Miercuri, 14 Ianuarie 2015 - 05:51 AM Aleg.RO: Autostrazile politice. De ce sunt pure fantezii promisiunile lui Ponta

Publicat de: ---

romanialibera

Guvernul promite construirea a nu mai putin de 2 .700 de kilometri autostrazi si drumuri expres pana in 2030, care vor costa in total 28 miliarde euro. Nu este insa prima data cand se fac astfel de promisiuni. Tinte similare lansate de precedentele guvernari in diferite documente, la fel de ambitioase ca si cele prezentate ieri, au sfarsit in ridicol.

Nu mai putin de 28 de miliarde de euro, bani provenind din fonduri publice, imprumuturi de la UE, dar si concesiuni sau credite bancare, vor fi cheltuite pana in 2030 pentru realizarea a 2.718 kilometri de autostrazi si drumuri expres, a promis ieri premierul Victor Ponta  intr-o conferinta de presa la care a participat si ministrul Transporturilor, Ioan Rus, cel al Finantelor, Darius Valcov, precum si ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici. Promisiunile nu stau insa in picioare daca luam in calcul capacitatile reduse ale statului roman de a asigura aceste resurse sau cele ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) de a gestiona eficient proiecte de asemenea amploare si valoare.

Ce ar insemna inca 2.700 de kilometri

Realizarea acestei lungimi ar aduce Romania in topul tarilor UE din acest punct de vedere, in conditiile in care in prezent se afla pe unul dintre ultimele locuri. Planurile prezentate ieri prevad construirea pana in anul 2030 a 725 kilometri de autostrada, 184 de kilometri de autostrada fazata (drum expres transformat ulterior in autostrada) si 1.809 kilometri de drum expres, costul total fiind estimat la 28,6 miliarde euro, inclusiv TVA.

O lungime a retelei construite de 2.718 kilometri ar face ca Romania sa aiba in 2030 o retea de 3.500 de kilometri, cat cea a Marii Britanii (3.685 kilometri in 2011) si peste cea a Suediei (1.891 km), Austriei (1.719 km) sau a Portugaliei (2.700 km). Am fi depasiti doar de tarile mari ale UE, precum Germania, Italia, Spania si Franta.

Promisiunile 2015-2016

Reteaua autostrazilor din Romania, care totalizeaza 700 kilometri in prezent, va fi extinsa cu 50 kilometri in acest an si cu 200 de kilometri in 2016, a promis Ioan Rus. \'In acest moment avem spre 700 kilometri de autostrada in operare. In 2016, cu siguranta finalizam si vom putea circula pe Sibiu - Nadlac, pe Cluj - Bors, cu o exceptie intre Mihaiesti si Suplacu de Barcau, care ar putea fi finalizata in 2017, pe Cluj – Targu-Mures, Targu-Mures – Fagaras, Sibiu – Fagaras, Fagaras – Brasov in situatia in care vom fi extraordinari de activi, daca nu in 2017. Cu certitudine vor fi inca 250 de kilometri de autostrada in 2016\', a sustinut el. In acest an se va deschide lotul 2 de la Nadlac – Arad (16,6 km), lotul 2 Timisoara – Lugoj (25,7 kilometri), Gilau – Nadaselu (8,7 kilometri) si 4,9 kilometri pe autostrada Bucuresti – Ploiesti, a promis Rus.

?i acum problemele...

Sumele pentru investitiile in infrastructura vor putea fi asigurate in urmatorii ani din finantari europene de 6 miliarde euro (incluzand cofinantarea nationala), acciza la motorina, rovinieta, concesiuni si parteneriate public-private (3 miliade euro) si credite de la Banca Europeana de Investitii, BERD si Banca Mondiala.

Aceste promisiuni nu cuprind insa o detaliere exacta a resurselor din care vor proveni fondurile sau o corelare a acestora cu alte obligatii ale bugetului de stat, cum ar fi necesitatea incadrarii in anumite tinte de deficit bugetar in urmatorii ani. Atat concesiunile, cat si creditele institutiilor financiare europene si mondiale pun presiune pe deficitul bugetului de stat. \'Ultima scuza este ca nu avem bani\', a preferat insa sa spuna ministrul Ioan Rus.

O alta problema mare este capacitatea scazuta a Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) de a gestiona proiecte valorand miliarde de euro. Cheltuirea banilor presupune intocmirea dosarelor de licitatii, derularea acestora, elaborarea unor proiecte tehnice, documentatii de mediu de exproprieri, control al calitatii lucrarilor, intocmiri ale cererilor de finantare, controale finale de calitate, ori aici capacitatile manageriale sunt minime.

In 2014 CNADNR a cheltuit doar 60% din banii avuti la dispozitie de la bugetul de stat, iar sumele au fost modeste. Potrivit Zf.ro, CNADNR care este cel mai mare furnizor de lucrari de infrastructura din Romania, cu un buget anual de 1,5 miliarde de euro, a cheltuit in prima jumatate a anului trecut doar o cincime din banii pe care i-a avut la dispozitie in 2014. Cheltuielile de capital ale CNADNR s-au ridicat in primul semestru din 2014 la circa 1,3 miliarde de lei (292 mil. euro), in scadere cu peste 60% fata de aceeasi perioada a anului 2013. Ce se va intampla insa cand CNADNR va avea la dispozitie o suma anuala de doua ori mai mare? Cat din bani va fi in stare sa cheltuiasca?

