Luni, 04 Septembrie 2006 - 05:19 AM Aleg.RO: Liderul deputatilor democrati combate propunerea "populista" a premieruluiCristian Radulescu: “Nu este vorba despre o simpla schimbare a sintagmei «Securitatea ca politie politica»”

Publicat de: Oana Voinea

cronicaromana Deputatul PD Cristian Radulescu a acordat, in exclusivitate, un interviu cotidianului "Cronica Romana" . Liderul grupului PD din Camera Deputatilor vorbeste despre prioritatile democratilor in aceasta sesiune parlamentara, ultima inainte de integrarea Romaniei in UE, despre negocierile care se poarta pe marginea Statutului minoritatilor nationale, dar si despre necesitatea transparentei in politica, modificarea Legii CNSAS, despre "pretul" sinceritatii liberalului Ioan Ghise, despre anticipate si despre prezenta presedintelui Traian Basescu la Scoala de Vara a PD - Incepe sesiunea parlamentara, ultima inainte de momentul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Care sunt prioritatile PD in aceasta sesiune? - Prioritatile PD nu pot fi altele decat cele ale Guvernului din care face parte si se refera, in principal, la integrarea in Uniunea Europeana. Programul prioritar al Guvernului pe anul in curs, pentru integrarea europeana, a fost parcurs intr-o proportie destul de consistenta, dar au mai ramas cateva proiecte legislative. Unele sunt la Camera, altele trebuie sa vina de la Senat, iar altele sunt asteptate de la Guvern. Dintre cele care trebuie sa vina de la Senat, prioritara este Legea privind modificarea Legii de functionare a Curtii de Conturi, care este cu stegulet galben. Printre cele trebuie sa vina de la Guvern se afla proiectul de lege pentru alegerea reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European iar intre cele care se afla la Camera - Legea privind regimul general al cultelor, Legea privind serviciul de transport public local, Legea privind modificarea si completarea Legii energiei electrice. Acestea sunt cele care se afla pe lista de integrare si trebuie parcurse, avand un grad de importanta si de urgenta crescut. In afara acestor legi mai sunt si cele care s-au impus ca prioritati, fiind legi de reforma politica. Este vorba de legea privind Autoritatea Nationala de Integritate, promovata de ministrul Macovei, care a fost trimisa destul de tarziu catre Parlament si trebuie luata in discutie in primele zile ale sesiunii, in comisia juridica a Camerei Deputatilor pentru a fi trimisa mai repede la Senat, care e camera decizionala. Legea cuprinde prevederi referitoare la averile, la interesele si la incompatibilitatile tuturor persoanelor cu functie publica, alese sau numite in functie, si va reprezenta o metoda de a impune transparenta asupra alesilor dar si una de control in cheltuirea banilor publici. - Inca o restanta este statutul minoritatilor nationale, iar Marko Bela a declarat recent ca in cazul in care nu se va reusi trecerea prin Parlament a legii statului minoritatilor nationale in forma in care a fost adoptata de Guvern, UDMR "va fi solidara" cu Coalitia doar pana la 1 ianuarie 2007. - Statutul minoritatilor este o restanta perpetua. Pentru a parcurge etapele legislaltive, statutul minoritatilor trebuie sa intruneasca mai intai vointa politica majoritara. Sunt partide care deja s-au pronuntat ca nu sunt de acord cu statutul in forma in care el a venit de la Guvern - este vorba de PSD, PRM si PC. PNL pare mai putin interesat de forma in care acest statut va fi adoptat. In ceea ce ii priveste pe democrati, intre PD si UDMR au loc negocieri incepand din 15 decembrie anul trecut. Punctul meu de vedere, ca negociator, este ca drepturile care trebuie sa fie cuprinse in aceasta lege exista deja, dar ceea ce se doreste este ca legea sa cuprinda institutii noi pentru minoritati, institutii la nivel national, in afara celor existente cum ar fi Consiliul Minoritatilor Nationale, care deja se ocupa de aceste probleme. PD nu este de acord cu crearea unor institutii care sa dubleze institutiile statului deja existente. De asemenea, nu o sa fim de acord nici cu ideea de a introduce