Marți, 19 Septembrie 2006 - 06:00 AM Aleg.RO: Autostrada: Berceanu l-a servit pe Basescu in doar doua zile

Publicat de: Simona Popa

Cotidianul Licitatia pentru autostrada Bucuresti-Ploiesti si-a schimbat din mers regulile in favoarea romanilor la doar doua zile dupa ce Basescu a spus: „Dati o sansa constructorilor romani!” . Noul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, si-a dovedit eficienta in primele 48 de ore de la investire. La mai putin de doua zile de ministeriat, sub conducerea noului sef de la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), conditiile de licitatie pentru construirea autostrazii Bucuresti-Pitesti au fost schimbate in asa fel incit handicapul constructorilor romani, acela de a nu avea experienta in autostrazi, sa fie anulat. Reamintim ca licitatia pentru Bucuresti - Ploiesti a fost cistigata de un consortiu de patru firme romanesti, Pa&Co Holding, Euroconstruct Trading, UMB Spedition si Comaxa SRL, toate apropiate fostei si actualei puteri, dupa ce, in conditiile de licitatie, dovada unei experiente anterioare de 40 de kilometri de autostrada a fost inlocuita, ulterior publicarii anuntului, cu cea a turnarii a 700.000 de tone de mixtura asfaltica. Faptele urmeaza vorbele Cronologia faptelor demonstreaza ca evenimentele au urmat fidel indicatiile lui Basescu, de a sprijini firmele romanesti. Si inca foarte rapid. Tronsonul de autostrada pentru care s-a facut licitatia a mai fost in discutia MTCT. Pentru ca nu avea bani de la bugetul de stat, ministerul a cautat firme de afara care sa accepte o asociere de genul Parteneriat Public-Privat (PPP), in care strainii sa lucreze pe banii lor, apoi sa li se deconteze lucrarea in 29 de ani, timp in care ei administreaza autostrada si o si intretin. In cazul tronsonului Bucuresti-Ploiesti, negocierile s-au purtat cu austriecii de la Strabag, insa ele nu s-au finalizat printr-un contract. Predecesorul lui Berceanu, Gheorghe Dobre, n-a parut incintat de varianta PPP-urilor. Potrivit lui Dobre, negocierile au fost intrerupte „din cauza costurilor mari cerute“ si pentru ca la acea ora, adica primavara lui 2006, Romania nu avea legislatia pentru PPP armonizata cu cea europeana. In final, Dobre a recunoscut ca adevaratul motiv al neincheierii unui contract sub forma PPP a fost altul: „N-am fost adeptul sa fac incredintare directa pentru autostrazi, am vrut numai prin licitatie“. Asa ca s-a trecut la organizarea licitatiei. Pe 31 mai 2006, cind a aparut anuntul in Monitorul Oficial, Gheorghe Dobre inca era ministru, iar una dintre cerintele minime de licitatie era „experienta similara“. In anunt, data-limita pentru depunerea ofertelor era de 36 de zile, un termen cam scurt pentru documentatia solicitata de MTCT. In mod logic, firma care parea sa aiba avantaj fata de ceilalti posibili ofertanti la acea ora era Strabag, pentru ca avea deja dosarul pregatit inca din vremea negocierilor pentru PPP. „Avantajul“ a durat numai doua saptamini, pentru ca, pe 13 iunie, ministrul Dobre a fost inlocuit cu Radu Berceanu. „Cereti romanilor sa se asocieze“... In seara aceleiasi zile, la investirea de la Palatul Cotroceni, presedintele Basescu a facut un asemenea lobby pentru firmele romanesti, incit parca ar fi dictat completarea licitatiei pentru autostrada: „Priviti cu multa atentie la agentii economici romani. Uitati-va la marile esecuri din infrastructura romaneasca, fie ca discutam despre Autostrada Bucuresti-Pitesti, fie ca discutam despre drumuri nationale reabilitate care nu au rezistat. Intotdeauna veti gasi antreprenori generali straini, iar in subantrepriza, firme romanesti“, a declarat presedintele tarii. Seful statului a apreciat atunci ca noul ministru va trebui sa gaseasca formula pentru consolidarea agentilor economici romani, invitindu-i sa se asocieze in asa fel incit, „prin cifra de afaceri pe care au realizat-o anul trecut, acum doi ani sau anul acesta, sa poata intra in competitie“. „Chemati-i si cereti-le sa se asocieze pentru a putea participa la marile licitatii care urmeaza. Dati o sansa constructorilor romani!”, l-a indemnat seful statului pe noul ministru al Transporturilor. ... Si romanii s-au asociat Dupa doar doua zile, adica pe 15 iunie, conditiile de licitatie au fost modificate. Constructorul nu mai era obligat sa-si dovedeasca experienta anterioara in constructia a 40 de kilometri de autostrada, ci putea sa participe si doar daca aducea dovezi ca a construit, in ultimii trei ani, drumuri nationale in care a turnat o medie anuala de 700.000 de tone de mixtura asfaltica. Daca urmarim discursul presedintelui, se observa ca Berceanu i-a respectat ordinul cu creionul in mina. Conditia celor 700.000 de tone de mixtura trebuia aplicata ultimilor trei ani, eventual intr-un consortiu, exact cum a recomandat Basescu: sa se asocieze in asa fel incit, prin cifra de afaceri pe care au realizat-o anul trecut, acum doi ani sau anul acesta, sa poata intra in competitie. Ceea ce au si facut. UE ne-ar fi dat banii, dar cu licitatie pe bune “Autostrada Bucuresti-Brasov este probabil prima urgenta in domeniul infrastructurii de transport din Romania“, considera Tudor Radu, coordonator proiecte de transport in cadrul Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. Potrivit oficialilor Delegatiei ar exista trei cai de finantare a lucrarii. Acestea sint alocatiile de la buget, adica forma pentru care a optat Guvernul, concesionarea lucrarilor catre un constructor si accesarea fondurilor structurale ale UE. Ultima cale ar fi creat intirzieri de aproximativ un an in proiect, spune oficialul mentionat, deoarece procedurile aplicate de CE prevad parcurgerea anumitor pasi inainte de acordarea contractelor. In acest caz insa, ar fi trebui respectate regulile de licitatie pentru fondurile europene, iar completarea criteriului experientei similare nu ar mai fi fost posibila. Deoarece sursele de finantare nu provin, totusi, din fonduri structurale, „Delegatia CE nu este deci implicata in nici un fel in aceasta licitatie si nu poate comenta criteriile de selectie sau rezultatul evaluarii“. (Doru Cireasa)


(368 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Cotidianul
· Alte știri din sursa
Cotidianul

· Alte știri de la Simona Popa


Azi: Cea mai citită știre din sursa Cotidianul:

Autostrada: Berceanu l-a servit pe Basescu in doar doua zile | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.36336612701416 seconds.