Joi, 03 Martie 2005 - 08:58 AM Aleg.RO: Basescu e un presedinte cu puteri sporite

Publicat de: Sorin ROSCA STANESCU

ziua Institutia prezidentiala in sine ar fi mai mult reprezentativa decat un important pilon al puterii de stat, daca nu ar dispune de un instrument cum este Consiliul Suprem de Aparare a Tarii. Condus de seful statului, acesta are o serie de atributii extinse in domenii externe, precum si in domenii interne, cum ar fi lupta impotriva coruptiei si crimei organizate si, incepand de cateva zile, modul in care guvernarea raspunde exigentelor populatiei. Basescu dispune, asadar, de cateva parghii puternice prin care poate interveni decisiv, asa cum de altfel a anuntat in campania electorala, in afacerile interne ale statului. Voi incerca, in cele ce urmeaza, sa vad ce se poate ascunde in spatele celei de-a cincea componente a noii strategii de securitate nationala, atat de succint consemnata in comunicatul de presa referitor la prima sedinta CSAT, desfasurata in urma cu cateva zile, sub expresia "proasta guvernare, in care un element important este nivelul de coruptie al institutiilor statului".

Aparent, doua dintre cele cinci componente ale acestei strategii de securitate nationala, "situatiile de criza din proximitatea strategica a Romaniei" si "proasta guvernare", sunt elemente comune pe care le regasim in majoritatea statelor din Uniunea Europeana. Spre deosebire de Washington, care nu le-a adoptat. Probabil, pentru ca presedintele american este si sef al guvernului. O data incheiata paranteza de mai sus, ramane totusi o enigma, pe care ar trebui sa o dezlegam, cum va functiona o asemenea componenta atunci cand la pupitrul de comanda al CSAT se afla un cetatean cu personalitate accentuata si extrem de voluntar. Asa cum este Traian Basescu. Un simplu rationament de logica formala ne arata ca, intr-adevar, o guvernare contraproductiva poate avea drept consecinta o stare atat de proasta economica si sociala, incat sa genereze crize politice de natura sa puna in pericol siguranta nationala. Iar coruptia la nivelul institutiilor statului, daca atinge un anumit nivel de generalizare, poate fi intr-adevar un element definitoriu al proastei guvernari. Dar, asa cum este nuantata cea de-a cincea componenta, rezulta ca Presedintele tarii, care este si Presedintele CSAT, va avea in vedere si "alte elemente" ale guvernarii. Tocmai aceasta nuanta este motivul pentru care eu cred ca, incepand din 28 februarie, un spatiu, sa-i spunem ambiguu, al prevederilor constitutionale, a fost ocupat in forta, sub aspectul autoritatii, de catre seful statului. Pentru ca "alte elemente" ale guvernarii, decat coruptia, pot insemna aproape orice caracteristica intalnita in Executiv. Cum ar fi pregatirea, profesionala si politica, a membrilor Cabinetului. Nivelul lor de educatie. Comportamentul acestora. Sau stiinta de a comunica. Ori consecventa. Si asa mai departe. Oricare dintre aceste unitati de masura ar putea fi, teoretic, dar, in cazul lui Basescu, si practic, utilizata pentru a caracteriza o guvernare drept proasta. Si, de fiecare data, conform hotararii CSAT, institutia prezidentiala ar putea interveni in forta. Asa se si explica de ce au si aparut unele interpretari, conform carora introducerea acestui instrument si eventuala sa utilizare i-ar putea conferi, in viitor, sefului statului un atribut pe care nu l-a primit de la Constitutie nici in mod explicit si nici in mod voalat. Si anume, posibilitatea de a demite, la nevoie, guvernul.

Fara a face speculatii mai mult decat este cazul, putem identifica o noua modalitate prin care Basescu ar forta alegerile anticipate. Proiect asupra caruia a revenit si marti. In timp ce Calin Popescu Tariceanu afirma ca, daca vor avea loc anticipate, ele ar trebui sa fie in 2007, dupa ce Romania devine membra a Uniunii Europene, Basescu fixeaza cu obstinatie acest moment peste numai cateva luni. Daca viziunile diferite ale celor doi nu constituie o simpla intamplare - si eu cred ca nu, pentru ca problema este mult prea importanta pentru ca presedintele si primul-ministru, care este si seful celui mai important partid al Coalitiei, sa nu fi meditat separat si sa nu fi discutat impreuna asupra acestui subiect - atunci rezulta ca fiecare dintre ei are nu numai argumente proprii, ci si instrumente pentru a-si sustine punctul de vedere. Daca asa stau lucrurile, atunci cred ca Traian Basescu tocmai si-a facut rost de un mijloc suplimentar pentru a forta, atunci cand vrea el, alegerile anticipate. Pentru ca, de pilda, Ministerul Justitiei trebuie sa elaboreze si sa prezinte intr-un termen record, in conformitate cu una dintre cele 11 conditii de aderare la UE, planul si strategia de combatere a coruptiei. Justitia este punctul nevralgic. Si Justitia va trebui sa sufere primul tratament. Dar daca nu trece acest examen? Atunci exista un bun motiv pentru a vorbi de o proasta guvernare. Si pentru a forta demiterea Executivului. Sau imposibilitatea de a legifera. In absenta unei majoritati confortabile in Parlament.


(694 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Ziua

· Alte știri de la Sorin ROSCA STANESCU


Azi: Cea mai citită știre din sursa Ziua:

Basescu e un presedinte cu puteri sporite | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.65610909461975 seconds.