Miercuri, 16 Martie 2005 - 09:10 AM Aleg.RO: “Este nevoie de un sistem transparent pentru publicitatea de stat”

Publicat de: Oana Voinea

cronicaromana Premierul Calin Popescu-Tariceanu a anuntat ieri, intr-o declaratie politica sustinuta in calitate de deputat, la Camera Deputatilor, formarea unui grup de lucru care sa creeze un cadru transparent pentru utilizarea fondurilor publice destinate publicitatii de stat. Primul-ministru si-a argumentat aceasta masura prin dorinta de a corecta situatiile sesizate in rapoartele de monitorizare a presei referitoare la tendinta institutiilor statului de a controla mass-media utilizand banii publici.
Calin Popescu-Tariceanu a spus ca nu va accepta acordarea de publicitate de stat pe criterii discretionare, pentru ca aceasta ar insemna folosirea banilor publici impotriva cetatenilor.
Proiectul pentru crearea unui sistem transparent si controlabil pentru publicitatea de stat va fi transpus in practica prin colaborare cu societatea civila, prin crearea unui grup de lucru format dintr-un reprezentant al Guvernului si reprezentantii societatii civile si ai organizatiilor de media, a precizat premierul Tariceanu.
Activitatea acestui grup de lucru, in care Centrul pentru Jurnalism Independent va avea un rol central, se va materializa intr-un proiect de lege ce va viza gestionarea corecta a fondurilor pentru publicitatea de stat, care ar putea fi adoptat de Parlament in cateva saptamani, a afirmat Calin Popescu-Tariceanu.
“Pana la crearea noului sistem, Guvernul va prezenta public, in mod regulat, cum a utilizat fondurile pentru publicitate de stat. Am solicitat deja ministerelor datele pe primele luni ale anului in curs”, a spus premierul Tariceanu.
Primul-ministru a citat, in declaratia sa politica, din rapoartele organizatiilor pentru protectia presei, cum ar fi Agentia pentru Monitorizarea Presei, Reporters sans Frontiers si Freedom House, care au constatat, in 2004, presiunile exercitate de autoritati asupra presei prin intermediul publicitatii de stat.
Astfel de constatari se regasesc si in rapoartele Comisiei Europene, Parlamentului European si ale Departamentului de Stat al SUA, care, dupa cum a afirmat primul-ministru, “ridica semne de intrebare asupra functionalitatii statului de drept in Romania, iar mie, in calitate de cetatean, imi dau fiori”.
Peste 65 de milioane de euro au fost cheltuiti, din fonduri publice, pentru publicitate
in mass-media, in perioada 2000-2004
Premierul Calin Popescu-Tariceanu a afirmat ieri, intr-o declaratie politica prezentata in calitate de deputat in plenul Camerei Deputatilor, ca peste 65 de milioane de euro au fost cheltuiti, din fonduri publice, pentru publicitate in mass-media, in perioada 2000-2004.”Sunt preocupat in mod real de modul in care sume atat de mari de bani pot fi utilizate de institutiile statului in relatia cu presa”, a adaugat Calin Popescu-Tariceanu.
Potrivit unei situatii puse la dispozitia jurnalistilor de purtatorul de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu, sumele cele mai mari au fost utilizate, pentru publicitate, de Ministerul Economiei si Comertului - 43.573.317 euro, Ministerul Transporturilor - 8.534.291 euro, Ministerul Agriculturii - 6.330.142 euro, Ministerul Comunicatiilor - 4.186.588 euro si de Ministerul Finantelor - 2.481.495 euro. Urmeaza Ministerul Afacerilor Externe - 179.450 de euro, Ministerul Muncii - 168.727 euro, Ministerul Culturii - 159.197 euro, Ministerul Mediului - 98.233 euro, Ministerul Administratiei si Internelor - 75.464 euro, Ministerul Apararii Nationale - 49.185 euro si Ministerul Sanatatii - 38.766 euro. Ultimele pe lista guvernamentala sunt Ministerul Justitiei - 34.681 euro, Ministerul Educatiei si Cercetarii - 32.910 euro si Ministerul Integrarii Europene - 26.845 euro.Pe ani, situatia este urmatoarea: in 2000 s-au cheltuit 8.916.348 euro, in 2001 - 13.406.700 euro, in 2002 - 13.539.255 euro, in 2003 - 13.199.887 euro, iar in 2004 - 16.907.102 euro.
Presedintele Camerei Deputatilor, Adrian Nastase, a afirmat, dupa declaratia politica, in calitate de deputat, a lui Calin Popescu-Tariceanu, ca seful Executivului are la dispozitie si articolul 81 pentru a lua cuvantul, atunci cand doreste, in fata plenului, varianta care ar permite si organizarea de dezbateri.
Articolul 81 alineatul 5 al Regulamentului Camerei Deputatilor stipuleaza: “Cererile presedintelui Romaniei, rapoartele si declaratiile primului-ministru se inscriu cu prioritate pe ordinea de zi”.


PSD: ”Seful Executivului
a confundat regiile autonome
si firmele cu institutiile publice”
PSD il acuza, intr-un comunicat difuzat ieri, pe premierul Calin Popescu-Tariceanu ca, fie “din ignoranta” fie pentru “a-si ataca” adversarii politici, confunda regiile autonome si societatile comerciale cu institutiile publice si, respectiv, informarea cu publicitatea.
Potrivit PSD, in declaratia politica facuta marti in fata Camerei Deputatilor, Tariceanu ar fi comis “cateva erori impardonabile pentru o persoana care pretinde ca intelege mecanismele economice”, prin aceea ca a sustinut ca publicitatea cumparata in presa de firme si regii autonome precum Petrom, Tarom, Distrigaz etc. ar fi fost efectuata din bani publici. Fostul partid de guvernamant ii atrage atentia premierului ca respectivele societati nu sunt publice si nu au cum sa cheltuiasca bani publici.


(787 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Cronica Română

· Alte știri de la Oana Voinea


Azi: Cea mai citită știre din sursa Cronica Română:

“Este nevoie de un sistem transparent pentru publicitatea de stat” | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.64006400108337 seconds.