Joi, 25 Februarie 2016 - 04:57 AM Aleg.RO: Gilda Lazar, JTI: "Reglementarea pietei tutunului, in plin absurd"

Publicat de: ---

Bursa      Guvernul a adoptat, ieri, proiectul legislativ care urmeaza sa transpuna in legislatia nationala Directiva Europeana din domeniul tutunului, care aduce o serie de modificari produselor din tutun .
     Industria de profil astepta noua legislatie inca de la finalul anului trecut, pentru a putea sa-si conformeze produsele in timp util.
     Reprezentantii sectorului spun ca inca nu au vazut proiectul de lege si se arata ingrijorati de faptul ca nu vor putea sa se alinieze la timp noilor cerinte, mai ales avand in vedere ca initiativa urmeaza sa fie dezbatuta in Parlament.
     Gilda Lazar, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, ne-a transmis: "Guvernul nu si-a asumat responsabilitatea de a asigura o perioada de tranzitie pentru fabricarea tigaretelor, pasand decizia politica Legislativului, iar consecintele - viitorului Executiv. Data fiind intarzierea transpunerii Directivei tutunului, am cerut public Guvernului certitudini de ordin normativ: aprobarea proiectului prin Ordonanta de Urgenta si acordarea unei perioade de tranzitie necesara fabricatiei. Asadar, nu am solicitat niciodata amanarea transpunerii Directivei, ci urgentarea ei, pentru a nu fi periclitata activitatea celui de-al doilea mare contribuabil la bugetul de stat, marindu-se riscul de deficit bugetar excesiv, prin neincasarea taxelor si contributiilor lunare medii de 250 milioane de euro.
     Textul adoptat prevede termene fantasmagorice: legea ar urma sa intre in vigoare pe 20 mai 2016 si, incepand cu aceeasi data, fabricile de tigarete ar trebui sa produca deja potrivit prevederilor Proiectului. Pana atunci insa, au ramas mai putin de trei luni de zile, in care Parlamentul sa adopte legea, iar noi sa modificam productia fara baza legala. Cine garanteaza ca Proiectul nu va fi modificat in Parlament sau ca legea va fi adoptata pana la 20 mai? Pe de o parte, un Proiect nu poate impune obligatia de a face, aceasta fiind atributul exclusiv al unei legi intrate in vigoare.
     Pe de alta parte, Guvernul nu e in masura sa impuna Legislativului date limita pana la care sa adopte legi.
     Desi redactarea Proiectului a durat aproape doi ani, initiatorii au ignorat realitatea si au copiat birocratic textul de la Bruxelles, fara sa tina cont de faptul ca suntem deja la finalul lunii februarie, ceea ce face ca termenul de fabricatie indicat (20 mai) sa fie inaplicabil. Alte tari au adaptat textul european la contextul national: Polonia prevede o perioada de tranzitie de noua luni pentru productie, iar Danemarca - sase luni, pentru a nu pune in pericol piata legala si veniturile bugetare".
     Gilda Lazar subliniaza ca productia nu se poate modifica peste noapte, "printr-o vraja", ci doar in baza unei legi si a unor norme publicate in Monitorul Oficial: "Am aratat public ca depindem de furnizori globali de ambalaje, ca avem nevoie de cateva luni pentru schimbarea designului, pregatirea procesului de tiparire, comanda materialelor, printarea blanchetelor si transportul acestora catre Romania, unde se produc tigaretele si se face impachetarea propriu-zisa. Acesta este motivul pentru care am solicitat o perioada de tranzitie pentru fabricatie sau permisiunea de a produce in paralel si a ne adapta din mers, astfel incat, la anul, pe 20 mai 2017, data prevazuta in Directiva pentru «curatarea pietei», sa putem avea doar produse de tip nou. Stocurile, limitate de legislatia fiscala in vigoare, nu sunt suficiente pentru a acoperi vanzarile din perioada de vara, care este o perioada de varf si exista pericolul real ca piata sa fie inundata de produse de contrabanda.
     Ne vedem nevoiti sa incepem pregatirile prealabile doar pe baza detaliilor tehnice furnizate abia acum doua saptamani de Ministerul Sanatatii. Insa, riscul de a arunca banii pe fereastra este foarte mare, pentru ca informatiile nu sunt complete si nimeni nu ne poate asigura ca detaliile nu vor fi schimbate prin viitoarea lege sau prin cele peste 10 ordine de ministru ce vor fi emise ulterior pentru aplicarea acesteia".
     Guvernul nu a luat in calcul ce s-ar putea intampla daca, din cauza agendei incarcate a Parlamentului si a perioadei electorale, legea nu va putea trece pana la 20 mai, mai arata reprezentantul JTI, mentionand: "Chiar daca noi am reusi, printr-o vraja, sa modificam productia, noile produse ar fi ilegale, neputand fi puse pe piata. Asadar, traim in plin absurd.