aviz obligatoriu, aviz ca drept de veto al minoritatilor, pentru diverse chestiuni care tin de atributele de autonomie culturala. Este suficient sa existe un aviz consultativ al minoritatilor sau sa existe niste comisii mixte care sa dea aceste avize. Cu aceste conditii pe care, de altfel, UDMR le-a si acceptat inainte de vacanta parlamentara, putem relua discutiile asupra statutului minoritatilor. Ramane insa problema ca celelalte partide, care nu sunt de acord cu statutul, sa poata fi convinse ca forma rezultata este una acceptabila. - Oficialii europeni au vorbit si despre o reforma a serviciilor secrete. Care este viziunea PD asupra legilor privind siguranta nationala? - Legile Sigurantei Nationale trebuie mai intai sa fie aprobate de catre Guvern pentru a fi trimise catre Camera si pentru a deveni o prioritate. Deocamdata, se pare ca forma in care ele au fost enuntate, intr-o conferinta de presa, de reprezentantii primului ministru, difera mult de forma initiala si atunci trebuie sa vedem in ce forma vor iesi de la Guvern. Pe de alta parte, odata ajunse la Parlament, chiar daca vor fi introduse cu prioritate in procedura legislativa, cred ca va dura destul de mult pana sa fie elaborate, datorita faptului ca vor suscita discutii indelungate si amanuntite in comisiile de profil. - Referitor la codul electoral, cat este de importanta introducerea votului uninominal? - Codul Electoral nu cred ca reprezinta o urgenta, iar modul in care se lucreaza justifica aceasta perceptie. Deocamdata abia s-a adoptat regulamentul de functionare al comisiei speciale care se ocupa de Codul Electoral. Daca e vorba de votul uninominal, trebuie sa fim atenti ca aceasta este o modalitate care se practica in foarte putine tari din Europa, in care democratia este demult stabilizata. Este o presiune a societatii civile dezamagita de prestatia clasei politice. Trebuie vazut dincolo de afirmatiile entuziaste referitoare la necesitatea acestui vot daca el va putea fi o varianta reala pentru populatie, in conditiile in care gradul de notorietate al persoanelor publice in fiecare judet este totusi foarte scazut si majoritatea electorilor se vor uita in continuare dupa sigla partidului respectiv. Pe de alta parte, in conditiile in care in Romania s-a constatat o dificultate in a forma o majoritate pro-guvernamentala solida, daca am avea un vot pur uninominal, o astfel de majoritate ar fi extrem de greu de format pentru ca fiecare parlamentar se va simti extrem de independent, extrem de putin legat de partidul care, de fapt, l-a propus. Putem sa incercam o varianta mixta - o lista de partid in care sa se poata alege si personalitati individuale. Cine are insa experienta campaniilor electorale si mai ales a noptii numararii voturii, isi va da seama ca tehnic o astfel de varianta, mai ales la sate, este cumplit de complicata si este supusa erorilor sau chiar fraudelor. - S-a spus ca orice colaborarea cu Securitatea inseamna politie politica. Cum comentati propunerea premierului de modificare a legii privind deconspirarea securitatii ca politie politica? - Exista declaratii, cum ar fi cea a premierului, referitoare la necesitatea modificarii anumitor formulari din aceasta lege, pentru a nu exista niciun subterfugiu pentru cei care au avut colaborari clare cu Securitatea, prin anumite "formulari indoielnice" cum o considera premierul pe cea referitoare la Securitatea ca politie politica. Eu cred insa ca premierul nu a citit in totalitate textul legii, fiindca daca ar fi vorba doar de formularea din anexa referitoare la declaratia pe propria raspundere pe care o da fiecare demnitar, ar fi simplu. Numai ca, pe aceasta sintagma se intemeiaza toate formularile din lege. De la preambul, unde este condamnata "Securitatea ca politie politica" si pana la ultiminul aliniat, totul se bazeaza pe aceasta formulare. Dincolo de declaratiile populiste pe care le fac unii sau altii referitoare la Securitate ca politie politica, trebuie sa ne aducem aminte faptul ca aceasta lege, desi era pe mandatul Conventiei Democrate, a fost