Luni, 04 Iulie 2005 - 07:34 AM Aleg.RO: Republica putiniana

Publicat de: Ioana Lupea

evenimentulzilei Analistii politici considera ca o Comunitate de Informatii concentreaza puterea in mainile unui singur om Dezbaterea privind Comunitatea de Informatii oculteaza un alt subiect, reforma Consiliului Superior de Aparare a Tarii care asigura, in acest moment, colaborarea intre serviciile de informatii pentru scopul comun al sigurantei nationale. Specialistii spun ca dorita Comunitate exista de facto in CSAT si ca o reformulare a acesteia ar realiza ceea ce propune presedintele Traian Basescu, respectiv, cooperarea intre structurile de siguranta nationala, informatie integrata, expertiza, decizie si feed-back.
O Comunitate de Informatii au mai visat si fostii presedinti Emil Constantinesciu si Ion Iliescu, dar si premierul Adrian Nastase. Administratia Constantinescu a esuat din cauza rivalitatii intre servicii si a banilor. Pentru o noua structura ar fi fost necesar un buget separat, luat din bugetele serviciilor. Ion Iliescu si Adrian Nastase, alimentati de camarila "intelligence" Ioan Talpes, Mihai Caraman, Constantin Silinescu, nu au reusit sa cada de acord asupra persoanei care va detine controlul Comunitatii. De aceeasi soarta pare sa aiba parte si Comunitatea lui Traian Basescu.
De ce vrea actualul sef al statului o Comunitate de Informatii? "Pentru ca vrea sa domine serviciile", raspunde specialistul in servicii secrete, istoricul Marius Oprea. Traian Basescu a promis ca nu va fi invins de serviciile secrete ca Emil Constantinescu. De altfel, in ceea ce-l priveste, nimeni nu a reusit sa ofere un raspuns la intrebarea cine controleaza pe cine in aceasta relatie. Marius Oprea crede ca Radu Timofte, seful SRI, si Gheorghe Fulga, cel al SIE, "ii mananca din palma presedintelui" pentru ca nu mai au unde sa se duca daca vor fi schimbati din functie.
Cultura politica
Este de remarcat faptul ca dezbaterile actorilor politici in legatura cu Comunitatea Nationala de Informatii (CNI) au fost exclusiv de natura birocratica si legislativa, fara sa se tina cont de doua aspecte de principiu fundamentale: nivelul culturii politice din Romania si stadiul reformei serviciilor de informatii. Este Romania o democratie consolidata care previne, prin mecanisme de control, derapajele antidemocratice? Cei mai multi analisti cred ca ar fi riscanta pentru democratie crearea CNI atat timp cat nu exista un control civil asupra structurilor ce tin de siguranta nationala, iar oamenii politici sunt tentati sa foloseasca informatii provenite din zona "intelligence" pentru a-si intari puterea.
Desi reglementat, controlul civil asupra serviciilor de informatii si asupra CSAT este practic inexistent. Comisiile parlamentare de aparare, de control al activitatii SIE si SRI nu au un Corp de experti care sa stie ce sa ceara si cum sa prelucreze informatiile. Motiv pentru care se bazeaza exclusiv pe datele oferite de acestea si pe rapoartele anuale.
Chiar si atunci cand dinspre parlament se ridica o problema sunt cazuri in care serviciul nu raspunde invocand nivelul de clasificare al unor informatii, spun surse din comisiile de resort. "Nimeni nu a verificat pana acum constitutionalitatea regulamentelor de functionare ale serviciilor de informatii, nu stim cum isi recruteaza informatorii", da un exemplu istoricul Marius Oprea. CSAT, care reuneste structurile cu atributii privind siguranta nationala, nu este obligat prin lege decat sa transmita parlamentului rapoartele anuale.
Mentalitatea cadrelor
In lipsa unui control civil autentic nu este cunoscut nici stadiul reformei interne. Sefii serviciilor au adus ca argument al reformei aprecierile venite din partea structurilor similiare din statele NATO; necesar, dar nu suficient. Intinerirea cadrelor din structurile de informatii nu este o dovada a rupturii definitive de mentalitatile si practicile fostei Securitati.
La varful acestora, la nivel de sefi de directii, adjuncti sau chiar sefi pot fi regasite nume care au avut pozitii importante in Securitate. Cel mai bun exemplu este seful STS, Tudor Tanase, care inainte de 1989 detinea aceeasi pozitie in cadrul serviciului T al Securitatii, care se ocupa cu urmarirea electronica a "inamicilor" regimului Ceausescu.
Mai mult decat atat, cadrele tinere scolite la Institutul National de Informatii au beneficiat de educatia oferita de fosti securisti cum ar fi fostul sef al SIPA, Marian Ureche, inainte de 1989 general de Securitate.
Nu a fost lamurita nici atitudinea serviciilor de informatii in marile afaceri de coruptie. "Am sesizat dar nu s-a dat curs" nu poate fi o explicatie satisfacatoare atat timp cat in interiorul CSAT acestea aveau oportunitatea de a solicita, de la executiv sau de la reprezentantii sistemului de justitie, explicatii in legatura cu informatiile neutilizate. Ceea ce poate presupune fie complicitatea prin tacere, fie implicarea unor cadre din servicii in acte de coruptie.
Daca 10% din ceea ce a scris presa despre acest subiect ar fi adevarat, atunci Traian Basescu ar trebui sa se gandeasca de doua ori inainte de a demara procesul realizarii Comunitatii de Informatii.
Cristian Pirvulescu: Riscul manipularii
Exista riscul unor derapaje nedemocratice intr-o tara ca Romania, dar aceasta problema a fost ridicata si in Statele Unite. Problema drepturilor cetatenesti este la fel de importanta cum este si cea a sigurantei nationale.
Ni se aduc doua argumente, lupta impotriva terorismului si a coruptiei. In criza ostaticilor servciile au conlucrat si fara Comunitatea de Informatii. Iar lupta impotriva coruptiei tine de vointa politica si nu de serviciile secrete. Serviciile sunt tentate sa maximizeze ceea ce au si cum sa protejeze cetateanul, daca nu exista mecanisme care sa-l ajute? Daca se concentreaza la o singura putere, riscul manipularii prin informatii este mult mai mare. Reforma CSAT ar fi o solutie mult mai buna.
Marius Oprea: Refacerea fostei Securitati
Reforma CSAT, institutie care asigura cadrul eficient al colaborarii intre servicii, este mai fezabila. Inventia care pune toate serviciile in mana unei singure persoane este riscanta intr-o democratie originala, cum e cea din Romania. Ni se spune ca astfel de institutii exista in tarile democratice, dar CNI este doar in Marea Britanie, care are o experienta democratica de o jumatate de mileniu, nu de 15 ani. Comunitatea de Informatii ar insemna si refacerea unitatii fostei Securitati. Va reuni SPP, fosta Directie a 5-a, SRI, fosta Directie I, SIE, fosta DIE, 0215, fosta Securitate a Capitalei, Directia Generala de Informatii a Armatei, fosta Directie a IV-a, SIPA, fosta Directie K, STS, fostul serviciu T al Securitatii. Nu avem certitudinea ca s-a schimbat ceva. Vom deveni o republica putiniana, nu conteaza cine este Putin. Serviciile sunt coordonate de fosti securisti, iar cadrele tinere au fost educate de fosti securisti. Nu poti face Comunitatea de Informatii fara reformarea serviciilor.


(636 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Evenimentul Zilei

· Alte știri de la Ioana Lupea


Azi: Cea mai citită știre din sursa Evenimentul Zilei:

Republica putiniana | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.67055797576904 seconds.