Miercuri, 16 Septembrie 2015 - 05:35 AM Aleg.RO: Cum lucreaza mafia din Portul Constanta

Publicat de: ---

curierulnational Cum lucreaza mafia din Portul ConstantaAfrodita Cicovschi / afrodita .cicovschi@curierulnational.roComisia de transporturi din Camera Deputatilor semnaleaza managementul defectuos al companiei, cerând ministrului Transporturilor sa faca o analiza corectaÎn raport, deputatii arata ca anumite contracte de închiriere au generat pierderi imense companiei, în special cel încheiat cu S.C. Marina ServicesContractele de închiriere au fost prelungite pe durate mari de timp, 'printr-o procedura de asa-zisa licitatie deschisa” doar pentru anumite elemente de suprastructuraSemnalele trase de-a lungul timpului de patronatele din do­meniul portuar asupra manage­mentului dezastruos al CN APM Constanta au fost ignorate pâna în prezent de Ministerul Transporturilor, oficialii ezitând sa ia masuri.Acest lucru este observat si în raportul Comisiei Transporturi si Infrastructura din cadrul Camerei Deputatilor, potrivit caruia 'desi toate rapoartele corpului de control confirma aceste aspecte, Mi­nisterul Transporturilor nu a adoptat nicio masura”.'De asemenea, portul Constanta este un obiectiv de interes strategic national, fiind baza navala militara româneasca si NATO. Consideram ca actuala echipa manageriala, prin atitudinea sa conflictuala, ignora acest aspect, fapt ce creeaza o vulnerabilitate în sistemul de securitate! Ca atare, se impune o analiza corecta a mi­nistrului transporturilor cu pri­vire la mentinerea sau demiterea actualei echipe manageriale a CNAPM SA Constanta”, se arata în raportul remis presei.Analiza efectuata asupra activi­tatii CN APM Constanta a scos la iveala faptul ca  'activitatea de contractare este discriminatorie, în sensul în care, fara temei juridic, se încheie contracte atât pe perioade de 5 ani, cât si pe perioade de 40 de ani, fapt ce genereaza atât pierderi companiei, cât si o deficitara administrare a patrimoniului”.De asemenea, deputatii au stabilit ca 'anumite contracte genereaza pierderi imense CNAPM SA Constanta, spre exemplu contractul încheiat cu S.C. Marina Services”.Astfel, operatorii portuari tra­ditionali, respectiv vechile socie­tati comerciale de stat, care au activat sau activeaza în portul Constanta si care detin elemente de infrastructura (platforme portuare) si suprastructura (depozite, cladiri etc.), între timp privatizate, detin suprafete de teren închiriate de la CNAPM SA Constanta în virtutea faptului ca detin aceste proprietati.În aceste conditii, spun depu­tatii, contractele de închiriere au fost prelungite pe durate mari de timp, 'printr-o procedura de asa-zisa licitatie deschisa doar pentru alte elemente de suprastructura (platforme, magazii si alte cladiri apartinând CNAPM SA Constanta)”.'Suprafata de teren pe care se aflau elementele de suprastructura, unde operatorul este proprietar, s-a atribuit direct sub denumirea de utilizare a domeniului public”, spun deputatii, precizând ca probleme privind închirierea terenurilor portuare aferente danelor de operare sunt, în principal, în zona portului Constanta vechi (nord) unde exista si toate facilitatile si infrastructura realizata, precum si conditii de ope­rare optime, bazinul portuar fiind protejat.Din documentele prezentate si analizate, s-a constatat ca, fara a utiliza o procedura legala, au fost încalcate prevederile OUG nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii (conform raportului de control al Curtii de Conturi a României nr.7879/03.03.2014), în fapt nerespectându-se procedurile de achizitii publice, elemente constatate si în Raportul corpului de control al Ministerului Transporturilor privind activitatea CNAPM SA Constanta în anul 2014.Doar jumatate din suprafata posibil de utilizat pentru activitati economice este valorificataConform ultimului Raport al Administratorilor pe anul 2014, din 1716 ha de teren uscat în toate porturile (Constanta, Midia si Mangalia) doar 590 ha sunt utilizate (închiriate), circa 605 ha sunt utilizate pentru drumuri si retele de transport si utilitati, dar mai ramân 262 ha nesistematizate si 259 nefolosite (libere la închiriere).'