     Prin urmare, in baza dreptului la libertate economica, a dreptului de petitionare si a transparentei decizionale, ne vom adresa oficial Parlamentului, solicitand acordarea unei perioade de tranzitie pentru fabricatie. Asa cum am aratat, este o problema de interes comun, atat pentru producatorii de tutun, cat si pentru stat, prin indeplinirea indicatorilor macroeconomici si protejarea incasarilor la buget, unde viram circa 80% din pretul pachetelor de tigarete".
     * Produsele cu aroma caracteristica si cele cu aditivi vor disparea din piata
     Prin proiectul de lege aprobat ieri de Guvern, sunt introduse noi conditii privind ingredientele utilizate in fabricarea produselor din tutun, inscriptionarea si prezentarea produselor din tutun, trasabilitatea, elementele de securitate si comertul transfrontalier la distanta cu produse din tutun si conexe, arata un comunicat al Executivului.
     Initiativa legislativa reglementeaza ingredientele ce pot fi utilizate in produsele din tutun si nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotina si monoxid de carbon. Astfel, va fi interzisa punerea pe piata a tigarilor si a tutunului rulat care au o aroma caracteristica. Produsele cu aroma caracteristica al caror volum al vanzarilor la nivelul intregii UE reprezinta 3% sau mai mult intr-o anumita categorie de produse vor fi interzise din 20 mai 2020. "De asemenea, va fi interzisa punerea pe piata a tuturor produselor din tutun care contin aditivi speciali, precum vitamine, cafeina, taurina si creeaza impresia ca un produs din tutun are un efect benefic asupra sanatatii sau ca prezinta riscuri mai mici pentru aceasta, dar si a celor care contin arome in capsule, filtru sau in alte caracteristici tehnice", subliniaza documentul. Ministerul Sanatatii va percepe producatorilor si importatorilor de produse din tutun tarife proportionale pentru primirea, stocarea, prelucrarea si analizarea informatiilor transmise. Suplimentar, producatorii si importatorii au obligatii de raportare extinsa pentru anumiti aditivi continuti in tigarete si tutunul de rulat.
     Comunicatul citat mai arata: "Etichetarea produselor din tutun se modifica substantial, urmand sa cuprinda un avertisment general ("Fumatul ucide") pe 50% din suprafata laterala, un mesaj de informare ("Fumul de tutun contine peste 70 de substante care cauzeaza cancer"), pe 50% din suprafata laterala, avertismente de sanatate combinate, formate din text, poza si numar de telefon la care se pot obtine informatii despre metodele de renuntare la fumat (pe ambele fete, in partea superioara, pe 65% din suprafata, iar avertismentul poate fi mutat sub timbrul fiscal, astfel incat marca sa ramana sub avertisment)". Avertismentele trebuie schimbate anual si rotate pe pachete.
     Fac exceptie de la prevederile de mai sus trabucurile si tigarile de foi ambalate individual, precum si produsele din tutun care nu ard, etichetarea in cazul acestora fiind supusa unui numar mai mic de rigori.
     Proiectul de lege contine si prevederi privind trasabilitatea pachetelor de tutun, astfel incat, circulatia lor in Uniunea Europeana sa fie inregistrata si urmarita, pentru a putea fi verificata conformitatea cu legislatia nationala si europeana, contribuind astfel la combaterea contrabandei si contrafacerii, subliniaza autoritatile. Pachetele unitare de produse de tutun vor fi marcate cu un identificator unic care va permite stabilirea urmatoarelor elemente: data si locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit la fabricarea produselor, schimbul de lucru de lucru sau ora fabricarii, descrierea produsului, piata de destinatie pentru vanzarea cu amanuntul, ruta de transport preconizata, daca este cazul, importatorul in UE, ruta efectiva de transport de la fabricare pana la primul punct de vanzare cu amanuntul, data transportului, destinatia, punctul de plecare si destinatarul, identitatea tuturor cumparatorilor, de la fabricare pana la primul punct de vanzare cu amanuntul etc. "Toate aceste informatii vor fi accesibile prin mijloace electronice, toate persoanele fizice si juridice implicate in lantul de aprovizionare al produselor din tutun tinand o evidenta completa si exacta a tuturor tranzactiilor relevante. Toate datele relevante vor fi gazduite intr-o unitate de stocare de date situata fizic pe teritoriul UE, caracteristicile acesteia si ale contractului de stocare de date urmand sa fie aprobate de catre Comisia Europeana si transpuse in legislatia nationala prin ordin al presedintelui ANAF", conform documentului citat.
     Produsele din tutun care sunt introduse pe piata poarta un element de securitate inviolabil, compus din elemente vizibile si invizibile, care se tipareste sau se fixeaza astfel incat sa nu poata fi indepartat, sa nu poata fi sters, ascuns sau intrerupt, inclusiv prin intermediul timbrelor fiscale. Standardele tehnice pentru elementele de securitate vor fi aprobate de catre Comisia Europeana si transpuse in legislatia nationala prin ordin al ministrului finantelor publice.