In medie, realizarea a 2.700 de kilometri de autostrada in 15 ani presupune o medie anuala de 180 de kilometri, adica o lungime ce nu a fost data circulatiei in nici un an dupa 1990. In 2014 au fost deschisi doar 50 de kilometri de autostrada (30 de kilometri in judetele Arad si Timis pe Nadlac – Arad si Timisoara – Lugoj si 22 kilometri din lotul 3 Sibiu – Orastie care s-au fisurat la scurt timp dupa inaugurare. Cei mai multi kilometri de autostrada au fost inaugurati in 2012, respectiv 120 de kilometri.

Promisiunile nu sunt credibile pentru specialistii in domeniu. \'Nu este greu sa vorbesti. Se pot face socoteli simple privind sumele cheltuite pe proiecte noi fara cele incepute in guvernarile anterioare si veti vedea cat de prost stau lucrurile. Lipsesc capacitatile manageriale. Sunt poduri importante, precum cel de la Costinesti pe DN2, de la Giurgiu peste Dunare, de peste Olt la Slatina unde lucrarile nu incep desi sunt bani, sunt si constructori selectati, caci nu sunt in stare sa deruleze proiectele\', spune directorul unei firme de constructii proiectare consultanta in infrastructura rutiera.

Sibiu – Pitesti, schimbarea schimbarii

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a mai anuntat ca a renuntat la ideea cons-truirii unui drum expres Pitesti-Sibiu care sa fie modificat ulterior la standard de autostrada. Va fi construita direct o autostrada, renuntandu-se astfel la fazarea proiectului, care ar fi presupus realizarea unui drum expres, urmata de extinderea soselei la profil de autostrada intr-o alta etapa.

\'Cred ca renuntam la ideea de a faza acea autostrada, pentru ca gasim resurse financiare, si ne ducem direct autostra-da, dat fiind faptul ca in zona respectiva de munte, inalta, este complicat sa refaci santierele si s-o transformi din drum expres. Am analizat cu maximum de corectitudine si vom intra direct la autostrada\', a spus Rus. Ministrul a adaugat ca in urmatoarele doua saptamani va fi selectat consultantul care va furniza studiul de fezabilitate al acestei autostrazi. La mijlocul lunii decembrie, Rus afirma ca lucrarile de constructie pentru acest proiect ar putea incepe in urmatorii doi ani.

Concesiunea Comarnic – Brasov, momentul adevarului

Premierul Ponta a cerut ministrului Transporturilor ca, pana pe 15 februarie, sa fie decisa semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov sau rezilierea procedurii, aratand ca nu se mai poate astepta, dupa o amanare de opt luni din cauza unei \'declaratii prostesti\' a fostului presedinte Traian Basescu.

El a explicat ca, precum in cazul Master Planului de Transport, trebuie sa existe un acord politic pe termen lung pentru derularea acestui contract.\'Pana pe 15 februarie, trebuie sa spunem companiilor care au castigat prima faza a procedurii «semnam» sau «nu semnam», pentru ca nu mai putem sa stam, am intaziat opt luni din cauza unei declaratii prostesti facute de cineva care a zis ca stie el ca sunt fapte de coruptie. O declaratie prosteasca, pentru ca a fost pur politica. Am intrebat structurile statului si nu exista nici o fapta si nici o sesizare de coruptie\', a spus Ponta, aflat la Ministerul Transporturilor.

Existenta neregulilor la desemnarea ca?tigatorului concesiunii a fost insa sesizata si in raportul de tara elaborat de FMI anul trecut. \'Posibila finantare din partea BEI si BERD catre potentialii investitori este pusa in pericol daca selectia unui concesionar castigator nu este derulata in concordanta cu practicile lor (ale BERD si BEI – n.red.) si prevederile din directivele europene relevante\', se arata in document.

Victor Ponta a precizat ca, in cazul semnarii contractului, constructia va incepe in maximum 60 de zile de la data semnarii, respectiv pana la 15 aprilie. \'Daca nu exista un acord, nu are rost sa pornim. Contractul se termina in trei ani, e vorba de obligatii pe 30 de ani ale statului, ori daca cineva zice ca nu e bine si opreste cand vine la guvernare, nu are rost sa-l mai pornim, ca patim ca si cu autostrada Transilvania\', a completat Ponta.

Master Planul politic de Transporturi

La fel ca in cazul privatizarii CFR Marfa cand premierul a insistat sa aiba acordul CSAT pentru vanzarea actiunilor companiei de transport desi sarcina acestei procedurii  revenea exclusiv Guvernului, in cazul Master Planului de Transport, premierul vrea sa obtina acordul intregii clase politice asupra pachetului.

Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani intre toate fortele politice, altfel nu are rost ca expertii Ministerului Transporturilor sa se apuce de treaba, deoarece va fi un esec in lipsa garantiilor de finantare pe termen lung, a afirmat premierul Victor Ponta.

El vrea sa prezinte documentul inclusiv presedintelui tarii, Klaus Iohannis, inainte de acordul politic. \'Mergeti sa discutati cu comisiile reunite de transport din Senat si Camera Deputatilor, sa aveti o discutie oricat de lunga, la care sa nu vina doar cei din comisia de transport, ci si ceilalti parlamentari, dupa care voi invita liderii tuturor partidelor parlamentare.

Vom merge si la presedintele tarii. Ca sa avem un Master Plan care va avea succes, trebuie un acord pe 10 ani. Daca nu il avem, nu are rost sa va apucati de treaba\', a spus Ponta ministrului Rus. 

-10% la Hainutele din bumbac organic comenteaza sau vezi comentarii /* (c)


(261 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
România Liberă

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa România Liberă:

Autostrazile politice. De ce sunt pure fantezii promisiunile lui Ponta | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.59206700325012 seconds.