice locale - daca vor considera necesar - sa introduca, atunci cand dezvolta infrastructura, ca si varianta optionala, o eventuala taxa pentru zonele supraaglomerate. Dar, dupa cum se vad lucrurile in acest moment, si cred ca nici pe termen mediu, nu se va introduce niciun fel de taxa suplimentara. (...) In perioada urmatoare vom identifica masinile poluante si vom avea cate un sticker de culoare diferita in parbrizul fiecarei masini in functie de gradul de poluare. Asta nu inseamna costuri suplimentare sau taxe pe care le percepem. Dar creeaza premisele ca autoritatile publice locale, dupa ce vor face zonarea oraselor, sa poata sa introduca".
     Fostul ministru a confirmat, ieri, ca in locul timbrului de mediu, Coalitia de guvernare a agreat varianta certificatelor de calitate - niste stickere colorate -, care vor fi acordate in functie de certificatul de calitate pe care il are fiecare autoturism.
     Daniel Constantin a precizat ieri: "Sunt stickere de sase culori, in functie de normele de poluare ale autoturismelor. Pentru cea mai poluanta, pentru Euro 2 si non-euro, culoarea este rosie, iar pentru cea mai putin poluanta este verde. Aceste colante vor fi produse de Imprimeria Nationala, vor fi aplicate de Registrul Auto Roman, iar intreaga operatiune ar urma sa inceapa din toamna acestui an".
     Chiar si in prezenta timbrului de mediu, numarul de vehicule second-hand importate in 2016 in Romania a fost cu 18,6% mai mare decat anul anterior.   


(274 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

Statul roman trebuie sa restituie proprietarilor de autovehicule taxe de mediu de peste 6 miliarde de lei | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.60422110557556 seconds.