     * Vanzarile transfrontaliere la distanta de produse din tutun si tigari electronice catre consumatorii din Romania vor fi interzise
     Un capitol distinct se refera la conditiile de vanzare a produselor din tutun. Vanzarile transfrontaliere la distanta de produse din tutun si tigari electronice catre consumatorii din Romania vor fi interzise. Vor fi permise insa vanzarile transfrontaliere la distanta catre consumatorii situati in statele membre care nu interzic astfel de vanzari. Pentru a putea realiza aceste operatiuni comerciale, punctele de vanzare cu amanuntul din Romania trebuie sa se inregistreze la ANAF si la autoritatile competente din statele membre in care sunt situati potentialii consumatori.
     Legea ii va obliga pe acesti comercianti sa foloseasca un sistem de verificare a varstei care, in momentul vanzarii, arata daca respectivul cumparator respecta sau nu reglementarile privind varsta minima de la care pot fi achizitionate produse din tutun.
     Comunicatul Guvernului arata ca aceasta masura este sustinuta de populatie, 57% dintre respondentii romani ai Eurobarometrului 2015 afirmand ca sunt de acord cu interzicerea vanzarilor de produse de tutun pe internet.
     Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite in acest sens de Ministerul Sanatatii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala, in functie de competentele stabilite prin lege.
     Ministerul Sanatatii poate adopta si alte reglementari prin care sa interzica vanzarea produselor din tutun sau celor conexe, din motive legate de situatia specifica din Romania, cu conditia ca interzicerea sa fie justificata de necesitatea protectiei sanatatii publice.
     "Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere Parlamentului, intrarea sa in vigoare fiind prevazuta incepand cu 20 mai 2016, insa introducerea pe piata a mai multor produse care nu sunt conforme este permisa pana la 20 mai 2017", subliniaza Executivula daugand ca este vorba despre produsele din tutun fabricate sau puse in circulatie si etichetate inainte de 20 mai 2016, tigaretele electronice sau flacoanele de reumplere fabricate sau puse in circulatie inainte de 20 noiembrie 2016, produsele din plante pentru fumat fabricate sau puse in libera circulatie inainte de 20 mai 2016.
     Pana la data de 20 mai 2019, vor fi aplicate exceptari temporare de la obligatia privind pozitia avertismentului de sanatate combinat, in legatura cu pozitia timbrului fiscal. Masurile privind trasabilitatea se aplica tigaretelor si tutunului rulat de la 20 mai 2019. Masurile privind elementul de securitate se aplica tigaretelor si tutunului rulat de la 20 mai 2019, iar produselor din tutun altele decat tigaretele si tutunul de rulat de la 20 mai 2024.
     Prevederile din actul normativ vor fi aplicate de Ministerul Sanatatii si Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). "Masurile prevazute in proiectul de lege sunt gandite sa aduca beneficii atat sanatatii, cat si mediului, prin scaderea consumului de produse din tutun pe termen mediu, estimata la 2% in urmatorii 5 ani.
     In opinia autoritatilor, "inscriptionarea tuturor pachetelor de tutun va conduce la cresterea constientizarii de catre consumatori a efectului fumatului, dar si la motivarea nefumatorilor de a nu experimenta fumatul".
     La finalul lunii trecute, a izbucnit un scandal in curtea Guvernului pe marginea procesului de implementare a Directivei Europene pe tutun in legislatia nationala. In urma unei interpelari pe care deputatul PSD Aurelia Cristea a trimis-o premierului Dacian Ciolos, ca sa analizeze "in regim de urgenta activitatile desfasurate in cadrul Comitetului interministerial pentru controlul consumului de tutun", Corpul de control al Guvernului a demarat o investigatie preliminara in randul membrilor acestui comitet, reprezentanti ai Executivului, dupa cum ne-a spus Dan Suciu, purtatorul de cuvant de la Palatul Victoria.
     Acesta a precizat ca inspectorii verifica toate informatiile care au aparut in mass-media si la nivelul parlamentarilor si, in functie de rezultatul investigatiei, va fi deschisa sau nu o ancheta.
     In interpelarea sa, deputatul PSD solicita publicarea imediata a stenogramei intalnirii Comitetului din 18 ianuarie 2016 si cere o ancheta a Corpului de Control cu privire la posibile conflicte de interese ale reprezentantilor autoritatilor in acest organism.
     "Intelegerea noastra este ca s-au facut afirmatii de o gravitate extrema, de catre unii din membrii comitetului", afirma Aurelia Cristea in document, sustinand ca reprezentanti ai unor autoritati publice s-au raliat fara rezerve pozitiei sustinute de industria tutunului, "care urmareste sa amane aplicarea in Romania a Directivei 2014/40/EU".
     In ocazie, reprezentantii Guvernului au subliniat ca niciodata nu au cerut amanarea aplicarii reglementarilor europene, ci dimpotriva, ei avand nevoie de o perioada de sase luni de la adoptarea legii, pentru conformarea produselor.   


(210 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

Gilda Lazar, JTI: "Reglementarea pietei tutunului, in plin absurd" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.31327891349792 seconds.