În aceste conditii, practic doar jumatate din suprafata posibil de utilizat pentru activitati economice este valorificata”, avertizeaza de­putatii.Tarifele nu asigura realizarea obiectivelor pentru care a fost creata companiaÎn ceea ce priveste tarifele pentru utilizarea infrastructurii portuare, care ar trebui sa fie transparente si stimulative pentru operatorii portuari si armatori, astfel încât sa permita acestora o dezvoltare tehnologica competitiva, deputatii au constatat ca 'administratia nu a acordat suficienta importanta unei politici tarifare care sa asigure realizarea obiectivelor pentru care a fost creata compania, si  anume întretinerea infrastructurii de transport la parametrii de utilizare, la capacitate si în siguranta”.De exemplu, în stabilirea tarifului de utilizare a domeniului portuar (UDP), au fost luate în calcul cheltuieli de genul: 'iluminat, salubrizare, întretinere spatii verzi, trotuare, grupuri sanitare, pasarele pietonale”, dar si cheltuieli cu paza si securitatea perimetrului portuar.De asemenea, prin Hotarârea Consiliului de Administratie nr.3/13.03.2015 s-a aprobat un tarif unic de UDP pentru toate porturile, determinând o crestere a valorii facturilor pentru porturile Midia, Mangalia si Basarabi.În conformitate cu documentele puse la dispozitie de CNAPM SA Constanta, tarifele de distribuire apa potabila si cana­lizare sunt aprobate de ANRSC, toate tarifele sunt mai mari decât tarifele practicate de SC RAJA SA Constanta.Astfel, tarifele practicate pentru livrarile de apa potabila sunt mai mari decât tariful practicat de SC RAJA SA Constanta cu 53,94% în anul 2009, cu 50,8 % în anul 2010 si cu 25,99 % în anul 2012. Anul trecut, dragajul a disparutAnalizând situatia prezentata de CNAPM SA Constanta, deputatii au constatat  o scadere drastica a lucrarilor de asigurare a adâncimilor pe senalele de acces si în dreptul danelor de operare, astfel încât, în 2014, dragajul practic a disparut.'Scaderea cheltuielilor cu întretinerea si repararea infrastructurii portuare, obligatia de baza a CNAPM SA Constanta, ratiunea de înfiintare a acestei entitati economice, se datoreaza nu lipsei de venituri, ci unui management defectuos”, conchid deputatii.Ce atributii are CN APMCompania Administratia Porturilor Maritime SA Constanta a fost înfiintata în 1991 ca regie autonoma în urma reorganizarii întreprinderilor de stat din sectorul portuar prin Hotarârea Guvernului nr. 19 din 10 ianu­arie 1991 privind înfiintarea unor administratii cu statut de regie autonoma si societati comerciale pe actiuni din domeniul transporturilor navale.Înca de la început, CNAPM SA Constanta a avut ca obiecte principale de activitate administrarea terenurilor portuare apartinând domeniului public al statului, punerea la dispozitia operatorilor portuari a infrastructurii portuare, asigurarea utilitatilor pentru operatorii portuari si navele care acceseaza portul si asigurarea serviciilor de siguranta (pilotaj, remorcaj etc.).Prin lege, CNAPM SA Constanta, la fel ca toate administratiile portuare, nu are dreptul de a desfasura activitati în legatura cu operarea navelor, de dragaj, de extractie, de reparatii de nave, cu exceptia navelor proprii, de aprovizionare a navelor, cu exceptia navelor proprii.Practic, administratiile portuare nu pot desfasura activitati care ar putea intra în competitie cu operatorii portuari, carora le pune la dispozitie terenurile si infrastructura portuara.Veniturile acestor administratii, inclusiv cele ale CNAPM SA Constanta, provin în principal din chirii si redevente, precum si din taxarea navelor care opereaza în porturi si refurnizarea de utilitati.Tarifele de închiriere si de taxare a navelor au fost stabilite astfel încât sa fie încurajata atragerea de marfuri în porturi si sa permita operatorilor portuari dezvoltarea capacitatilor de manipulare, depozitare, ambalare etc. a marfurilor.În cazul în care administratiile portuare nu-si acopereau cheltuielile din veniturile realizate, erau subventionate prin alocatii de la bugetul de stat astfel încât, teoretic, infrastructura portuara sa ramâna permanent functionala, la parametrii proiectati.


(558 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Curierul Național

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Curierul Național:

Cum lucreaza mafia din Portul Constanta | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.65581083297729 seconds.