discutata trei ani de zile, tocmai datorita dificultatii de a stabili niste formulari unanime si uniform valabile referitoare la subiectul respectiv. Este un lucru stiut ca atunci Securitatea cuprindea toate serviciile de informatii posibile, atat pe acelea care se ocupau cu spionajul, cu contraspionajul, cu spionajul economic cat si cu represiunea interna. Astfel, s-a simtit nevoia, de la bun inceput, sa se faca definirea Securitatii ca politie politica pentru a o diferentia de Securitatea ca serviciu de informatii. Schimbarea acestei formulari tine de vointa politica, dar tehnic va suscita discutii indelungate, fiindca toata legea este bazata pe aceasta sintagma. - Presedintele Basescu a spus, la Scoala de Vara a PD, ca cei care au dosare si vor sa ramana in politica ar trebui sa le faca publice, pe internet... - Cred ca trebuie sa existe transparenta in viata publica. Intentia si principiul sunt laudabile. Din pacate, in Romania, de la principii pana la realitate este un drum lung care ori deformeza principiul, ori duce la situatii penibile. Vezi cazul Ghise care a fost, ca sa zicem asa, un promotor al metodei transparentei prin publicarea dosarului si prin declaratiile extrem de sincere. Din aceasta sinceritate nu s-a ales decat cu o sanctiune din partea propriului partid, care pana in urma cu cateva luni de zile se mandrea cu el! Se poate spune ca s-a aplicat zicala ca in Romania "adevarul umbla cu capul spart". Trebuie sa facem in asa fel incat, ca de la transparenta sa nu se ajunga la dementa. - Radu Berceanu si-a publicat dosarul pe internet. Dumneavoastra il veti face public? - In cazul meu, astept sa se pronunte CNSAS-ul. Dosarul meu este unul foarte special, si, in opinia multora din membrii CNSAS, nici nu trebuia sa ajunga acolo, fiindca este un dosar referitor la informatiile pe care le dadeam despre un terorist arab si nu despre alte persoane. Astfel ca nu face obiectul acestei legi. - Atunci, de ce a ajuns la CNSAS? - A ajuns asa cum a ajuns si "dosarul" deputatului PSD Mocioalca, fata de care CNSAS si-a cerut scuze - numele lui aparuse din greseala pe acea lista. Mass-media nu au fost foarte corecte in prezentarea acestei situatii. De vreo luna de zile vedem ca informatii care ar trebui sa fie secrete sunt perindate prin toata presa. Si nu este corect nici din partea presei, nici din partea functionarilor CNSAS care au lasat sa se scurga acele informatii. - Care este punctul dumneavoastra de vedere referitor la alegerile anticipate? - Cred ca ideea alegerilor anticipate nu poate fi perceputa ca o obsesie a unui partid al Aliantei sau ca o imposibilitate de catre celalalt partid al Aliantei. Ambele partide ar trebui sa judece daca formula alegerilor anticipate aduce, in primul rand, dezordine in viata politica interna si eventuale efecte secundare pentru populatie, apoi sa judece daca aduce avantaje sau dezavantaje Aliantei. In masura in care pentru populatie este nesemnificativ daca alegerile sunt la termen sau anticipate, iar pentru Alianta se pot identifica avantaje, ambele partide pot fi la fel de entuziaste referitor la aceasta formula. - Prezenta presedintelui Basescu la Scoala de Vara a PD a fost comentata ca o incalcare a principiului echidistantei sefului statului... - Basescu poate sa raspunda si el, cum raspundea Iliescu acum vreo patru ani: "Cand or sa ma invite si alte partide, o sa vin". Multi dintre politicieni si analisti, fiind totusi intr-o copilarie a democratiei, exagereaza niste principii pe care le vad mult prea "catolic". Sunt sigur ca presedintele, daca ar fi invitat si de PSD la o astfel de scoala, s-ar duce. N-ar rata ocazia!


(567 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Cronica Română

· Alte știri de la Oana Voinea


Azi: Cea mai citită știre din sursa Cronica Română:

Liderul deputatilor democrati combate propunerea "populista" a premieruluiCristian Radulescu: “Nu este vorba despre o simpla schimbare a sintagmei «Securitatea ca politie politica»” | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.66107892990112 seconds.